Advertisement

Annons

Totalt hopplöst kalibrera laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Har testat lite med att kalibrera min nya bärbara HP.
Tänkte ha med den ute och köra in bilder på plats ibland.
Men, det är väl i princip "hopplöst" att kalibrera en sådan?

Kollade på Adobe gamma, vissa kan jag justera färgerna där,
men vinklar jag skärmen lite lite så stämmer det inte alls längre.
Likaså har jag ingen "kontrastknapp".
Som en bild man kikar på, ser riktigt bra ut, men minsta lilla lutning av skärmen, eller huvudet, så blir den för mörk alt för ljus.

Hur har ni som kör med laptop gjort, om någon gör det förstås?

Har en stationär också iofs, men föredrar att jobba i den bärbara.

Se gärna här: http://pontusjulin.se/vinter0809.html

Dessa bilder togs igår, och bearbetades i den bärbara, och i den ser de bra ut.
Skulle vara kul att veta om ni får konstiga färger i era kalibrerade datorer.

MVH Mikael.
 
Senast ändrad:
Laptops är svårare att kalibrera, men om du använder ett kaliberingsverktyg typ Spyder eller Eye One så blir det så bra det kan bli. Har själv en Sony Vaio som har den bästa skärm jag haft, alla kategorier. Den är nästa för ljusstark, så bilderna blir mörka ibland för resten av världen... :-]
 
Jag profilerade en bärbar Pavilion med en Xrite Eye-One Display II och det gjorde att det ganska kraftiga cyan-stick som skärmen uppvisade från början försvann. Tyvärr fanns det dock inte mycket att göra åt det faktum att skärmen var väldigt ojämn rent ljusmässigt.
Sitter just nu (endast tillfälligt) på en femtusenkronors Acer Extensa som är den bästa laptop jag haft. Mycket jämnare än HP:s skärm och inget uppenbart färgstick. På den burken ser dina bilder helt okej ut.
 
Jag har en Samsung SyncMaster 226BW (22 tum) som jag tidigare hade ansluten till en stationär PC. Jag gjorde vissa försök till att manuellt kalibrera (labba med inställningarna på bildskärmen) den. Blev inte speciellt nöjd med resultatet, utan återgick allt som oftast till fabriksintällningarna.
PCn skrotades (moderkortshaveri) och jag övergick till att använda min laptop som enda PC. Laptopen har endast DVI-ingång och nu är jag plötsligt helt nöjd med bilden, även vid fotobearbetning.
Att köra via DVI blev alltså lösningen för mig.
 
Hej!

Bärbara datorer och färger är tyvärr ett lite sorgligt kapitel, det av flera olika men ibland samverkande anledningar.

1) Nästan alla bärbara datorer har skärmar med tn-paneler, detta bland annat av kostnadsskäl men tydligen också bland annat på grund av att de kan göras tunnare och att de drar mindre ström (och alla vill ju ha en bra batteritid). För alla som undrar, prova att vinkla skärmen på er bärbara lite - om bilden då tydligt mörknar/ljusnar beroende på vinkeln så har den en tn-panel.

2) Jag har aldrig sett en bärbar dator som faktiskt är kalibrerbar, i den meningen att du kan påverka egenskaperna i själva skärmen. Visst, du kan mäta upp och profilera alla skärmar, vilket fixar det mesta. Men det är ju lite synd att man inte kan ställa in saker som gamma, färgtemp osv. Även ganska enkla lösa skärmar har ju en enkel (för att inte säga primitiv) men trots allt användbar manuell kalibrering där du kan påverka skärmen.

3) Tillverkare av bärbara datorer ger sina skärmar ganska olika egenskaper. Lösa skrivbordsskärmar är överlag mycket mer enhetliga och det tror jag vi kan tacka TCO-certifieringarna för som ställer vissa grundläggande krav på färgvisningen hos en skärm. Någon motsvarande certifiering finns så vitt jag vet inte för skärmar i bärbara datorer vilket gör att de kan ha sinsemellan rejält olika fabriksinställningar.

Jag har sagt det förr och säger det igen: Jag hoppas någon tillverkare får för sig att göra en bärbar dator med bra panel i skärmen (offrar batteritid), helst en som kan kalibreras automatiskt (hårdvarukalibrering) men i brist på det i alla fall med manuell kalibrering så som i majoriteten av lösa skärmar. Sedan skulle man dessutom få leva med en lite tjockare och klumpigare skärm om man vill få någorlunda jämna egenskaper över ytan.
 
Hej,

Dina bilder på din hemsida ser bra ut färgmässigt på min kalibrerade skärm (Sony F-520) som körs via Safari på en Macintosh.

MVH
Magnus A
 
Ok, tack allihop.
Då ligger jag kanske någorlunda rätt i färgerna i alla fall då.

Måste också tillägga att fotosidan.se;s forum är det absolut
mest seriösa jag stött på, andra forum har så mycket mer tjafs.

En eloge till er alla användare för ett seriöst forum.

MVH Mikael.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.