Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Totalfast i djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

spelman

Ny medlem
Hej!

Har sedan en längre tid bestämt mig för att skaffa digital systemkamera. Frågan är bara vilken? Har läst allt jag kommit åt om olika modeller.

Är alltså nybörjare och vill ha nått att växa i, Har väl nån form av begrepp kring de saker man bör kunna för att ta bilder, dessutom gillar jag trial and error.

Det jag fotar/kommer att fota är till största delen vardagsfotografering, händelser/människor/husdjur/natur. Men jag gillar också att experimentera, framför allt med slutartider. Eld som blir mjuk, vatten osv..motljusbilder mm. Gillar inte blixt (förmodligen för att jag kan för lite om det)

De modeller som det står mellan nu är Pentax K10D och Canon 400D

Jag lutar åt K10D trots att jag inte hållit i den (ingen affär häromkring verkar ha den i lager). Det som talar för är ju bildstabiliseringen. Men samtidigt ska den ju vara bra att hålla i osv.

Så min fråga egentligen, efter mycket om och men, är: Funkar den här bildstabiliseringen egentligen om man vill syssla med långa slutartider, softa bilder och sånt och inte gärna vill släpa stativ? Stämmer reklamen i verkligheten? Vad säger ni som testat/kör?

mvh
Stefan
 
Ska du fota saker som inte rör sig (typ natur, hus etc) så funkar faktiskt bildstabiliseringen.

I övrigt så anser väl de flesta att K10d är en rakt igenom trevligare kamera.

Ska du fota fåglar och annat som kräver långa telen så är väl pentax inte rätt väg att gå för tillfället då deras nya objektiv 135mm+ inte kommer finnas tillgängliga förren senare i år.

Vill du hålla dig till vidare vinkar så skulle man väl tillockmed kunna påstå att pentax har Bättre utbud än canon.

18mm på canon blir 28.8mm räknat i fullformat, 18mm på pentax blir 27mm i fullformat. (klart märkbar skillnad)
 
Tack för svaret!

"Ska du fota saker som inte rör sig (typ natur, hus etc) så funkar faktiskt bildstabiliseringen."

Nä, i de situationerna är ju omgivningen stilla och målet är rörligt ex. en bäck. Sen finns det såklart en gräns för allting.

I övrigt har jag inget fågelintresse eller så så nått bazookarör till tele blir det nog inte i rödaste rappet :) Tänkte klara mig med kitobjektivet till att börja med. Har hört att detta suger på canon, men vet ingenting om pentax.

"18mm på canon blir 28.8mm räknat i fullformat, 18mm på pentax blir 27mm i fullformat. (klart märkbar skillnad)"

Du får förlåta men detta var jag inte med på. Är större bättre eller tvärtom??

Skulle också vilja ställa frågan till de som har den ena, den andra eller den tredje av de kameror som finns i det här prisintervallet under tio lakan. Vad är det som irriterar, vad är ni inte nöjda med??

mvh
Stefan
 
Vad gäller 18 -> 27 / 28 menar Erik att de har olika "crop-factor", dvs den brännvidsförlängning man får räkna med på digitalkameror som har en sensor som är mindre till ytan än en vanlig film.

Man kan i runda slängar räkna brännvidden med en 1.5 faktor, dvs ett 18 mm vidvinkel blir på en digitalkamera ett 27 mm.

Detta är ju till största delen positivt på teleobjektiv, då man får ett 600 mm när man använder ett 400mm.
För oss som gillar vidvinkel är det en nackdel, då vidvinklarna blir mindre vidvinkliga.
 
Skillnaden mellan Pentax K10D och canon 400D är rätt stor. Kanske inte sett till ren bildkvalitet men det är som jag ser det två kameror tillhörande två olika segment. canon 400D är i mina ögon en ren instegskamer, dock en mycket bra sådan. Men pentax K10D är en semiprofessionell kamera fullt i paritet med Nikon D200. Den är oerhört välbyggd, har dessutom både damm o fuktskydd.. Största fördelen är nog också att just bildstabiliseringen sitter i huset vilket ger antishake med alla objektiv. För mig är valet enkelt, Pentax K10D.
 
Jag var själv i samma sits och valde K10. Men bildkvalitet i husen är det nog bara superproffs i laboratoriemiljö som kan ana nån skillnad på. Objektiven gör jobbet.

Byggkvalitén är en annan fråga. Canon är en lättare och mindre, smidigare kamera, om än lite plastig. Pentax är robust, tung, gedigen.

Kolla med släkt/bekanta om de har gamla objektiv liggandes som inte används. Passar de till ett ny kamera?

Pentax utbud av objektiv är lite lågt, både nytt och begagnat. Nya objektiv är på gång som ska passa K10 med vädertätning, men kommer sannolikt att bli rätt dyra. Däremot är Pentax kit-gluggar ansedda som de bättre i kategorin.

Du skriver att du vill ha en kamera att växa i, och jag tror du skulle ångra dig om du gick på EOS400 i det fallet. Det finns anledningar till att K10D blev ansedd som bästa expertkamera 2007.

(Angående bildstabilisatorn så gör den faktiskt viss skillnad, men till en gräns såklart.)
 
Bildstabilisering är defintivt något som jag har nytta av nästa dagligen. Eftersom jag valde en Canon 400D har jag fått betala dyrt för detta!

Med facit i hand hade jag sparat en hel del pengar på att köpa en K10. Å andra sidan, då hade jag ju då gått misste om en så fantastiskt glugg som mitt 70-200 4.0 L IS...

Det jag gillar med Canon som system är att det finns så mycket att välja på. Nytt och begagnat, billigt och dyrt.

Jag är mycket nöjd med min 400D men kommer säkert att vilja byta inom något år. Inte för att det behövs, men för att det är kul med nya prylar! Då finns det så mycket att titta på, 30D, 5D (eller deras uppföljare) eller kanske t om drömma om en Mk III, ja med Canon känns det aldrig som man är begränsad.

Pentax har också en del att välja på men det går inte att komma ifrån att Canon har absolut mest att välja på och min gissning är att det försprånget kommer att bestå under de närmsta åren även om det kanske minskar. Jag gissar också att Canon gradvis kommer att tvingas sänka priset på bildstabilisering i objektiven. Sigma och Tamron presenterar gluggar med stabilisering till vettiga priser och konkurrensen från Pentax och Sony måste mötas.

Jag trivs med min 400D och saknar nästan ingenting. Kanske för att jag har så lite erfarenhet från andra modeller och system? Jo, en sak inser jag är en svaghet, sökaren är gigantisk jämfört med en kompakt kamera men ändå liten jämfört med konkurrenterna.

Handhavandet och storleken på 400D tycker jag är helt OK.

Lycka till!
 
Tusen tack för all hjälp!

Har dock inte helt bestämt mig än, men pentaxaktien stiger helt klart :)
 
Pentax VS Canon

Till EOS 400D är nästan ett batterigrepp ett måste (1200kr), då är just de två kamerorna 400D och K10D mer jämlika, liten fördel Canon för greppet och båda landar på 7500 kr (kamerahus). Vad det gäller instegs kitgluggar så skulle jag hällre lägga lite mer pengar en den tusenlappen de handlar om. Säg en 3000 kr istället, välj ett Sigma 17-70 och du har ett relativt brett zoomomfång. K10D har bildstabilisering det har inte Canon. Så de du väljer mellan i mitt tycke det är antingen ett mer proffessionellt kamerahus (Pentax) eller ett mer proffessionellt kamerasystem (Canon). Jag kan tycka som valde EOS 400D att den fortfarande är aningen liten, och nu väntar på en 40D att systemet är viktigare, visst har Sigma många fina gluggar till båda fabrikaten men du saknar bl a dom fina o lätta telezoomarna. Välj Canon om du vill ha ett system att växa i. Välj Pentax om du vet att de räcker med ett omfång från vidvinkel till kort tele. Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.