ANNONS
Annons

Tjocka fotografer sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Ilan

Alltså, jag retar mig på folk som ger dåliga råd åt andra, i synnerhet då det gäller kost och viktminskning.
All vegomat är inte fet, tvärtom innehåller det mesta som är vegetariskt väldigt lite fett.
Tillagningen kan såklart variera men jag har ärligt talat inte sett någon använda "hälften smör" när de tillagar sina vegetariska måltider. Om det var ett försök till ironi så förstod jag det då inte. Jag läser och reagerar på det skrivna - inte det förmodat tolkade.

Vidare uppfattade jag ditt inlägg som rätt kategoriskt och att enda anlednignen till att äta vegetariskt skulle vara att få i sig mindre fett. Det finns många anledningar till en vegetarisk kost, tex allergier eller andra aspekter som gör det nödvändigt. Undvikandet av fett är inte någon särskilt vanlig anledning, även om det säkert förekommer.

Att säga att "jag gjorde såhär och misslyckades och därför kommer alla andra också att misslyckas" är ett väldigt ologiskt resonemang som förutsätter att alla är skapta i samma form med exakt samma fysiska och mentala förutsättningar. Precis lika ologiskt som att hävda "eftersom jag lyckades genom att göra såhär så kommer alla att lyckas om de bara gör såhär"...

Jag uppfattade nämligen ditt inlägg så, då du skrev att "då du börjar äta normalt igen"... Just den frasen visar på problematiken och komplexiteten runt våra kostvanor. IMHE gäller det att ändra definitionen av att "äta normalt", vilket är arbetssamt och en stor del av det mentala arbetet runt viktminskning.

Jag uppfattade det som en hel rad dåliga råd kombinerat med rena felaktigheter och fördomar serverade med en stor portion tvärsäkerhet.

Eftersom jag själv är i slutet av en viktresa så har jag lite dåligt temprament med fördomar och okunskap och kan helt enkelt inte låta vissa påståenden stå oemotsagda...

Uttalandet om att svälta sig och trötthet mm visade inte direkt några större kunskaper i ämnet. Snarare tvärtom. Att på basis av det ge råd till andra tyckte jag var minst sagt magstarkt.
. . . . .


Dina senare inlägg visar dock att du verkar besitta mer kunskap än ditt första inlägg gav intryck utav. De har också varit betydligt mer nyansierade, vilket jag välkomnar.

Förmodligen har du rätt, kanske är det bara jag som läser vad du skriver och alla andra gör tolkningar som går att förstå utan problem...
Själv försöker jag avhålla mig från ironi och annat som utan problem förstås ansikte mot ansikte men som mest bara bidrar till missförstånd i läst form.

Jag håller f.ö. med dig om det mesta i dina senare inlägg men tänker inte fortsätta diskutera detaljer här i detta forum eller ge några fler råd som inte efterfrågas (de brukar sällan vara uppskattade).


Vänligen,
Kjelle





skelett skrev:
kjelle>
du verkar ha missförstått varenda ord jag skriver.

du säger att jag har helt fel och har "fördomar" men sen när du själv säger nåt konkret så är det nåt jag håller med om så jag blir lite förvirrad...

vad är det jag har fel om ang. mitt lilla råd om att tänka på att mycket vegomat är fet??(med "hälften smör" menade jag det inte bokstavligen, det var symboliskt menat vilket jag tror andra förstog)
 
Estethia skrev:
tyvärr drar det med sig biverkningar så som:

- minskad sexuell lust
- snabb, flämtande andning
- ökad sexuell lust

Hehe... alltså... ökad sexuell lust förstår jag och särskilt kombinationen ökad sexuell lust och snabb, flämtande andning. Men förklara gärna hur man samtidigt kan få både ökad och minskad sexuell lust.

Jag tycker annars att det verkar vara helt ok biverkningar. Kan dy schikka en lada med tablutter, tack tack!
 
Kjelle... Ja jag får spara näringsfysiologin till andra ställen. Folk verkar hellre vilja lyssna på kvällspressen, mirakelkurer och annat skit.
 
Fin till våren

OK jag är också med:

1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7.Peter Larsson
8.Enrico Barsetti
9.Hans Pahlen

Dagens vikt var 77,1 och jag återkommer med ny vikt nästa måndag. Mitt mål är att komma ner till 70-71. Det kommer att ta tid eftersom jag numera bara är lite "lönnfet".

MVH
Hans P
 
Asch, jag skulle kanske kopiera in alla andra med...

1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7.Peter Larsson
8.Enrico Barsetti
9.Hans Pahlen
10. Marcus Carlsson

/ Marcus
 
Mina tre steg kommer att bli:

1. Sluta helt med godis och chips och onödigt socker. Jag har dragit ner på det, men nu ska allt bort. Bättre att i stället äta frukt.

2. Inga fler hamburgertallrikar med pommes. En fräsh sallad ska bli mitt alternativ.

3. Lämna bilen hemma oftare. Då får jag billigare bensinräkning (mer pengar över till kameran) plus en massa nyttig motion!

Vägning varje måndag var det? Låter som en bra idé. =)

Ha de gott!!!

/Johannes
 
Picture skrev:
Hehe... alltså... ökad sexuell lust förstår jag och särskilt kombinationen ökad sexuell lust och snabb, flämtande andning. Men förklara gärna hur man samtidigt kan få både ökad och minskad sexuell lust.

Jag tycker annars att det verkar vara helt ok biverkningar. Kan dy schikka en lada med tablutter, tack tack!
jo, det är dels för att det är helt individuellt hur man reagerar på för mycket hormoner och dels för att det fungerar ungefär som viss dopingmedel; man blir först kåtast i stan och efter ett tag blir man istället sämsta sängmysaren i universum.

jak sjikkar en lådda... jak håpas dy ikke ha jertpråblem.
men, jak ha piller för dät medd. ;o)
 
Några seriösa tips till alla knubbisar från en mager supporter.

Kolla in länkarna till karolinskas utmärkta sida i ämnet:
Tips om mat

Tips om motion

Om du inte redan går på gympa eller gym:
Friskis har suveränt program till en bra peng.
För 2900 kr får man fri tillgång till styrketräning och alla gympapass under ett helt år. I stockholm finns de på en mängd platser.

- socker är i princip ett gift! Det slöar ner hjärnan, gör oss tröttare, och ökar fettmängden.
- välj the eller kaffe UTAN socker istället för annan mellanmålsdryck. Koffeinet är inte skadligt. Till maten är kylt vatten förbannat gott. Drick ALDRIG drycker sötade med socker. Man får i sig mer socker än man tror med sötade drycker.
- alkohol innehåller energi i sig själv, plus att alkoholdrycker ofta innehåller socker.
- tre-fyra pass i veckan på friskis&svettis ger en konstant lyckokänsla när man fått igång endorfinproduktionen. Man blir i princip fast i ett positivt motionsberoende redan efter några veckors träning.
- Viktigt vid all styrketräning: försäkra dig om att du lägger upp ett schema som inte är skadligt. Risken för både knubbisar och tunnisar, är ledskador vid oförsiktig styrketräning. Kontakta en instruktör i lokalen så att du får en bra start på lämplig nivå. Det är hur underbart som helst när man redan efter några gånger försiktigt kan börja skruva upp vikterna i träningsmaskinerna. Eller efter några månader när man ökar från 2x15 till 3x12 repetitioner och verkligen känner hur muskelmassan ökar, hur man blir starkare. En häftig upplevelse om man inte styrketränat tidigare.
- VANA! Lura dina inre nej-sägare: gör träningen till en vana. Schemalägg med marginal så du slipper stressa till träningen. Det är ofta stressituationer som får oss att skippa träningspass, typ "jag hinner inte". Träningen har hög prioritet, det gäller ju faktiskt livet.
- Om du känner dig matt inför eller under träning är det troligt att du helt enkelt har lite låg vätskenivå. Drick vatten! Gör det till en vana att fylla på med vatten minst 30 min innan träningen. Ju mörkare urinen är, ju mer vätska behöver du fylla på!
- Uppvärmningen är viktigare än man kan tro. Under uppvärmningen smörjs bl a leder upp och förbereds för större belastning. Utan uppvärmning är risken för skador många gånger större. Uppvärmning är således inte bara att kroppen ska bli "varm". Muskler och leder får en bra "grundning" med en uppvärmning. Man ska inte bli trött av uppvärmningen, då har man tagit i för mycket. Andningen ska öka lite, kroppen bli lite varmare, och rörligheten ökar under uppvärmningen
- Vänta inte för länge med att äta efter träningen. Om du inte kan ta ett riktigt mål mat inom 15-30 minuter efter träningen, ta t ex en banan direkt efter träningen. Drick alltid vatten direkt efter träningen.
- Nya rön visar att träningsvärk inte är en muskelskada. Det är mer som en "växtvärk", ett kvitto på att muskeln växer. Se t ex här.
 
Jag tänkte bara passa på att säga att detta verkar vara en utmärkt idé. Lycka till alla ni som ställer upp. Jag tror att ni fixar det!
 
Jag är med! Man jag har också tjyvstartat, har gått ner 35,1 kilo sedan mars.

1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7.Peter Larsson
8.Enrico Barsetti
9.Hans Pahlen
10. Marcus Carlsson
11. Magnus Stenman
 
Då blir mina 3 saker dessa (hoppas jag)

1. Träna lite mer, dvs mer än en gång varannan vecka. Långpromenader 1.5 timmar läggs in igen, funkade väldans bra i våras!

2. Äta med måtta även om det är buffe' som vi går på i princip varje dag.

3. Inte äta så mycket snabb energi som socker, vitt bröd, nykokt potatis. Byts mot tjock pasta, danskt tegelstensbröd.

Håller med Efwa om att flytta tråden till nåt mailforum eller vad det kallas. Fast jag har ingen aning om hur man gör. Ska man bara göra en maillista som man alltid gör "reply all" på? Sedan kan man ju lämna status hur det går för gruppen på denna tråd varje vecka, så att NI ANDRA kan ha nåt att diskutera.

Då jag tillhör ett kompisgäng så slutar ofta lördagsnatten med att vi sitter och diskuterar all möjlig sörja och mat vs energi är ofta på tal. Vad rönen säger så gör socker och annan snabb energi att det utsöndras insulin och detta gör att kroppen binder in fett. Sedan sägs det att aspartam etc triggar sockerberoendet. Om det nu är så, triggar det inbindningen av fett också??? Vi har inte kommit fram till vilket! Men iallafall ska man ju inte äta socker och fett ihop.
/tj
 
OT

det sägs att koffein inte är skadligt.
det må så vara, men det påverkar koncentrationen och stadigheten på händerna väldigt negativt.
och för att inte tala om huvudvärken man får när man inte får sin dagliga dos...
själv försöker jag dra ner på colan, men det är svårt så jag fattar hur beroende man kan bli av koffeinet (ja, och sockret förstås).
 
Estethia skrev:
jak sjikkar en lådda... jak håpas dy ikke ha fjertpråblem.
men, jak ha piller för dät medd. ;o)
Kan du skicka över nåra piller mot PSAS? Efter all träning drabbas man ju mer eller mindre av persistent pilskhet. (PSAS = Persistent Sexual Arousal Syndrom)
 
Bantningsklubben går OFFLINE

När jag startade denna tråden var syftet att få stöd och kompisar att banta i grupp med mig .Men som vanligt har denna tråden "ballat ur" då Jantelagen och Besserwissers slår till och bråkar och debatterar.En erbjuder knarktabletter, en annan gör narr av det hela osv osv

Allt jag ville, var att vi skulle samlas ett gäng och banta bort lite fett och få oss att må bättre, i vår egen takt och med egna mål utan en massa fördömmanden eller "pekande med fingrar".

Ett flertal personer har skrivit till mig och säger att de känner precis som Efwa, att de gärba vill vara med, men då annonyma då de inte klarar av detta snacket och påhoppen .

Jag har därför tagit beslutet att hoppa av denna tråden och alla vi som skall banta i grupp kommer göra det över E-mail, som jag är "central" för.


Alla ni som vill vara med och banta i grupp, med egna mål och metoder, men med stöd från alla andra, utan fördömmanden, skriver vänligen till mig.


[email protected]

Varje Måndag väger vi oss och jag sammanställer resultaten. Dessutom kommer det minst 1 brev i veckan med recept och tips.


Mvh

Niklas Wibom 110.2 kg
www.niklaswibom.com
 
Har själv inga större problem med vikten (72,4 kg) men tänkte komma med ett tips. Jag hörde någon säga att det var ett av de bästa sättet för att gå ner i vikt.

Ta bort soffbordet!
 
Re: Bantningsklubben går OFFLINE

"Skåningen" skrev:
En erbjuder knarktabletter, en annan gör narr av det hela osv osv
vill bara påpeka att Levotyroxinnatrium inte på något sätt är knark, utan ett hormon som sköldkörteln tillverkar i lagom dos på friska människor.
producerar kroppen för mycket, eller om hormonet tas i tablettform i allt för hög dos, så får man en "biverkning" i form av att man går ner väldigt fort i vikt pga extremt ökad ämnesomsättning.

jag tog upp detta på skoj då många överviktiga tidigare har köpt sånt här hormon på "svarta marknaden" för att kunna gå ner snabbt i vikt.
jag ber om ursäkt att det kunde tolkas negativt eller som elakt, det var inte min mening (därav min långa lista på biverkningar).

för övrigt önskar jag trådar med svar på om hur 17 man ökar i vikt på ett sunt vis.
jag har sett trådar här, mejl på mejlinglistor, tips på hemsidor osv osv hur man ska gå ner i vikt, men jag har ännu inte hittat några vettiga tips på det motsatta problemet.
alla säger bara att man ska vara glad och proppa i sig godis och grädde, typ.
vilket INTE funkar.
jag vet att ett sätt är att bygga muskelmassa för det väger mer än fett.
men är det nån trollmamma som vet hur man får plats med träning när man jobbar 92 timmar i veckan och renoverar hus och har barn samtidigt?
och hur får man kontakt med en dietist om hur och vad man ska äta?
måste man vara extremt överviktig för detta?
jag vet flera överviktiga som fått gå till dietist på remiss, men jag kan nästan avlida utan att nån ens lyssnar på mina rop på hjälp.
 
Picture skrev:
Vi gör såhär: all mat och allt godis som vi som bantar från och med nu inte äter upp skickar vi till dig. Lämna din adress så kommer du snart att få hämta ut ett antal stora paket på ditt utlämningsställe! Ät så mycket du orkar, men inte tills du kräks, för då är det hela liksom ogjort! :eek:)

Sofft.. Dom som har godis chips läsk fläsk kottletter med mera över liggandes hemma, kontakta mig.

tack på förhand... väntar på flera extra kilon nu
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.