Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjocka gubbar & gummor

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en ny skärm till datorn. En Fujitsu Siemens 24". Men när jag tittar på bilderna blir de foton som är tagna på höjden ihoptryckta. Det blir små och tjocka människor. Varför?
 
Fel upplösning

Du har fel upplösning inställd. Jag misstänker att du bara har bytt från din gamla "smalbild" till en widescreenskärm utan att ändra något.
Den gamla skärmen hade säert propotionerna 4:3 och den nya kan ha 16:9.
Har du en hysat ny dator bör den känna av att du har en ny skärm och anpassa sig där efter.
Om du "högerklickar" någonstans på skrivbordet och väljer "Egenskaper" i menyn som dyker upp. Sedan väljer du fliken "Inställningar" i egenskapsfönstret. Där finns det en knapp som det står "Identifiera" på. Om du klickar på den så bör datorn hitta skärmen och justera upplösningen.
Om inte detta funkar så får du justera manuellt i samma fönster.

---/T
 
Re: Fel upplösning

TA0 skrev:
Du har fel upplösning inställd. Jag misstänker att du bara har bytt från din gamla "smalbild" till en widescreenskärm utan att ändra något.
Den gamla skärmen hade säert propotionerna 4:3 och den nya kan ha 16:9.
Har du en hysat ny dator bör den känna av att du har en ny skärm och anpassa sig där efter.
Om du "högerklickar" någonstans på skrivbordet och väljer "Egenskaper" i menyn som dyker upp. Sedan väljer du fliken "Inställningar" i egenskapsfönstret. Där finns det en knapp som det står "Identifiera" på. Om du klickar på den så bör datorn hitta skärmen och justera upplösningen.
Om inte detta funkar så får du justera manuellt i samma fönster.

---/T

Tyvärr är ditt tips helt fel. Vad "identifiera" gör är att den visar en siffra på vardera skärm man har kopplad till datorn. Den primära skärmen visar siffran 1, den sekundära skärmen siffran 2. Har man ytterligare skärmar kopplade till datorn visar de 3, 4 osv.

Däremot har du nog rätt i att det handlar om fel upplösning som är inställd.

Tommy: ta reda på vad din nya skärm har för "native" upplösing. Är det en 19-tummare så är den kanske 1280x800 om det är en widescreen. Gå då in på sidan som Thomas förklarade, men välj matchande upplösning där. Finns inte valet behöver du troligtvis installera drivrutiner för skärmen (det brukar dock väldigt sällan behövas).

Edit: Din skärm har native upplösning 1920 x 1600, altså är det den upplösningen du ska ställa in under fliken "inställningar" i dialogrutan "egenskaper". Kör du Vista så högerklickar du på skrivbordet och väljer "personalize" och sedan väljer du "Display settings". Där har du ett reglage för att välja din upplösning. Finns inte 1920x1600 så kan det bero på två saker:

1: Du behöver installera drivrutiner för skärmen.
2: Ditt grafikkort stödjer inte skärmens upplösning.

Ettan åtgärdas genom att installera medföljande drivrutiner, om du har några sådana. Kan annars finnas att ladda ner.

Tvåan löses inte på annat sätt än att byta till ett modernare grafikkort.
 
Senast ändrad:
Tack för era tips. Misstänkte att det hade med inställning att göra.
Jo, jag har en ny bärbar dator med Vista. Skärmen är på 12 tum och jag fick ingen installationsskiva med till 24-tumskärmen när jag köpte den. Jag ska kolla era tips när jag kommer hem från jobbet. Återkommer om jag inte lyckas.
 
Re: Re: Fel upplösning

Walle skrev:
... Finns inte 1920x1600 så kan det bero på två saker:

1: Du behöver installera drivrutiner för skärmen.
2: Ditt grafikkort stödjer inte skärmens upplösning...

... eller
3: Den upplösningen existerar inte :)

Skämt åsido, jag tror att Christoffer menade 1920x1200.
 
Re: Re: Re: Fel upplösning

borealis skrev:
... eller
3: Den upplösningen existerar inte :)

Skämt åsido, jag tror att Christoffer menade 1920x1200.

Faktum var att jag inte reflekterade över att det är en märklig upplösning..jag kopierade bara informationen utan att riktigt läsa den. http://www.prad.de/en/monitore/review-fsc-p24-1w.html

Men det kanske inte är den skärmen som trådskaparen har köpt. Så här står det i alla fall:

"With the P24-1W, Fujitsu Siemens Computers has launched a large 24 inch widescreen LCD monitor which is targeted at professionals. The native resolution of 1.920 x 1.200 is supposed to facilitate applications that require lots of desktop space, e.g. CAD, computer animation, and graphic design.

We thoroughly tested the performance of the FSC P24-1W in daily practice and looked at how well it handles DVD, video, and gaming.

All results issued in this review have been established using the digital input. Except for the test runs for analog image quality, which have been established on the analog input. All tests have been conducted using a Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro and two Point of View GeForce 7800GTX 512MB (SLI mode)"
 
Japp, det är fixat. Det var så enkelt att det bara var att öka till 1920 x 1200. Så enkelt när man vet hur man ska göra.
Tack för all hjälp
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.