Annons

Tmax100 Blir rosa efter framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)

hamsterr0ttan

Aktiv medlem
Har kört tri-x 400 innan men testade lite tmax istället och Märkte att efter bara 1 rulle så blev framkallaren väldigt Rosafärgad och efter fixering å sköljning har filmen en väldigt lila ton jämfört med trix.

Dessa vätskor använder jag

Framkallare: Kodak T-Max Developer
Stop: Kodak Max Stop
Fix: Kodak Polymax fix


å kör dom såhär länge

Framkallning 6.5 min
Stop 1 min
Fix 8 min

Papperskopiorna används med samma lösningar förutom annan framkallare och det är inga problem alls.
 
T-max kräver längre fixtid. Prova att fixera om filmen under längre tid.

Du testar fixtiden genom att klippa loss en bit av filmrullen (oftast filmtungan) och tar tid på hur lång tid det behövs för att få filmbiten klar (ljusgrå). dubbla eller tredubbla sedan tiden så har du din fixtid.

Kan också krävas nytt färskt fix för T-max om du framkallar många rullar.
 
froderberg skrev:
T-max kräver längre fixtid. Prova att fixera om filmen under längre tid.

Du testar fixtiden genom att klippa loss en bit av filmrullen (oftast filmtungan) och tar tid på hur lång tid det behövs för att få filmbiten klar (ljusgrå). dubbla eller tredubbla sedan tiden så har du din fixtid.

Kan också krävas nytt färskt fix för T-max om du framkallar många rullar.


Jo men de knepiga är ju att Framkallaren blir så rosa direkt efter 1 rulle. Även emd helt ny framkallare.
 
Klockrent fall av otillräcklig fixering. Använd fixet i engångsspädning istället och förläng efter klipptestet som Magnus föreslog. Likadant med framkallaren - använd den i engångsspädning.
 
D76 kör jag engångs. Men T-Max brukar hålla några gånger, tror inte att du ska behöva köra den som engångsframkallare. Däremot kan du behöva förlänga framkallningstiden efter några rullar. Det borde stå i databladet på Kodaks webbplats.
 
Med många framkallare blir engångsanvändning med spädning 1+1 mer ekonomiskt än återanvändning. Och det ger tusan så mycket mer repeterbart resultat.
 
Jag kör 2 min förbad på alla svartvita rullar. Det tar bort en hel del av färgen. Glömde förbadet en gång när jag skulle framkalla mina första 4x5-tums blad (tmax100) och de blev lila.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.