Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixt, vilka blixtar funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scootie

Aktiv medlem
Hej Hej!

Skall införskaffa mig ett par trådlösa transmitters/recievers för extern blixt så man kan placera blixten lite som man vill, min fråga är då om man kan använda i stort sett vilken blixt som helst till detta eller måste det vara en blixt som klarar av digitalt?

Kameran måste ju stå i M-läge men frågan är om man skulle kunna använda t ex en äldre model av blixt till detta.. Gärna något ur canon-serien.

Canon 350D med Sigma EF-500 Super II för canon används nu..

tack på förhand, Tomas.
 
Sigman har väl slavfunktion så den kan du ju använda. Trigga antingen med inbyggda blixten eller en billig IR-sändare från kaffebrus.

Nissin-blixtarna är billiga och har oxå slavfunktion ( från Photax, ca 995:- ).
 
Scootie skrev:
Ja har då köpt detta paket:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-for-hot-shoe-blixt-386.html från ebay för en bråkdel av detta pris men undrar ju typ vilka blixtar som kan tänkas funka.

kan jag smälla på t ex en gammal nikon sb-24, canon 420ez?

Roligt att dom skriver att Sigman inte funkar, det är ju just det den gör med den triggern..

Mvh Tomas.

Denna provade jag mellan min olympus-kamera (E-500) och min olympus-blixt (FL-36) detta kom jag fram till:

-Olympus FL-36 fungerar INTE, för svag utsignal för att triggas, blixtrar inte alls.

- Canon ???? fungerar INTE, triggas hela tiden, (min gissning är att blixtens stift kortsluts inuti mottagaren)

+ Nikon SB-26 fungerar!!! precis som det ska, så tillsammans med detta paket med sändare/mottagare fungerar alltså SB-24, SB-26 och SB-28!
 
Kan det tänkas vara som så att EZ-serien kan funka till dessa triggers eller måste själva blixten vara av digital modell?

Vill ju kunna komma lite halvbilligt undan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.