Jag håller faktiskt inte riktigt med om att den tråden är ett bra exempel eller trådskaparens allmänna åsikt att "tråd efter tråd spårar ur".
Tråden kring autoexponering vs manuell (som tagits upp som exempel) är snarare exempel på ett annat fenomen: Det är vad jag skulle kalla en övergiven tråd, eftersom trådskaparen ställde en fråga - som för övrigt faktiskt fick en hel rad både konkreta och sakliga svar - jag tog en titt och skulle nog hävda att de första 35-40 inläggen med något enstaka undantag är ganska direkta svar just på trådskaparens fråga.
Men eftersom trådskaparen efter 30-40 inlägg som besvarade ursprungsfrågan eller bemötte tidigare svar (men som i huvudsak höll sig till ämnet) inte ställde en enda motfråga, inte svarade på någonting och ämnet tydligen intresserade hyfsat många ... Tja, då letade sig diskussionen istället gradvis vidare och hamnade efter ett tag en bit (men inte så speciellt långt) från ursprungsfrågan.
Det var helt enkelt vad man skulle kunna kalla ett ganska normalt samtal.
Jag har snarare sett en annan trend senaste åren att trådar där i synnerhet nybörjare ställer konkreta frågor och sedan fortsätter att delta faktiskt numera i huvudsak håller sig till ämnet och att de flesta verkar ha en ambition att svara trådskaparen. Så länge trådskaparen visar ett intresse brukar det fungera mycket bra.
[Edit: kortade mitt inlägg rejält ]