Annons

Torkfäckar på neg

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag har vissa problem med att jag efter framkallning av svartvit film får torkfläckar på negativen. Det är givetvis mycket störande. Jag använder ett par droppar vätmedel i dosan där jag doppar spiralerna innan jag tar ur filmerna och hänger upp dem. Har hängt filmen både horisontellt och vertikalt men det spelar ingen roll vilket. Vad kan jag göra för att slippa fläckarna? Spelar det någon roll om jag använder kallt eller varmt vatten till vätmedlet.

jag använder inte vätmedel, men använder filmskrapa med gummi, många kommer nog opponera sig och säga att lätt blir repor (om det finns något på skrapan), men jag har aldrig råkat ut för det, och "testkör" den ibland över en bit utan bilder på, och med den får jag inga torkfläckar!

Torkfläckar brukar kunnas torkas bort med en duk.
Syns fläckarna som svarta/gråa fläckar på pappret efter kopiering bero det förmodligen på att dosan inte torkat ordentligt, då det finns vatten kvar i dosan/spiralen.

Sprit e bra till mycket......

.....och till att slippa torkfläckar är de perfekta !!!!!

Doppa negativremsan i ett bad på 1 liter vatten (+20 grader) blandat med 3 droppar Yesdiskmedel och 1 msk T-röd.Låt den ligga i ca 20 sek, och häng sedan upp negetivremsan på tork, utan att skölja av blandningen.
Du slipper nu GARANTERAT torkfläckar !!!

Diskmedlet tar bort fläckarna och T-röden gör att remsan torkar MYCKET snabbare och effektivare.
Varken T-röden eller Diskmedlet skadar negativremsan på något sätt.

T-röden som blir över, kan du dricka upp....*skrattar*

Lycka till !!!!

Hei Patric....

Når du har ferdigskylt filmen lager du et bad som
er ca 20 grader varmt.En liten sprut med::
original YES handdiskmedel,pisk i vannet til dette skummer.Legg filmen i,beveg forsiktig.
Ta filmen opp og stryk av forsiktig mellom
pekefinger og langfinger.Heng den så til törk.
En flaske Yes har du sikkert i 10 år..
mvh..leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar