Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixt problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Brante

Medlem
Hej!
Har en K200D med FGZ 360 blixt. Vill kunna köra den externa blixten utan att ha den inbyggda som triggar igång den externa. Går det på dom modellerna jag har. Har försökt hela dagen att få det att fungera och plöjt igenom instruktions boken säkert 10ggr. Eller är det en blixtkabel som gäller?

Ingen aning om det går med k200D och 360.

Med k10D och 540fgz går det dock.
Däremot misstänker jag att du hänger upp dig på själva triggningen: Bara för att den inbyggda blixten avfyras när bilden tas så innebär inte det att den inbyggda blixten bidrar till exponeringen, den avfyrar bara en förblixt som hjälper den externa blixten att pytsa ut rätt mängd ljus.

paddmannen skrev:
Ingen aning om det går med k200D och 360.

Med k10D och 540fgz går det dock.
Däremot misstänker jag att du hänger upp dig på själva triggningen: Bara för att den inbyggda blixten avfyras när bilden tas så innebär inte det att den inbyggda blixten bidrar till exponeringen, den avfyrar bara en förblixt som hjälper den externa blixten att pytsa ut rätt mängd ljus.

Därför jag vill få bort den inbyggda är att jag ska fota ett akvarium med blixten lagd uppe på akvariet. När jag tar ett kort så ser jag reflektioner av blixten från den inbyggde på glaset på akvariet. Det är just det jag vill få bort. Tack för länkarna Bo erik, ska in o kika på dom.

Styrningen från den inbyggda blixten måste oxå stänga av den externa, det måste vara det du ser på bilden. Enklast är nog en kabel(finns med 3meter).

En annan variant är att skärma av ljuset från blixten med en kartongbit(så ljuset/styrningen bara når externa blixten). Om du ska plåta det som finns inne i akvariet så slipper du reflexer genom att hålla objektivet mot glaset, eller håll tex ett papprör mot akvariet som oxå omsluter objektivet.

Det är trixit med reflexer, du kan råka ut för att den externa lyser upp nåt ljust utanför eller tex fingeravtryck på akvariet.

Jag säger som Mikael i det andra inlägget: Med K10D och 540-blixten så går allt bra.

Den interna blixten styr bara den externa. Den interna blixten bidrar inte med något ljus i den slutliga exponeringen.

Som jag fattar det går det till så här:

1. Den interna blixten fyrar av en blixt som säger åt den externa att fyra av sin blixt.

2. Kameran mäter det reflekterade ljuset från den externa blixten och beräknar vilken styrka som behövs.

3. Den interna blixten fyrar av ytterligare en styrblixt där den talar om för den externa hur mycket ljus den ska skicka ut.

4. Den externa blixten slår sin "riktiga" blixt, alltså det som till slut syns på bilden. Steg 1-3 syns aldrig på bild.

Dom där punketerna du skrev upp får inte jag. Blixtarna avfýras bara helt enkelt. Förstår inte vad jag gör för fel. Gick och tog ett snabbkort så ser ni vad jag menar. Til vänster den externa o till höger den inbyggda

Bilagor

• blixtkort.jpg
    blixtkort.jpg
    14.5 KB · Visningar: 313
Märkligt... jag gjorde ett test själv precis. Dock med K10D och AF-540FGZ eftersom det är vad jag har.

Här är först en bild där den inbyggda blixten triggat den externa. Den externa blixten har en omnibounce på sig. Med tanke på hur mörk förgrunden är vill jag påstå att den inbyggda blixten inte bidrar med något ljus.

Bilagor

• blixt1.jpg
    blixt1.jpg
    56 KB · Visningar: 273
Och här en bild där jag höjt kameran något så att även den inbyggda blixten kommer med i bild. Och se... samma resultat som du. Men fortfarande är ju förgrunden lika mörk...

Bilagor

• blixt2.jpg
    blixt2.jpg
    57.5 KB · Visningar: 272
Frågan är ju vad det är för ljus man ser i den interna blixten egentligen?

Är det en "styrblixt" som är så extremt svag att den inte ger något ljus till själva motivet, men ändå syns så bra i spegelns reflektion?

Eller är det den externa blixtens ljus som reflekteras via spegeln till den inbyggda blixtens reflektor, och därför upplevs som en "blixt" men i själva verket bara är en reflektion?

Skönt att se att man inte är den ända som de blir så för:) Det är precis de där jag vill komma ifrån. Men då går väl inte det antar jag om man ska köra trådlöst.
En fråga till! Varför kan jag inte köra den trådlösa blixten i master läge? Kan enbart ha den på slave nu.

Brante skrev:
Skönt att se att man inte är den ända som de blir så för:) Det är precis de där jag vill komma ifrån. Men då går väl inte det antar jag om man ska köra trådlöst.

Men det har var ju irriterande/intressant... Vad tusan är det för ljus och varför syns det inte på motivet, mer än i reflekterande ytor?? Fattar inte...

Brante skrev:

En fråga till! Varför kan jag inte köra den trådlösa blixten i master läge? Kan enbart ha den på slave nu.

Som du och jag använder dem (antar jag) så är det ju den inbyggda blixten som är Master och triggar den externa som alltså är Slave. Om den externa ska vara Master så måste den sitta i kamerans blixtsko där den då kan trigga en annan extern blixt (som då är Slave).

Men i C-menyn så kan man ställa den interna att den inte är master och endast styrblixt. Är både den interna och externa slave då? Eller fattar jag fel att den fortfarande är master och bara styr den externa? Knepigt de här...

Nu har du ju fått fart på test-djävulen i mig... :)

C-menyn hade jag inte ens tänkt på tidigare.

Först en bild där den inbyggda blixten är controller (Mode Off):

Bilagor

• blixt3.jpg
    blixt3.jpg
    45.3 KB · Visningar: 134
Brante skrev:
Vilket läge har du på blixten, M, C, S? Jag kan bara använda den trådlöst i Slave läget.

Externa blixten? Den är Slave. Om den ska vara Master eller Controller så måste den sitta i kamerans blixtsko som sagt, och därifrån styra en annan extern blixt (som är Slave).

Jag hade faktiskt inte ens reflekterat över detta med Master eller Controller och att man därigenom kan bestämma om ljset ska med eller inte.

Återstår då bara frågan varför man ser lite blixtljus från den inbyggda även i Controller-läge i relfekterande ytor. Måste hitta på nåt bra test där man kan undersöka detta... imorgon kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar