Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina-zoom som låst sig

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Tokina AF 19-35 där zoomen har låst sig och bara går att vrida mellan 35 och 32 mm. Ena dagen fungerade den och när jag tog den ur väskan nästa gång funkade den inte längre. När man försöker vrida mer mot vidvinkelläget så tar det stopp på ett mjukt och lite segt sätt.

Nu är frågan vad kan ska göra åt den... Någon som har liknande erfarenheter av objektiv?

Kan man ta i lite mer och vrida den så den börjar fungera igen? Slå det i ett bord? Kanske inga lysande idéer...

Vad kan det kosta att få en reparatör att fixa det? Eller är det bättre att hitta en ersättare?

Mvh

Marcus

Jag formulerar en ny frågeställning...

Är det svårt att skruva skruva isär ett objektiv? Krävs speciella verktyg?

Om det är möjligt så funderar jag på och prova och se om man kan hitta något som sitter ivägen för mekaniken någonstans. Om jag inte får ihop det så må det vara hänt. Det gör ju ingen nytta som det är nu och jag tror jag köpte det för strax över tusenlappen.

ANNONS