Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös fjärrutlösare canon eos 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbahofling

Ny medlem
Hej hej! Har fotat med min kamera ett tag nu och är sugen på en fjärrutlösare, helst trådlös (hatar sladdar) så undrar om någon vet någon modell som funkar bra till Canon eos 1000d, har sökt runt mycket på nätet men tycker inte att jag hittar någon trådlös. HJÄLP SNÄLLA
 
Hm, jag har också letat efter en, fast med autofokus och till 500D, så jag lånar tråden lite. ;) Men originalfjärrutlösarna ska väl vara bra (förhoppningsvis)? Googlade lite och det var ganska svårt att hitta faktiskt... De flesta verkar vara med sladd.
 
I och för sig lär det vara svårt att sikta från längre avstånd då det går via IR-signal, så frågan är om det är värt att köra trådlöst ändå.
 
Jag använder mig av Canon FJÄRRUTLÖSARE LC-5 RÄCKVIDD 100M. Har två stycken. De kan dessutom sättas upp i serie, vilket ger 100 m per enhet. Fördelen med dessa är att de kan väcka kameran och att de har fokuseringsläge precis som kameran. Nackdel är att det är infrarött och det måste vara fritt synfält mellan enheterna när avståndet blir längre. Dessutom påstås det att solen kan störa ut dem. Har aldrig märkt detta men eftersom Canon säger detta själva så måste man väl tro på det? Även om det är IR så är inte precisionsbehovet så stort, rätt så tollerant. Den blir dessutom tollerantare ju kortare avståndet är.

Jag använder mig också av Pocket Wizard plus II. Fördelen med dessa är räckvidden som är upp till 500 m och det behöver inte vara fritt synfält eftersom den går på radiovågor. Nackdelen är att den håller kameran "vaken" vilket leder till högre strömförbrukning. Dessutom har den inget fokuseringsläge så kameran måste vara inställd på servofokus.
 
Jo, men har man köpt en 1000D var det förmodligen för att man inte ville lägga så mycket pengar på kamerautrustningen, utan valde att leva med de begränsningar som priset föranledde.
Då är det rimligt att i första hand tänka i liknande banor kring ett sånt här tillbehör.

Men det är riktigt att man ska ha klart för sig hur det fungerar (mottagare på kamerans framsida) och hur långt, något som i sin tur beror starkt på omgivningsbelysningen.
 
Jo, men har man köpt en 1000D var det förmodligen för att man inte ville lägga så mycket pengar på kamerautrustningen, utan valde att leva med de begränsningar som priset föranledde.
Då är det rimligt att i första hand tänka i liknande banor kring ett sånt här tillbehör.

Men det är riktigt att man ska ha klart för sig hur det fungerar (mottagare på kamerans framsida) och hur långt, något som i sin tur beror starkt på omgivningsbelysningen.

Fick kameran som en "första" kamera för att lära mig. Men tack för tipset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.