Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)
Snacka om självmål.

...

Är man inte en särskilt avancerad användare och inte saknar dom avancerade funktionerna som finns i android så klarar man sig säkert bra med en nybörjartelefon som iphone.

Jisses, det där var det värsta självmål jag sett på länge.
Android är ju helt enormt segmenterat.

Blanda alla de Android-telefoner som finns ute, och bland de som säljs i dagsläget.
Så finns det ett antal olika versioner av OperativSystemet i drift, också stor variation i vilken version av OS som är installerat på de lurar som säljs.

Vissa tillverkare släpper praktiskt taget inga som helst uppdateringar till sina telefoner.
Andra är bättre på att släppa uppdateringar.
Men i det senare fallet så vet du aldrig för hur lång tid.
Rörigt är ordet.

Som om inte detta räcker, så lägger tillverkarna ofta på sin egen mjukvara på telefonerna.
Gör sina egna anpassningar av gränssnittet osv.

Så de "avancerade funktionerna i Android", som du nämner, gäller ju bara vissa telefoner.
Att därför göra den generella jämförelse du gör, blir bara märkligt.

Till allt detta, så har olika telefoner olika typer av skärmar.
Vissa har den typ av skärm som inte alls tillåter "multitouch", medans andra har skärmar som tillåter detta...

Själv är jag inne på min andra Android på mindre än ett år.
Min fru har en tredje variant av Android-lur.
Samtliga skiljer sig på mer än en punkt, och rejält i funktionalitet.

Som om detta inte räcker, så har det flera gånger spridits skadlig mjukvara via Android Market.

Just därför att jag har koll på läget, så blir min nästa telefon en iPhone.
Inte bara pga ovanstående.
Utan även för att vissa appar som jag vill ha inte finns för Android.
Samt att de troligen inte kommer dit heller.
 
Så de "avancerade funktionerna i Android", som du nämner, gäller ju bara vissa telefoner.
Att därför göra den generella jämförelse du gör, blir bara märkligt.
Det är väl iofs rätt självklart att jag inte pratar om dom billigaste och sämsta telefonerna när jag jämför med iphone.

Och även om inte tillverkaren släpper uppdateringar så finns det andra som gör det. Flera tillverkare lämnar ju till och med bootrom:en upplåst så man lättare ska kunna lägga in en custom-version av android om man så önskar.
 
Är man inte en särskilt avancerad användare och inte saknar dom avancerade funktionerna som finns i android så klarar man sig säkert bra med en nybörjartelefon som iphone.

Jag använder mig exempelvis av en app som fixar så jag kan ändra i princip vilka inställningar som helst i telefonen baserat på diverse variabler som tid, plats eller anslutna tillbehör.

Med hjälp av appen slås wifi på och min låsskärm (lösenord) automatiskt av när jag kommer hem (och slås på när jag lämnar hemmet), jag har också olika ringsignaler beroende på var jag är.
Om jag klockan 21 är ansluten till ett wifi-nätverk så drar spotify igång (för att synca eventuella ändringar till mina offline-spellistor).

...Vilket bara är en bråkdel av vad man kan automatisera...

http://tasker.dinglisch.net/

Där står det mer, men långt ifrån allt som går att göra (handlar väl mest om hur pass kreativ man är).

Försök göra nåt sånt med en iphone. Nä, visst ja...det går inte ens om man jailbreakat den!

Tänk då att några få % som vill hålla på så.
Bara för android kanske kan göra mera om man har tid och lust.
Dom flesta vill att det bara ska vara smidigt och funka.

Telefon har ALLTID varit en statussymbol och där kanske Iphone ligger ett par steg före
och jag får känslan att folk vet vad dom får när dom köper en Iphone.


Har "lurat" in flera i Appleträsket och INGEN har någonsin ångrat sig.
Samma gäller mig kommer aldrig in någon Android eller PC i mitt hus någonsin.
För mig har det funkat så mycket bättre än något annat jag har haft innan.

DÅ har jag gått datateknik i 3år, byggt flertal datorer och överklockat m.m.
Men idag vill jag lägga tid på annat och då är MAC mitt självklara val.
 
Det är väl iofs rätt självklart att jag inte pratar om dom billigaste och sämsta telefonerna när jag jämför med iphone.

Och även om inte tillverkaren släpper uppdateringar så finns det andra som gör det. Flera tillverkare lämnar ju till och med bootrom:en upplåst så man lättare ska kunna lägga in en custom-version av android om man så önskar.

Vilken Vuxen männsika orkar hålla på med det?
(Om man inte har mobilen som hobby)
 
Vilken Vuxen männsika orkar hålla på med det?
(Om man inte har mobilen som hobby)
Uppenbarligen väldigt många, eftersom appen har flera hundra tusen nerladdningar. Och då är det dessutom en relativt dyr betal-app!

Och bara för att du tycker det verkar vara så svårt och avancerat att man måste ha mobilen som hobby för att effektivisera sitt mobilanvändande betyder det inte att andra inte gör det i en handvändning. Det finns RÄTT många datornördar världen över...
 
Senast ändrad:
Uppenbarligen väldigt många, eftersom appen har flera hundra tusen nerladdningar. Och då är det dessutom en relativt dyr betal-app!

Och bara för att du tycker det verkar vara så svårt och avancerat att man måste ha mobilen som hobby för att effektivisera sitt mobilanvändande betyder det inte att andra inte gör det i en handvändning. Det finns RÄTT många datornördar världen över...

Jo exakt men då är det ju perfekt att nördarna har ett alternativ eller hur?
Men tvivlar starkt på att dom inte har mobilen som intresse kastar in en egen version av android?
 
Iphone är den absolut roligaste och bästa telefonen, slutdiskuterat! Men tyvärr kommer mac aldrig att kunna tävla mot pc pga kompabiliteten och prestandan man får ut av en pc med rätt hårdvara, mac har många fördelar, men nackdelarna är för många för att i alla fall jag ska byta än på ett tag.
 
Pratar vi ljud kör ju Bose över B&O vilken dag som helst, iaf så länge vi lyssnar på annat än klassiskt och jazz...

Bose är ett skämt med en extremt talangfull marknadsföringsavdelning. Detta stämmer framför allt för deras hörlurar, som ingen seriös audiofil tar på allvar.
 
Helt otroligt för övrigt hur fullständigt omedvetna om konceptet jailbreak många androidägare tycks vara. Jailbreakade min iPhone samma dag som jag fick den, och jag har till dags datum inte hittat något jag viljat göra men inte kunnat med min jailbreakade lur. Och jag är definitivt ingen nybörjare gällande varken mobiler eller datorer, så att det skulle vara någon "nybörjarlur" är endast kvalificerat skitsnack.
 
...

Och även om inte tillverkaren släpper uppdateringar så finns det andra som gör det. Flera tillverkare lämnar ju till och med bootrom:en upplåst så man lättare ska kunna lägga in en custom-version av android om man så önskar.

Finns ingen som helst garanti för att det som andra släpper funkar särskilt bra, eller att de håller i längden.

Har själv lagt in ett par olika "custom ROMs" i min förra Android.
Ur ett användarperspektiv var det ingen höjdare.
Mina erfarenheter är att det är buggigt och struligt.
Inte blir det bättre av att vissa utvecklar helt plötsligt får för sig att avsluta sina projekt mitt i.
För att ägna sig åt något annat projekt.

Jag kan förstå att en del personer gillar att hålla på med det här.

Själv tillhör jag de som har kompetens nog för att kunna göra det.
Men jag är för beroende av att grejerna ska fungera.
Och inte tillräckligt intresserad för att hålla på att testa och labba tills allt tillräckligt stabilt.

Men framför allt.
Det går inte att på ett generellt plan hävda att Android har fler funktioner.

Sedan så håller det knappast att kalla vare sig Android-användare eller iPhoen-användare mindre kunniga eller intelligenta än den andra gruppen.
Att ge uttryck för sådant, är i mina ögon tecken på bristande förmåga till verklig argumentation.
 
Iphone är den absolut roligaste och bästa telefonen, slutdiskuterat! Men tyvärr kommer mac aldrig att kunna tävla mot pc pga kompabiliteten och prestandan man får ut av en pc med rätt hårdvara, mac har många fördelar, men nackdelarna är för många för att i alla fall jag ska byta än på ett tag.

Ja det kommer alltid finnas Pc som är snabbare då du kan bygga dom själv.
Men frågan är vad du ska använda datorn till.
Inte många som behöver den snabbheten.

Kompabiliteten kanske är lite av ett problem ibland men tror den försvinner mer och mer.
 
Ja det kommer alltid finnas Pc som är snabbare då du kan bygga dom själv.
Men frågan är vad du ska använda datorn till.
Inte många som behöver den snabbheten.

Kompabiliteten kanske är lite av ett problem ibland men tror den försvinner mer och mer.

Mac har ju som bekant stora kompabilitetsproblem med virus. Windows har inga som helst problem med det.
Gillar man "öppna" system så är väl Linux att föredra framför Windows.

Kan inte se vad som gör mig låst för att jag har en Mac eller iPhone.
 
Mac har ju som bekant stora kompabilitetsproblem med virus. Windows har inga som helst problem med det.
Gillar man "öppna" system så är väl Linux att föredra framför Windows.

Kan inte se vad som gör mig låst för att jag har en Mac eller iPhone.

Ja OS X är då definitivt mer open source-baserat än Windows, det finns det nog ingen med en halv hjärna som protesterar mot ^^
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.