Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
tokina fisheyezoom?
- Trådstartare boon
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Jag har lite snabbt provat Pentaxvarianten, och jag ställer mig något tveksam till användningsområdet. Använder man fisköga så vill man nog ha kortaste möjliga brännvidd hela tiden. Men det är förstås knappast en nackdel att det går att zooma.
Jag hoppas att du är medveten om att sensorn i din Canon EOS 1D är för stor förresten, om det är den du tänkte ha den till? Fast det kanske funkar ändå, jag vet inte riktigt. Du kanske får en helt cirkulär bild vid 10 mm istället, vilket ju kan vara ball
Jag hoppas att du är medveten om att sensorn i din Canon EOS 1D är för stor förresten, om det är den du tänkte ha den till? Fast det kanske funkar ändå, jag vet inte riktigt. Du kanske får en helt cirkulär bild vid 10 mm istället, vilket ju kan vara ball
christian_r
Aktiv medlem
Jag e fan också sjukt nyfiken på den. Vet att den inte ska funka till 1d sensorn, men skulle ändå vilja pröva. Tänkt att kunna få 15mm fisheye i realiteten på en 1d ? De hade fan varit schweet.
christian_r
Aktiv medlem
har kört lite med canons 15mm, o de blir faktist För lite vidvinkel tycker jag.
Om skärpan e ok och om den funkar på 1d'n så kommer jag köpa den.
Om skärpan e ok och om den funkar på 1d'n så kommer jag köpa den.
boon
Aktiv medlem
kör på ett zenitar för att jag inte tycker att det har varit värt att skaffa ett "riktigt" fisheye, typ sigma eller canon till en icke fullformatare.
men som du säger, är skärpan bra så är det ju perfekt att kunna anpassa fisheyet både till 1,3 och 1,6 crop.
skulle bara vilja se lite obehandlade bilder tagna med det innan man beställde.
du kan väl köpa ett och lägga upp lite bilder ; )
men som du säger, är skärpan bra så är det ju perfekt att kunna anpassa fisheyet både till 1,3 och 1,6 crop.
skulle bara vilja se lite obehandlade bilder tagna med det innan man beställde.
du kan väl köpa ett och lägga upp lite bilder ; )
Makten
Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke är den nog perfekt till en 1,3x-kamera, eftersom andra fiskögeobjektiv ju är optimerade för "fel" sensor/filmrute-storlek. Frågan är bara om det fortfarande är 180 graders bildvinkel när man zoomar in? Annars blir det ju inte lika roligt med den större sensorn. Visserligen kan man väl köra med 10 mm och få en rund bild, eller möjligen lite mörka hörn, och sen beskära som man vill.
christian_r
Aktiv medlem
de e sant martin, du får nog fan inte 180 grader på 12 mm. fan , jag vill se lite bild exempel.
boon
Aktiv medlem
det här var det enda jag hittade på nätet
http://photokina.ivrpa.org/vr/tokina_10_17mm_at_x_107_af_dx_fisheye
http://photokina.ivrpa.org/vr/tokina_10_17mm_at_x_107_af_dx_fisheye
zwei
Aktiv medlem
Har också varit lite sugen på denna gluggen och hittade lite bilder tagna med den här: http://pvachier.zenfolio.com/p39641767/
Just nu är jag i oh för sig mer sugen på deras 16-50mm, jag tror den kommer att bli perfekt för mig.
Just nu är jag i oh för sig mer sugen på deras 16-50mm, jag tror den kommer att bli perfekt för mig.
laan
Aktiv medlem
Just nu är jag i oh för sig mer sugen på deras 16-50mm, jag tror den kommer att bli perfekt för mig. [/B]
Den är jag med nyfiken på! Någon som vet när de kommer?
Makten
Aktiv medlem
Inte förrän i vår tror jag. Jag var också grymt sugen på den, men det bidde ett Tamron 17-50 istället tidigare i höstas. Rekommenderas om du inte orkar vänta! Troligen blir Tokinan mycket dyrare också.laan skrev:
Den är jag med nyfiken på! Någon som vet när de kommer?
boon
Aktiv medlem
såg det också, var därför jag började forska lite om det.SINGO skrev:
Om vi snackar Tokina 10-17 fisheye så skriver Cyberphoto att de väntar in den v.50 och ska kosta 5445kr. Gjord för liten sensor!
Mvh Ingvar
christian_r
Aktiv medlem
jag tror den kommer att funka runt 12mm på en 1d sensor. Men jag tror inte du får 180graders täckning, snarare runt 130 kanske.