Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

torka fiberpapper.

Produkter
(logga in för att koppla)

areon

Aktiv medlem
Har nån någon bra idé för att torka fiberpapper utan att behöva köpa dyra grejer.
eftersom jag inte har nåt mörkrum använder jag skolans. där finns ingen tork för fiber utan bara för plastpapper.

ska man torka dem under en trave böker eller så för att de ska bli släta?

jag har nu en buklig kopia som jag har sköljt om ett par gånger för att försöka torka den på bättre sätt, kan man göra detta hur många gånger som helst utan att bilden påverkas? det är ju ändå bara vatten.

/Aron
 
Men du kan använda dig utav en värme press i efterhand det slätar ut ha bara inte på för hög värme bara.

Vist det kanske inte är så billigt att införskaffa en sådan men begangnat går det att fynda
 
Det finns tidigare inlägg om detta. Jag har dels gjort så att när jag tagit upp bilden ur sköljen har jag "monterat" den med bildsidan mot mig på dörren till mörkrummet och "smetat" fast den med avtorkningsskrapan vi har i mörkrummet. Sen när jag efter några timmars pyssel är nöjd för dagen har jag tagit ner den och lagt den i press under just en trave böcker med ganska bra resultat.

Jag har provat att stryka med strykjärn och det blev riktigt skapligt också, man behöver inte så mycket värme...
 
Det finns en mycket enkel metod som dessutom behåller den fina strukturen/ytan i barytpapperet. När bilderna runnit av efter sköljen pressar du ut vattnet med en gummirulle/vals. Har du ingen sådan kan en skrapa fungera bra men var försiktig med emulsionen. Därefter hänger du bilderna på klädstreck med en klädnypa i ena hörnet någon timme. innan dom börjat bukta sig lägger du sedan bilderna på en ren frottéhandduk med en annan ren handduk över. När bilderna nästan är torra och det finns endast lite fukt kvar i dem lägger du dem med emulsionssidan mot varandra (två och två). Lägg sedan bildpacken i press mellan två kartongskivor (helst syrafria) och lägg några tjocka lexikon (typ Bra Böcker) över. Låt dem ligga så i press ett till två dygn. Därefter är bilderna i stort sett helt plana.
Hälsn, Nils.
 
tack så mycket för svaren.

jag läste lite i de gammla inläggen om detta och hittade en del också men nu fick jag mer tips.

jag ska genast gå och torka om en bild som ser för djävlig ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.