Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Topplista för bildkommentatorer

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Ett av de vanligaste återkommande klagomålen här på Fotosidan, vad jag vet, är att man får för lite kommentarer på sina bilder.

Därför föreslår jag att Fotosidan inför en slags "topplista" för de användare som har gett flest bildkommentarer.

Ett problem kan ju vara att bildkommentarer förvinner när bilder raderas. Men, Kanske Crister kan göra nån kod så att statistiken för kommentarerna behålls trots att bilderna raderas allt eftersom??

Senast ändrad:
Vi har haft det med det slutade med en tävling där folk hellre skrev många meningslösa kommentarer för att hålla sig högt upp listan, än konstruktiva kommentarer. Lite synd.

Jag har den kvar "bakom kulisserna", kikade på den nu. Vilka tror ni är på tio i topp?

Man kanske skulle prova att ha den framme igen, omgjord så den bara räknar senaste månadernas kommentarer - annars har man ju ingen chans att komma uppåt, för ledaren nu har skrivit över 5000 kommentarer!

Jag tycker det vore en kul grej. Är perioden statistiken räknas på inte speciellt lång kanske de meningslösa kommentarerna inte blir så många heller.

Ett annat alternativ är att göra införa något i stil med kommentarssytemet på photosig. Skriver man en konstruktiv bildkommentar där så "belönas" man med bl a poäng. Om kommentaren däremot inte ger fotografen (eller de som betraktar hans verk) något konstruktivt, ja då blir man "poänglös".

clindh skrev:
Jag har den kvar "bakom kulisserna", kikade på den nu. Vilka tror ni är på tio i topp?

Man kanske skulle prova att ha den framme igen, omgjord så den bara räknar senaste månadernas kommentarer - annars har man ju ingen chans att komma uppåt, för ledaren nu har skrivit över 5000 kommentarer!

Eva Blixman?

Jana Jörgensen skrev:
Eva Blixman?
Helt rätt.

Med Daniel Knutsen som tvåa.

Med lite mer avancerade räkneövningar kunde man räkna fram ett index som var dels baserat på antalet, dels medianlängden på kommentaren. Några duktiga statistiker här?

Att ge "tummen upp" för extra bra kommentarer tycker jag är en bra idé, det har varit uppe till diskussion flera gånger tidigare. Det är lite kluvet; många verkar inte gilla den idéen och andra tycker den är lysande. Vi har inte lyckats ta något beslut där.

OJ jäklar! Låg jag så högt upp på den listan... Jag som tycker jag kommenterar så lite.

Det blir väl månadens ros till Eva! :D

hahaha
Nämen TITTA!
Där står jag överst på listan!
Vinner jag nåt pris tro... hmmm
Nä jag skojjar bara...
De va en liten fågel som viska lite i mitt öra... att jag va den som kommenterat mest... och...
ja inte mer än så... *skrattar*

Jaja ni kan kalla mej tjötmajja om ni vill... ;))

Tycker ju FS är en toppensida! :))

Utan att kritisera någon på 10-i-topp listan vill jag nog ändå hävda att kvantitet i allmänhet inte är det samma som kvalitet, har tidigare föreslagit följande (samt flera andra förslag i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29116):

"Inför något som kallas "Månadens kommentar". Tanken här är att när man har fått en kommentar som man själv tycker är extremt hjälpfull och konstruktiv borde man kunna trycka på en "knapp" så den anmäls som kandidat till redaktionen som en gång per månad utser "bästa" kommentar (eller väljer ut de 10 "bästa" som medlemmarna får rösta på) och den som har gett den "bästa" vinner en Canon EOS D20 ;-) (eller kanske en månads förlängning på medlemskapet eller bättre disk kvota)."

Senast ändrad:
evalisen skrev:
Ja mina fingertoppar är rätt trötta nu... tangentbordet rätt slitet också faktiskt! ;))

Med tanke på denna information från din profilsida:

Så tycker jag ditt antal kommenterade bilder är anmärkningsvärt.

När sover du?

PS. 5099 kommentarer x 95 tecken = 484405 nedslag på en femmånaders period. Hur många tangentnedtryckningar klarar ett tangentbord på ett år? Vad garanterar tillverkaren?

jkene skrev:
Utan att kritisera någon på 10-i-topp listan vill jag nog ändå hävda att kvantitet i allmänhet inte är det samma som kvalitet, har tidigare föreslagit följande (samt flera andra förslag i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29116):

"Inför något som kallas "Månadens kommentar". Tanken här är att när man har fått en kommentar som man själv tycker är extremt hjälpfull och konstruktiv borde man kunna trycka på en "knapp" så den anmäls som kandidat till redaktionen som en gång per månad utser "bästa" kommentar (eller väljer ut de 10 "bästa" som medlemmarna får rösta på) och den som har gett den "bästa" vinner en Canon EOS D20 ;-) (eller kanske en månads förlängning på medlemskapet eller bättre disk kvota)."

Jag skulle däremot vilja sticka ut hakan och kritisera en del toppkommenterare, ingen nämnd dock. Att spruta ur sig kommentarer där flertalet är av karaktären "Fint fångat", med bara ngn minut mellan varje kommentar, ser inte jag som något positivt. Och vem vill ha sådana kommentarer? Vederbörande borde tas i örat av redaktionen tycker jag.

En anledning att kommentera så här flitigt kan vara röstfiske. Dvs att sätta press på andra att kommentera tillbaka. Att införa en Topplista riskerar att odla detta beteende om den införs på fel sätt.

/Johan

Håller med - en topplista som inte tog hänsyn till ivartfall längden bara uppmuntrar den typen av kommentarer.

Systemet med "tummen" upp för riktigt bra kommentarer är som jag ser det det bästa sättet att premiera de som tar sig tid till att skriva bra kommentarer. Både fotografen och andra skulle då kunna göra tummen upp för en kommentar. Nu var det ett tag sedan det diskuterades; är det någon som har argument mot en sådan funktion - leder det till något negativt?

Jag tror att det skall begränsas till att endast fotografen kan göra tummen upp på kommentarer han/hon emottagit, annars är risken att fokus går från att kommentera bilden till att läsa och kommntera andras kommentarer.

Ja, "tumme upp", som kan delas ut av fotografen till den som skrivit en bra kommentar har jag förespråkat förr. Men kan även ha "tummen ner"

Tummar upp ger +1 poäng, tummar ner ger -1 poäng.

Mycket pluspoäng kan premieras på olika sätt. Topplista, extra möjlighet att ladda upp bilder, eller annat kul.

Detta system borde uppmuntra både många och bra kommentarer.

PS

Stor heder till Eva Blixman! Bra jobbat!

Senast ändrad:
clindh skrev:
Håller med - en topplista som inte tog hänsyn till ivartfall längden bara uppmuntrar den typen av kommentarer.

Systemet med "tummen" upp för riktigt bra kommentarer är som jag ser det det bästa sättet att premiera de som tar sig tid till att skriva bra kommentarer. Både fotografen och andra skulle då kunna göra tummen upp för en kommentar. Nu var det ett tag sedan det diskuterades; är det någon som har argument mot en sådan funktion - leder det till något negativt?

Bra idé, om det bara är fotografen själv som ges möjlighet till avgörandet. Om fotografen tycker att en kommentar gett honom/henne något kan tummen användas.
Dessutom bör det finnas en tumme ned att använda för att såga meningslösa kommentarer med.

Edit: Ser att Janne är inne på samma spår.

/Johan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto