Annons

Tjocka fotografer sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
farlig_ skrev:
Men vafan. ifall man vill gå UPP i vikt då ?? hur gör man då... ?!

Vi gör såhär: all mat och allt godis som vi som bantar från och med nu inte äter upp skickar vi till dig. Lämna din adress så kommer du snart att få hämta ut ett antal stora paket på ditt utlämningsställe! Ät så mycket du orkar, men inte tills du kräks, för då är det hela liksom ogjort! :eek:)
 
Jag avverkade det där projektet i vintras och våras, annars hade jag nog hängt på.

Jag gjorde precis som alla sa att man inte skulle göra, skar ner radikalt på maten. Jag åt nutrilett till lunch och en burk tonfisk och några knäckebräd med sambal oelek som pålägg till middag. Jag gick ned 15 kilo och nådde då den målvikt jag satt upp (den vikt jag haft mellan 14 och 25) på cirka fyra månader.

Ja, sen cyklade jag en del också förstås.

Nu är jag ju följdaktligen inne i nästa projekt, dvs att bygga hållbara matvanor som låter mig hålla min vikt, men det verkar gå bra.
 
Eh... det är inte meningen att vi ska lägga in "före-bilder" på våra svällande magar och "efter-bilder" om tre månader, va? Inte för att jag är särskilt blyg, men... det finns en gräns. :eek:)
 
Ha ha, vilka småkillar ;-)

0,1145 ton var det här!
Jag vet att jag sedan tidigare har haft svårt för att tappa kilon däremot vet jag att jag är väldigt duktig på att lägga till, men ok jag är med!!!

Kolfiberstativ, hmm går de att äta? Jag har ett och det sägs ju vara nyttigt med fibrer;-)

/PG


Deltagarlista:


1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
 
kära fototjockisar... :)
jag fick "mage" för några år sen i samband med en massa stress under ett års tid. för mej funkar det inte att banta, jag tycker om god mat och har inte psyke att dra ner på det eller hålla på tänka på vad jag äter. dock har jag turen att jag i livet aldrig konsumerat särskilt mycket kemiskt godis, läsk och annat gift så jag räknar med att det räcker med träning. så jag har gått på sats i 1½ månad nu. får då också lite muskler, nåt som min datakropp verkligen behöver.

niklas...
bantning är absolut inget jag vill rekommendera. har du disciplinen och kan upprätthålla det under lång tid så har det effekt men när du återgår till normalkonsumtion (vilket du vill för hungern och tröttheten) återställs fettvävnaden på ett år eller två. det är INTE nyttigt att äta två hårdbrödsmackor om dan... plus att det är psykisk tortyr...

måste dock fråga: du är vegetarian men går upp i vikt... är det pga stress i kombination med snabbmat på stan?

liten poängering ang. vegomat...
du slipper fett som finns i kött (små mängder i blandköttprodukter) men vegomat brukar istället innehålla mycket enkelomättat fett i form av smör och ägg och andra stärkelser. det är bättre att äta tre köttbullar (blandkött) än att klämma i sej ännu en indisk linsgryta med hälften smör i... bara ett tips!
 
3FEF

"Skåningen" skrev:
handla fotoväst på "Nisses"

Jag förstår hur du menar, men jag vill ändå påpeka att enligt min mening är Nisses - vid sidan av Skåne Akvavit, Skånska Pepparkakor och Hasse Alfredsson - bland det bästa i den Skånska invasionen av vår nordliga huvudstad. "Rör inte min Nisses" För övrigt är jag gärna med i din sammanslutning. Jag skulle kunna vara med i två. Ett krav är naturligvis att den har ett cool namn, som tex 3FEF, (För Fet För Ett Foto).
 
Att inte äta är direkt korkat, oavsett om målet är att gå upp eller ned i vikt!!! Svält och veckotidningsbantning är inte särskilt seriöst och har ingen som helst långvarig effekt. Som bäst tappar man möjligen vätska (på kort sikt) men fett/muskelbalansen är oftast sämre efter en sådan "kur" än den var innan...

Köpa ny kamera är dock en utmärkt belöning då man nått sitt viktmål! (det gäller ju att belöna sig med något annat än godsaker/mat).


/Kjelle


eka.p skrev:
Bästa tipset jag kan komma på är att köpa en 1D mk2, då har man inte råd att köpa mat på flera månader.
 
Jag tror helt enkelt man får titta kritiskt på sig själv och sitt ätande.

I mitt fall kommer jag ofta på mig att när jag inte har något att göra på kvällarna så står jag helt plötsligt i köket och brer en macka. Jag vet inte varför, då jag egentligen inte är hungrig utan mera bara har tråkigt.

De dagar som jag photoshoppar eller läser fotoböcker eller tar kort eller något liknande äter jag inget extra på kvällarna. Jag är helt enkelt inte sugen då jag är uppsluten i annat. TV-tittande är dock inte bra, för vad händer i reklampausen när man inte har något att göra? Jo, man står där helt plötsligt med smörkniven i handen...

Med andra ord tror jag att man måste nog försöka bryta sina mönster. Det handlar nog inte enbart vad man äter utan VARFÖR äter man.

/ Marcus
 
Jag är med.

Första tjejen. Men helt nödvändigt. Jag har redan börjat äta rätt, men har massor kvar.

Banta i hög fart har jag testat förr och det resulterar bara i större vikt tillbaka, men att ta det lugnt passar mig.

Att killar går ner i större hastighet gör ju att jag vill ha fler tjejer med här. Killarna rusar iväg snabbt, och själv hackar man sig vidare.
Så, tjejer kom igen!
 
Jag hänger på! Min flickvän säger "Du ser inte ut som när vi träffades!". I fredags vägde jag 92 kg och det är cirka 10 kg över min matchvikt! Har övervägt att ta ett sabbatsår från godis etc. Å fy vad jag mådde dåligt helt plötsligt!
Fixar jag några kilo innan nyår så kan jag kanske hoppa över ett sånt hemskt löfte. Mår genast mycket bättre.
/tj
 
marcus... det är svårt att sluta småäta! människan har gjort så länge och det är 50% motoriskt. din kropp bryr sej inte om VAD det är du stoppar i dej, bara ATT du gör det. ha därför alltid nyttigt snacks tillgängligt istället för mackor/godis/läsk: russin, frukt, nötter, körsbärstomater(?) mm, och gör te istället för läsk, det är också mysigt. =)
 
um um fan den här diskussionen blev jag engagerad av... hälsa är ett litet intresse...

thomas> att sluta/minska äta godis påverkar inte din vikt neråt ett dugg.
en människa som inte äter godis går inte ner i vikt.
du går eventuellt bara mindre upp, om du åt MYCKET godis innan.

börja träna!! (då kan du äta vad du vill)
 
Senast ändrad:
Hmm.. skulle ju faktiskt vilja haka på.. drar mig lite bara. Sist jag gjorde nått liknanade i grupp slutade det med total katastrof.. Jag stoppade fingrarna i halsen och kräktes upp det lilla jag åt... för jag ville "vinna".. sjukt I know.. =)
Kanske är lättare via webben?

Skulle hur som helst behöva göra nått åt vikten för jag trivs inte med den...

//Malin
 
skelett skrev:


börja träna!! (då kan du äta vad du vill)

Jag hade en period då jag åt mindre kalorier än jag tränade bort. Och det vanligaste jag får höra är: "Det är skitenkelt att gå ner i vikt, man bara bränner mer än man sätter i sig. Elementära kunskaper".

Men det får man alltid höra av de med redan bra vikt. Det hjälper inte om man är överviktig (rejält) då stagnerar man och kan faktiskt t.o.m gå upp i vikt. Kroppen sätter sig på svält-mode och bränner bara muskler och lagrar mer fett. Jag vet av erfarenhet.

Men att röra sig OCH äta rätt, men också komma på varför tror jag är rätta vägen.
 
skelett skrev:
att sluta/minska äta godis påverkar inte din vikt ett dugg. en människa som inte äter godis går inte ner i vikt. du går eventuellt bara mindre upp, om du åt MYCKET godis innan.

Äh, det där är inte sant. Jag äter alldeles för mycket godis men håller sedan ett och ett halvt år vikten på en för hög - men konstant - nivå. Minskar jag mängden kalorier går jag självklart ner i vikt (så länge jag inte ersätter godiset med mat, förstås). Jag anser alltså att jag äter lagom med mat men för mycket godis och det är godiset som gör att vikten står still i stället för att gå nedåt.
 
Dåliga råd & okunskap

Men jösses...
SÄMRE råd har jag då ALDRIG hört/läst!!!

Bara för att du inte har någon karaktär och misslyckas innebär väl inte att alla andra med automatik skall göra detsamma??

Enligt dig är alltså all god mat onyttig?
(eftersom du, baserat på just ditt betende, alltid återgår till att äta "god mat")

Hur mycket kunskap om mat har du egentligen?
OK, detta är rejält off-topic för fotosidan, men jag har sällan sett ett så tvärsäkert inlägg i ett forum där insändaren uppenbaligen saknar kunskap om ämnet...!

Att minska i vikt, eller "banta", om det görs seriöst, vilket jag förutsätter att alla har som mål, innebär inte nödvändigvis att följa någon dålig veckotidningsmetod i en eller några få veckor.
Att minska i vikt handlar om att byta livsstil och framförallt ändra sitt förhållande till mat!

Trötthet & hunger är inget som överhuvudtaget har något som helst att göra med viktminskning!
Det visar på en enorm okunskap.
Att ge råd till andra när man inte själv har mer kunskap än så tycker jag är direkt oansvarigt!
Det enda vettiga i ditt inlägg var exemplet på en riktigt dålig viktminskningsmetod med hårdbrödmackor...

Dina råd om veggo mat är också under all kritik och visar på mycket stora och allvarliga brister i dina kostkunskaper.
Din kusnkaspbrist är så allvarlig att du absolut inte borde ge några som helst råd till någon om viktminskning och kost!

Linsgryta med 50%fett? Ja, jösses...
-någon sådan har jag aldrig sett, så jag utgår från att den bara i existerar hos dig, eller möjligen endast som fantasifoster i ditt huvud...
URK vilket dåligt råd, kan du inte behålla dina fördomar om hälsosam mat och veggomat för dig själv?
Gör alla som är ute efter kunskap om kost och näring och alla andra en stor tjänst och sluta skriv sådana inlägg!

Att minska i vikt handlar ALDRIG någonsin om att svälta sig till trötthet och utmattning! Det är inte "bantning" - det är dumhet!

Anledningarna att misslyckas med viktminskning är många men förutom dålig kunskap om kost (trötthet pga undernäring är ett utmärkt exempel på det) så kan även insikten om att vad som krävs mentalt vara en stor överraskning, dvs att ändra sitt förhållande till mat. Att ändra förhållandet till mat innebär dock inte att avstå från god mat eller att gå hungrig (det är dumhet), men det kräver en hel del tankearbete, vilket många underskattar. Viktminskning handlar imhe mer om att jobba med de mentala bitarna och än om maten i sig.

Själv har jag mått bra från första dagen i mitt "nya" liv och sedan bara bättre och bättre.
Jag har aldrig varit hungrig och jag har ätit godare än någonsin. Jag vill absolut inte byta mitt nuvarande beteende mot mitt gamla (och min gamla vikt). Träningsverken kan möjligen sägas vara dumhet också - men den är då åtminstone självförvållad och frivillig och skall inte blandas ihop med den trötthet som kommer sig ur undernäring...!



/Kjelle
(som funderar på en karriär som nischad kostrådgivare till överviktiga fotografer)





skelett skrev:
kära fototjockisar... :)
jag fick "mage" för några år sen i samband med en massa stress under ett års tid. för mej funkar det inte att banta, jag tycker om god mat och har inte psyke att dra ner på det eller hålla på tänka på vad jag äter. dock har jag turen att jag i livet aldrig konsumerat särskilt mycket kemiskt godis, läsk och annat gift så jag räknar med att det räcker med träning. så jag har gått på sats i 1½ månad nu. får då också lite muskler, nåt som min datakropp verkligen behöver.

niklas...
bantning är absolut inget jag vill rekommendera. har du disciplinen och kan upprätthålla det under lång tid så har det effekt men när du återgår till normalkonsumtion (vilket du vill för hungern och tröttheten) återställs fettvävnaden på ett år eller två. det är INTE nyttigt att äta två hårdbrödsmackor om dan... plus att det är psykisk tortyr...

måste dock fråga: du är vegetarian men går upp i vikt... är det pga stress i kombination med snabbmat på stan?

liten poängering ang. vegomat...
du slipper fett som finns i kött (små mängder i blandköttprodukter) men vegomat brukar istället innehålla mycket enkelomättat fett i form av smör och ägg och andra stärkelser. det är bättre att äta tre köttbullar (blandkött) än att klämma i sej ännu en indisk linsgryta med hälften smör i... bara ett tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.