Annons

Torka av linsen

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Hej!
Den här frågan har säkert ställts tusen gånger, men jag hittade inte nått när jag sökte och jag har inte tid att gå igenom alla trådar...

Med vad kan man torka av linsen (heter det väl?) fram på objektivet? I manualen låter det ju som att man knappt för titta på linsen utan att den blir förstörd :)
 
Inte riktigt svar på din fråga, då jag inte är säker på vad man ska använda för att torka av linsen med. Men för att slippa det så bör du ha ett UV-filter på gluggen. UV-filtret kostar några hundringar. Det skyddar frontlinsen på objektivet.

Jag tror att sämsskinn borde fungera att torka av linsen med.
 
Fotohandlarn har speciella linsdukar avsedda för att torka av linserna.
Vad du än gör, använd inte papper.
Papper innehåller ofta krita/lera som fyllmedel och det är rena slipmedlet.
 
Hos optikern kan du köpa en liten mikrofibertrasa. De är perfekta att torka linser med och du behöver ingen vätska. Mikrofibrerna suger upp fett och annat till 100%. Duken går att tvätta.
Att man ska torka försiktigt behöver väl knappast påpekas...
 
Japp, mikrofibern är suverän. Finns naturligtvis speciellt för kameraobjektiv också om man inte litar på samma produkt för en tiondel av priset hos en vanlig optiker :)

Fettfläckar behöver man dock vätska till. Även det finns hos kameranasaren. Den jag använder är från Hama och levereras i en pennformad behållare med en skumgummispets att dosera med. Rätt smidigt faktiskt. Det följde med engångsdukar för avtorkning också.

Jag brukar grovrengöra med vätskan, bara dutta på och snabbt torka bort med engångsdukarna. Och sen fintorkar jag med mikrofiberduken som är mycket bättre på att torka rent utan att lämna streck efter vätskan.

En viktig grundregel är att rengöra så sällan som det bara går. Jag brukar låta mina objektiv bli rejält ingrodda innan jag ger mig på dem. Hellre några dammkorn som går att ta bort än putsmärken som är permanenta är väl mitt resonemang.
 
Vanlig hederlig apoteks-bomull går alldeles utmärk. Den är granterat ren. Man kan ev. få borsta bort överbliven ludd med en blåspensel.

mvh /fredrik
 
Varför är det så viktigt att torka i cirklar

Varför skall man torka i cirklar. Vad jag har läst mig till på ett annat ställe (har för mig det var på www.photo.net under equipment eller learn) är att det där med att torka i cirklar är inte speciellt bra. Antag att du råkar få ett skräp i rengöringsduken. torkar man då i cirklar så får man spiralmönster över hela linsen. Bättre lär vara att torka från sida till sida (i raka linjer) och ta en färsk bit av duken varje gång. På så sett får man som värst en repa rakt över om duken råkar vara oren någonstans. Har sett på flera ställen att man skall torka i cirklar också men aldrig någon motivering varför. Vet någon?
 
Sjäv använder jag sk bomullsrondeller, de är perfekta förutom att de luddar lite, som beskrivet ovan. Teorin att man skulle putsa i cirklar är att linserna är slipade cirkulärt, men jag har ingen aning om det gör någon skillnad. Själv använder jag en "gummiblåsa" som jag blåser bort damm med sedan kör jag med pensel och därefter med bomulls rondell eller mikrofiber trasa. Bara när jag har typ fettfläckar använder jag rengöringslösning.
 
Själv använder jag en nylonstrumpa! Fick tipset från en duktig handlare och det funkar faktiskt förvånansvärt bra, aldrig fått en repa av dem heller. Mvh Micke
 
micro skrev:
Själv använder jag en nylonstrumpa! Fick tipset från en duktig handlare och det funkar faktiskt förvånansvärt bra, aldrig fått en repa av dem heller. Mvh Micke

..men det är lite genant att handla dom..;))

lite linsputsvätska och en ljuk ljusblå duk det står Canon FD på går utmärkt fast jag har en Minolta..
mvh/gunte..
 
Jag köpte små engångs våtservetter för glasögon och det funkar perfekt. Lätt att ha med också, och förvånadsvärt helt utan fläckar från vätskan efteråt. 50 spänn för ca 50 st, helt OK!

Microfibertrasan har heller aldrig gjort mig besviken varken som glasögobbärare eller fotograf...

/Andreas
 
Nej microfiberdukarna är suveräna dom med. Har ett gäng det står Optiker Ohlsson på som är gamla som gatan men funkar bra än. Synd bara att de är lika suveräna på att dra åt sig tobak... Nicoslav som man är gäller det att inte lägga ciggen i kameraväskan, då är det kört med dukarna. Nylonstrumpan är betydligt lättare att skaka ren :)
 
Skona Microfiberduk kan du köpa i närmaste ICA butik. Kostar ca 45 kronor. Använder en sån och den funkar kalas.
 
Glöm förstås inte att först blåsa bort de lösa partiklarna på linsen, så de inte repar i onödan.

Jag använde kodaks linsputspapper och rengöringsvätska av samma märke.

Filter kan man tvätta med lite diskmedel och spola under kranen, om de är väldigt smutsiga.
 
Jag har tidigare putsat med Kodaks vätska samt microduk och det har fungerat hyfsat. Ibland har jag fått några slags torkränder som inte går bort, och jag vill ju inte gno på glasen. Som tidigare sagt finns det även risk för mindre sandpartiklar, knappt synliga för ögat, som man gnuggar in och förstör coatingen med.

När jag skummade i Speedgraphics (som jag gärna gör reklam för) senaste katalog fick jag se ett medel som de lyfte fram, OptiClean. Blev intresserad och fann en svensk leverantör Mats Nilson. Beställde och provade nu medlet. Otroligt, fingeravtryck, fett, damm, torkränder mm allt lyfts bort och lämnar glaset så som det en gång levererades. Repor i glaset och coatingen kan medlet inte göra något åt.

Det fungerar så att de appliceras såsom nagellack (luktar så också, tror jag...) över hela linsen. Efter några minuter har det stelnat och verkat, då tar man en tejpbit som kommer med och sätter fast den på den tunna hinnan och sedan lyfter bort hinnan som är seg och släpper fint från glaset. Rekommenderas!! Men kanske inte till den dagliga vården, men någon gång per år kanske, eller när något har hänt någon lins.

Har ny provat sökarglaset på en hasselbladssökare, ni vet, sökare kan vara ganska svåra att komma åt, sitter lite nersänkt och man gnuggar gärna in saker och ting till kanterna. Nu har jag ett sökarglas helt tipp topp!

Det är något dyra droppar, 225 kr ink moms och frakt, men har sin givna plats i väskan.
 
Hasse Lundberg skrev:
Jag var lite otydlig,jag menar att man ska inte använda mjukt papper som man har hemma som t.ex toa eller kökspapper.

Använd inte vanligt papper, då får du massa lösa fibrer på linsen som är mer störande än annat "böös"

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.