hgpuke skrev:
Har med intresse tagit del av denna tråd om HDR. Eftersom det här med fotande i RAW är nytt för mig har jag en relaterad fråga: Vad jag förstår är en av de stora fördelarna att fota i RAW den att man får större tonomfång att leka med. Istället för 8-bitar per färgkanal får man 12 eller 16 (?). Eller uttryckt i antal nivåer: Istället för 256 nivåer får man 2048 nivåer. Jag antar att dessa extra nivåer inte bara utnyttjas för att få "tätare steg" mellan nyanserna utan att man dessutom faktiskt får större exponeringslatitud. Som att jämföra en pappersbild (jpeg) med ett negativ (RAW) ungefär. Korrekt?
Om man då tar den film/pappersanalogin vidare så var det ju så att när man jobbade i mörkrummet, kunde man skugga och efterbelysa för att ta fram detaljer i ljusa och mörka områden som annars skulle ha gått förlorade. Detta kan man ju göra i RAW-centrerade program som BibblePro också! Varför behöver man då flera exponeringar och/eller HDR teknik för att lätta upp skuggor och tona ner högdagrar?
Är det så att dessa 2048 nivåer ändå inte räcker till i många fall och det är därför man behöver göra fler exponeringar? Hur stor "exponeringslatitud" får man med en modern DSLR som plåtar i RAW?
--
Hans-Göran