** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tourist Limited Warranty för Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur det fungerar med garantin om jag köper en Sony kamera i Asien?
Kommer under min semester på plats köpa en A77 men jag vill se till att jag har garanti med mig hem som fungerar i Sverige.

Köpte min Sony A200 i Asien och fick under garantitiden fel på spegeln, ringde till sonycenter för att höra hur jag skulle göra . Fick höra att garantin inte gällde för kameran då den var köpt i Asien och inte i Europa.

Bästa är nog att ringa sonycenter och höra vad som gäller..

T.

... jag vill se till att jag har garanti med mig hem som fungerar i Sverige.
Då får du nog köpa kameran i Sverige, eller iaf i Europa, istället. Vad jag vet har alla tillverkare av den här typen av prylar regionvis garanti. I vissa undantagsfall ger man världsgaranti (t ex hade Canon länge världsgaranti på sina objektiv) men även det är på väg bort.

Så här hittade jag någon som skrev.

Är man på plats ska det alltså gå att göra så här.

So, with the sony, you get a local warranty in the country you purchase the product from – but you can go to a sony store (in that country – not over here) and 'exchange' that warranty for a Tourist Limited Warranty in the country you reside... Handy.

As for DWI, I went through that thread and was pretty impressed, but seeing as I could potentially shave off another couple of hundred dollars... What do you think? Anyone got experience with these things?

Carts

EDIT: exchange isn't the right word... You get the local warranty AND the TLW on top. But you have to be in-country to get it. I.e can't do it if you're importing via the web...

Asien är stort.

Jag bor nu i Kina, har tidigare bott i HK och styrt över garantier till världsgarantier hos just Sony åt min far som köpte Sony-produkter i HK.

Berättar gärna mer var i Asien du ska så kan du nog få bättre hjälp

Asien är stort.

Jag bor nu i Kina, har tidigare bott i HK och styrt över garantier till världsgarantier hos just Sony åt min far som köpte Sony-produkter i HK.

Berättar gärna mer var i Asien du ska så kan du nog få bättre hjälp

Tack!
Kommer besöka Shanghai och köpa en kamera där. Men jag måste ha klart för mig hur jag gör med garantin.

Spelar det roll vilken typ av butik jag handlar i? Sonys egna eller kan det vara var som helst i stort sett?

Det brukar funka hos alla auktoriserade återförsäljare, så de lite mer seriösa alltså. Sonys butiker funkar så klart också. I HK behövde man köpa produkten på ett auktoriserad butik, sen gå till deras service center och få garantin fixad.

I Shanghai tror jag adressen är 222号胡陆斌,上海市卢湾区 som gäller. Annars är den västerländska adressen:
Sony (China) Limited
Customer Contact Center
8/F, One Corporate Avenue, 222 Hu Bin Road,
Luwan District, Shanghai

Du lär behöva den kinesiska adressen ovan om du ska åka taxi dit..

Utöver Sonys egna finns DWS-butiker som brukar funka bra.
Det verkar enligt Sonys hemsida finnas 19 auktoriserade butiker i Shanghai.
http://www.sony.com.cn/dealer/app/distribution2.do?province=2

Du kan antingen google map:a dig fram till den som ligger närmast ditt hotell eller säga till om du vill ha hjälp så kan jag ta en titt på det.

Tänk på att du alltid måste be om turistgaranti dock, det är alltså inget som kommer automatiskt.

Senast ändrad:
Är det någon som vet hur det fungerar med garantin om jag köper en Sony kamera i Asien?
Kommer under min semester på plats köpa en A77 men jag vill se till att jag har garanti med mig hem som fungerar i Sverige.

Just Sonys kameror är olika specade för den asiatiska marknaden och den europeiska som kan vara bra att känna till:

• Du kan välja språk av en uppsjö asiatiska, engelska och spanska, inga andra.
  • Filmning sker med NTFS 60Hz istället för PAL 50Hz
  • Garanti gäller här om du köpt kameran inom EU, men går tydligen att fixa med lite krångenl enligt tidigare inlägg.

Det går INTE att uppgradera kameran med annan mjukvara så att du får menyer på Svenska eller andra europeiska språk, fast Engelska kanske duger fint och NTFS-filmning i 60 Hz behöver inte heller vara nåt hinder eftersom det funkar utmärkt när man redigerar det i dator och 60Hz är faktiskt bättre än 50Hz.

/Mats

Just Sonys kameror är olika specade för den asiatiska marknaden och den europeiska som kan vara bra att känna till:

• Garanti gäller här om du köpt kameran inom EU, men går tydligen att fixa med lite krångenl enligt tidigare inlägg.

Det går INTE att uppgradera kameran med annan mjukvara så att du får menyer på Svenska eller andra europeiska språk, fast Engelska kanske duger fint och NTFS-filmning i 60 Hz behöver inte heller vara nåt hinder eftersom det funkar utmärkt när man redigerar det i dator och 60Hz är faktiskt bättre än 50Hz.

/Mats

Det stämmer nog som Mats säger, dock fanns svenska i en Sony WX1 som inköptes i Hong Kong 2009. Det kan vara annorlunda nu för tiden dock.

Det brukar funka hos alla auktoriserade återförsäljare, så de lite mer seriösa alltså. Sonys butiker funkar så klart också. I HK behövde man köpa produkten på ett auktoriserad butik, sen gå till deras service center och få garantin fixad.

I Shanghai tror jag adressen är 222号胡陆斌,上海市卢湾区 som gäller. Annars är den västerländska adressen:
Sony (China) Limited
Customer Contact Center
8/F, One Corporate Avenue, 222 Hu Bin Road,
Luwan District, Shanghai

Du lär behöva den kinesiska adressen ovan om du ska åka taxi dit..

Utöver Sonys egna finns DWS-butiker som brukar funka bra.
Det verkar enligt Sonys hemsida finnas 19 auktoriserade butiker i Shanghai.
http://www.sony.com.cn/dealer/app/distribution2.do?province=2

Du kan antingen google map:a dig fram till den som ligger närmast ditt hotell eller säga till om du vill ha hjälp så kan jag ta en titt på det.

Tänk på att du alltid måste be om turistgaranti dock, det är alltså inget som kommer automatiskt.

Oj stort tack! Nu ska det inte vara några problem.
Bara för att få ett grepp om priserna, råkar du veta vad priset för ett A77 hus bör vara i en auktoriserad butik i Shanghai?

Tänkte om någon har en online butik också eller om du har koll
http://translate.google.se/translat...com.cn/dealer/app/distribution2.do?province=2

Kan du hjälpa mig att lista ut någon några butiker som är nära
Sony (China) Limited Customer Contact Center.

Tänkte det underlättar att ta sig till en butik nära.

/Mats

Tack.
A77an saknar GPS i Asien versionen men den är inget jag skulle använda i alla fall.

Senast ändrad:
Frågade runt lite idag i ett kameravaruhus(inga auktoriserade eller ngt) men ingen som visste något. På måndag ska jag nog till ett mer seriöst varuhus och då kan jag kolla lite mer.
Gome(www.gome.com.cn) som är rätt stora här i guangzhou visste inte riktigt heller men dom tog 6500 för SLT-A65 iaf..

Angående nära servicecentret( vet inte 100% om du måste dit och fixa det men här är iaf lite avstånd till dom närmaste):
Sony Store 上海市淮海中路901-909号1-3楼 - 2km (Här borde dom kunna fixa det direkt dock kan man tycka..
数码工作坊上海鼎好店 上海市卢湾区徐家汇路618号F1605室 - 2.5 km
上海国微太一158店 上海市漕溪北路太平洋一期158店 - 6.0 km

Det är dom jag hittade via Google maps iaf som ligger hyffsat nära. Om inte annat så är taxi billigt, kostar 13 kr för de första 3 kilometrarna och sen 2.4 per km plus väntetider..

Frågade runt lite idag i ett kameravaruhus(inga auktoriserade eller ngt) men ingen som visste något. På måndag ska jag nog till ett mer seriöst varuhus och då kan jag kolla lite mer.
Gome(www.gome.com.cn) som är rätt stora här i guangzhou visste inte riktigt heller men dom tog 6500 för SLT-A65 iaf..

Angående nära servicecentret( vet inte 100% om du måste dit och fixa det men här är iaf lite avstånd till dom närmaste):
Sony Store 上海市淮海中路901-909号1-3楼 - 2km (Här borde dom kunna fixa det direkt dock kan man tycka..
数码工作坊上海鼎好店 上海市卢湾区徐家汇路618号F1605室 - 2.5 km
上海国微太一158店 上海市漕溪北路太平洋一期158店 - 6.0 km

Det är dom jag hittade via Google maps iaf som ligger hyffsat nära. Om inte annat så är taxi billigt, kostar 13 kr för de första 3 kilometrarna och sen 2.4 per km plus väntetider..

Strålande tack!
Då borde väl A77an ligga på strax under 10.000SEK.
Du får gärna säga till om du kikar runt lite. Hade tänkt köpa A77an, extra batterier, och några minneskort
och jag antar det går att pruta 5%-10%?

Vet inte vad det skiljer i pris men det vore ju skönt att köpa i Sony butik och få garantin ordnad direkt.

Strålande tack!
Då borde väl A77an ligga på strax under 10.000SEK.
Du får gärna säga till om du kikar runt lite. Hade tänkt köpa A77an, extra batterier, och några minneskort
och jag antar det går att pruta 5%-10%?

Vet inte vad det skiljer i pris men det vore ju skönt att köpa i Sony butik och få garantin ordnad direkt.

Absolut. Prutningen är lite sådär med, det brukar gå men bered dig på lång tid. Det är mycket enklare att få med minneskort och sånt gratis då istället.

Nästan alltid när man köper kamera brukar man få något extra batteri(ej orginal) och minneskort, så det finns nog lite möjligheter där att fjäska till sig mer.

Jag ska hålla ögonen öppna!

Absolut. Prutningen är lite sådär med, det brukar gå men bered dig på lång tid. Det är mycket enklare att få med minneskort och sånt gratis då istället.

Nästan alltid när man köper kamera brukar man få något extra batteri(ej orginal) och minneskort, så det finns nog lite möjligheter där att fjäska till sig mer.

Jag ska hålla ögonen öppna!

Förstår att pruta pengar är svårt.
Vad är rimligt då, ett minneskort för 400kr ska med i priset?

Har de piratbatterier i t.ex Sony butikerna eller måste man leta sig iväg till de mindre då?
Uppskattar om du håller ögonen öppna på vad priserna bör ligga för en A77.

Förstår att pruta pengar är svårt.
Vad är rimligt då, ett minneskort för 400kr ska med i priset?

Har de piratbatterier i t.ex Sony butikerna eller måste man leta sig iväg till de mindre då?
Uppskattar om du håller ögonen öppna på vad priserna bör ligga för en A77.

Det tycker jag nog är rimligt, kanske svårare i Sonys egna butiker men i de andra bör det vara fullt möjligt. Piratbatterier säljer nog inte Sony själva men alla andra brukar vara rätt snabba på att få in de.

Det tycker jag nog är rimligt, kanske svårare i Sonys egna butiker men i de andra bör det vara fullt möjligt. Piratbatterier säljer nog inte Sony själva men alla andra brukar vara rätt snabba på att få in de.

Hej igen. Har du sett några mer priser?

Ska man växla kontanter eller köper man lättast och bäst med VISA kort?

Hej igen. Har du sett några mer priser?

Ska man växla kontanter eller köper man lättast och bäst med VISA kort?

Inga mer priser ännu tyvärr.

Växla pengar normalt är bäst, du kan ta ut med Visa i bankomater om inte annat.
Visa brukar de stora butikerna kunna ta, annars är man tyvärr väldigt förtjust i det egna Union Pay.. Tror dock Sony borde greja Visa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar