Dåliga råd & okunskap
Men jösses...
SÄMRE råd har jag då ALDRIG hört/läst!!!
Bara för att du inte har någon karaktär och misslyckas innebär väl inte att alla andra med automatik skall göra detsamma??
Enligt dig är alltså all god mat onyttig?
(eftersom du, baserat på just ditt betende, alltid återgår till att äta "god mat")
Hur mycket kunskap om mat har du egentligen?
OK, detta är rejält off-topic för fotosidan, men jag har sällan sett ett så tvärsäkert inlägg i ett forum där insändaren uppenbaligen saknar kunskap om ämnet...!
Att minska i vikt, eller "banta", om det görs seriöst, vilket jag förutsätter att alla har som mål, innebär inte nödvändigvis att följa någon dålig veckotidningsmetod i en eller några få veckor.
Att minska i vikt handlar om att byta livsstil och framförallt ändra sitt förhållande till mat!
Trötthet & hunger är inget som överhuvudtaget har något som helst att göra med viktminskning!
Det visar på en enorm okunskap.
Att ge råd till andra när man inte själv har mer kunskap än så tycker jag är direkt oansvarigt!
Det enda vettiga i ditt inlägg var exemplet på en riktigt dålig viktminskningsmetod med hårdbrödmackor...
Dina råd om veggo mat är också under all kritik och visar på mycket stora och allvarliga brister i dina kostkunskaper.
Din kusnkaspbrist är så allvarlig att du absolut inte borde ge några som helst råd till någon om viktminskning och kost!
Linsgryta med 50%fett? Ja, jösses...
-någon sådan har jag aldrig sett, så jag utgår från att den bara i existerar hos dig, eller möjligen endast som fantasifoster i ditt huvud...
URK vilket dåligt råd, kan du inte behålla dina fördomar om hälsosam mat och veggomat för dig själv?
Gör alla som är ute efter kunskap om kost och näring och alla andra en stor tjänst och sluta skriv sådana inlägg!
Att minska i vikt handlar ALDRIG någonsin om att svälta sig till trötthet och utmattning! Det är inte "bantning" - det är dumhet!
Anledningarna att misslyckas med viktminskning är många men förutom dålig kunskap om kost (trötthet pga undernäring är ett utmärkt exempel på det) så kan även insikten om att vad som krävs mentalt vara en stor överraskning, dvs att ändra sitt förhållande till mat. Att ändra förhållandet till mat innebär dock inte att avstå från god mat eller att gå hungrig (det är dumhet), men det kräver en hel del tankearbete, vilket många underskattar. Viktminskning handlar imhe mer om att jobba med de mentala bitarna och än om maten i sig.
Själv har jag mått bra från första dagen i mitt "nya" liv och sedan bara bättre och bättre.
Jag har aldrig varit hungrig och jag har ätit godare än någonsin. Jag vill absolut inte byta mitt nuvarande beteende mot mitt gamla (och min gamla vikt). Träningsverken kan möjligen sägas vara dumhet också - men den är då åtminstone självförvållad och frivillig och skall inte blandas ihop med den trötthet som kommer sig ur undernäring...!
/Kjelle
(som funderar på en karriär som nischad kostrådgivare till överviktiga fotografer)
skelett skrev:
kära fototjockisar...
jag fick "mage" för några år sen i samband med en massa stress under ett års tid. för mej funkar det inte att banta, jag tycker om god mat och har inte psyke att dra ner på det eller hålla på tänka på vad jag äter. dock har jag turen att jag i livet aldrig konsumerat särskilt mycket kemiskt godis, läsk och annat gift så jag räknar med att det räcker med träning. så jag har gått på sats i 1½ månad nu. får då också lite muskler, nåt som min datakropp verkligen behöver.
niklas...
bantning är absolut inget jag vill rekommendera. har du disciplinen och kan upprätthålla det under lång tid så har det effekt men när du återgår till normalkonsumtion (vilket du vill för hungern och tröttheten) återställs fettvävnaden på ett år eller två. det är INTE nyttigt att äta två hårdbrödsmackor om dan... plus att det är psykisk tortyr...
måste dock fråga: du är vegetarian men går upp i vikt... är det pga stress i kombination med snabbmat på stan?
liten poängering ang. vegomat...
du slipper fett som finns i kött (små mängder i blandköttprodukter) men vegomat brukar istället innehålla mycket enkelomättat fett i form av smör och ägg och andra stärkelser. det är bättre att äta tre köttbullar (blandkött) än att klämma i sej ännu en indisk linsgryta med hälften smör i... bara ett tips!