Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjocka fotografer sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med alla som säger att det inte funkar med en ren banting. Men jag har lagt om min kost i nästan ett år nu och dessutom börjat att träna. Jag tappade ca 10 kg (från 98 till ca 88). Nu har min viktminskning stagnerat. Jag förstår inte varför... Hoppas att jag kan få igång den igen, för jag har ett par kilo kvar till jag kan ha mina gamla byxor. =)
 
efwa> för rejält överviktiga är lipiderna väldigt alerta och det gäller att kombinera träningen med att äta rätt ja.

och äta rätt i samband med träning betyder INTE att på nåt sätt banta samtidigt! man måste äta normalt, alltså normalt för en normalviktig person, annars får man träna lite mer.

om du förlorade muskelmassa (hur vet du vet?) av din träning måste du ätit väldigt fel. kroppen förtär BARA muskelmassa om den inte har annan energi tillgänglig och det är svårhänt för en överviktig person som har mycket fett. fett är den energi musklerna vill ha vid korrekt(!) träning. bantar du samtidigt börjar musklerna förtära sej själva efter ett tag JA.

om du äter så mycket som din kropp vill ha i viloläge kan inte kroppen gå in i "svält-mode", det är en omöjlighet.
 
SmurfMolly skrev:
Jag stoppade fingrarna i halsen och kräktes upp det lilla jag åt... för jag ville "vinna"..

Häng på, Malin! Det är ingen tävling, den som går ner mest vinner inte ens en bild på tjockaste magen. Som sagt, ingen tävling utan bara ett stöd.
 
hans>
"att sluta/minska äta godis påverkar inte din vikt ett dugg"

jag redigerade det inlägget innan du hann få med det i ditt citat. jag ändrade till "att sluta/minska äta godis påverkar inte din vikt neråt ett dugg".

du kommer inte gå ner i vikt av att sluta/minska äta godis. du kommer bara stanna.
 
skelett skrev:
du kommer inte gå ner i vikt av att sluta/minska äta godis. du kommer bara stanna.

Övergår mitt förstånd. Jag står ju redan still trots ett stort godisintag. Jag går inte upp. Minskar jag mängden tillför energi borde jag ju gå ner. Har jag missat något när det gäller termodynamikens första lag?
 
kjelle>
du verkar ha missförstått varenda ord jag skriver.

du säger att jag har helt fel och har "fördomar" men sen när du själv säger nåt konkret så är det nåt jag håller med om så jag blir lite förvirrad...

vad är det jag har fel om ang. mitt lilla råd om att tänka på att mycket vegomat är fet??(med "hälften smör" menade jag det inte bokstavligen, det var symboliskt menat vilket jag tror andra förstog)
 
Förstår inte varför ett enkelt inlägg från
trådskaparen, som vanligt här på fotosidan måste
trigga flera "förståsigpåare"? är det inte
bara att anmäla sitt intresse till honom för de
som är intresserade?.
En undrande Gunnar J.
 
hans> nej inget om termodynamiken :)
dock om kroppens förbränning...

alla förbränner olika, vissa kan äta hur mycket skräp som helst och ändra vara spinkiga, i ditt fall får man nog kolla lite på när och hur du gick upp i vikt, har det med mat att göra enbart eller fanns det andra anledningar? om det fanns andra anledningar har det inte primärt med maten att göra och går då att träna bort enklare. om det är så att du bara började äta mer så har du en kropp som lagrar i normalförbränning och då måste du kombinera träning med bättre kostföring.

vissa anpassar sin förbränning, äter de mer, förbränner de mer, lipiderna är inte lika alerta. jag äter aldrig godis, jag går inte ner i vikt för det; jag är på min normalvikt, men jag kan träna bort det jag fått pga stress och dålig kost.

kort svar: att minska ditt intag betyder inte att du ökar din förbränning. du behåller din vikt och kroppen kanske svarar med att istället behålla fett mer som kommer från maten du äter istället för från godiset idag.
 
Brodden skrev:
Förstår inte varför ett enkelt inlägg från
trådskaparen, som vanligt här på fotosidan måste
trigga flera "förståsigpåare"? är det inte
bara att anmäla sitt intresse till honom för de
som är intresserade?.
En undrande Gunnar J.

Håller med, har redan lust att skippa det hela om inte bara de som står på listan som är med.

Kunskap om mat har jag redan en del, både viktväkteri och GI. Det är kunskapen om varför just jag går upp, eller är överviktig, samt stödet från likasinnade jag vill ha. För så enkelt som att man äter för mycket är det bara inte.

Moralkakopr har jag fått hela mitt liv, det behöver jag inga fler. Däremot riktig kunskap tar jag gärna emot. Men inga fler "Man ska minsan göra så här" eller "Det fungerade för mig, så varför skulle det inte fungera för dig?"

Jag hoppas vi på listan får våran stödgrupp men i detta forum är jag slutpratad.

Obs! Detta är inte riktat någon speciell person, de som ska känna sig träffade gör det troligen inte.

/Efwa (som inte längre tror på teorin "För mycket mat och för lite arbete")
 
Senast ändrad:
Jag håller med både Gunnar och Eva i detta ämnet.
Det är kanske moralkakorna som gjort oss feta ? : )

Det första steget i denna bantning är redan gjort, dvs vi har anmält oss och "erkännt" att det är dags att gå ner i vikt.
Steg nummer 2 blir att se över våra "vanor", och som initiativtagare så kör jag först.....


1. Äta framför Tv:n.
Jag äter alltid framför Tv:n. Lägger upp ett stort lass och sitter där och äter.

Lösning: från och med nu så får jag
endast äta , sittandes vid mitt midagsbord.


2. Jag dricker inte kaffe.
Istället så blir det "Red Bull" eller liknande drycker fyllda med socker och annat skit.

Lösning: Inga fler drycker, mina tänder behöver "vila" och det är bara onödigt socker.
Nu blir det biliot kolsyrat vatten från Willy´s.
Om jag behöver vakna så är det en promenad som gäller, kall dusch eller ½ koffeintablett.

3. Varm korv på Preem.
Jag älskar varm korv (gärna kokt) och handlar
ofta detta när jag är på stan. Inte för att jag är hungrig uitan för jag är sugen.

Lösning: Detta upphör nu. Tar med mig ett äpple eller liknande i väskan, som kan ätas vid behov + en flaska vatten.


Detta var mina första 3 vanor som jag skall bryta. Små steg, men en början.

Vad är era 3 första steg till att bryta vanor ?


Niklas
www.niklaswibom.com
 
Bra! Lägger in listan på nytt och hoppas att det inte kommer fler moralkakor (innehåller sådana kalorier, förresten?). Hoppas fler hakar på Niklas initiativ. Kan vi från och med nu komma överens om att alla får banta på det sätt som passar var och en? Själv kommer jag att köra en strikt diet på kroppkakor.

1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
 
Jag hänger på i viktminskningsgruppen! Måste för min egen skull göra något åt min övervikt, och jag ska lyckas. 10 kilo på tre månader låter okey, men jag kommer att fortsätta med 10 till sen.
 
Nope, jag tar inte det här.

All heder till dig Niklas för att du är den du är. Ett mycket bra initiativ som ger mig inspiration. Din tanke är så god och bra, men för många andra stjälper tanken.
Om det blir en mailgrupp eller så så är jag gärna med.

Puss på dig tjocka skåning, från den tjocka Tokholmaren!
 
Senast ändrad:
"Skåningen" skrev:
Vad är era 3 första steg till att bryta vanor ?

Det blir:

1. Sluta äta godis, vill jag ha något sött finns sockerfria tuggummi som tillfredsställer tuggbehovet.

2. Sluta köpa hamburgertallrik på jobblunchen. Det brukar bli ett par i veckan, annars.

3. Ta hissen till den våning jag jobbar på. För visst är det konstigt - jag orkar gå fram och tillbaka till jobbet varje dag (sammanlagt 4 km) men jag orkar fan inte gå 56 trappsteg när jag kommer fram.

Förresten - skulle vi inte kunna ha någon slags "barometer" där det framgår hur många kilo vi tappat tillsammans och hur många vi tappat i snitt? Kanske kunde man maila in till Niklas (om han tycker det är ok) varje måndag så lägger han in resultatet som ett inlägg i den här tråden? Eller om någon annan vill ta på sig ansvaret?
 
Efwa !

Inte kan du väl lämna lilla mig ensam med alla de andra i gruppen :)

Nej men jag förstår vad du menar.
Så fort man gör ett inlägg på fotosidan så kommer det alltid in en massa "jag vet bäst" och "ni borde skämmas" och liknande, som bara bevisar att Jantelagen fortfarande regerar på fotosidan. En massa personer som gömmer sig bakom sin internetuppkoppling och som absolut inte vill att någon skall komma med nya ideér.

Men jag känner så här Ewfa, att de som sabbar för andra , har själv stora problem, som de själva borde ta tag i.

Vi är nu 7 personer i denna gruppen och jag tänker INTE falla tillbaka till mina gamla vanor. Jag vill gå ner i vikt, inte för att bevisa för alla andra utan för att bevisa för mig själv att jag kan, och naturligtvis för min hälsa.
Vi kommer jobba med olika steg. Det första är att anmäla sig, det andra att bryta tre vanor.Därefter komemr vi (troligtvis jag) att publicera recept och goda råd ffrån dietister som jag känner och tränare som jag ochså har bra kontakt med. Har ju plåtat mycket motionsbilder så man har ju kontakter.

Vad jag vill säga Efwa, är, hoppa inte av, ge inte upp och låt "jantelagen" regera över dig (eller oss). Vi kan det här tösen, det vet jag om och vi alla finns vid din sida som stöttar dig och varandra.

BORT MED JANTELAGEN !!!!!!!!!


Niklas "storformat" Wibom

ps. Över 30 000 medlemmar och vi e bara 7 i gruppen? Apdåligt!


1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7.Peter Larsson.
 
1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7. Peter Larsson
8. Enrico Barsetti
 

1.Niklas Wibom.
2.Johannes Hansson.
3.Hans Svensson.
4.Patrik Gamberg.
5.Efwa Blass.
6.Thomas Johansson.
7. Peter Larsson
8. Enrico Barsetti

Jo varje måndag så väger alla in sig och meddelar mig nya vikten.
Sedan kan jag publicera det totala resultatet här på fotosidan.

Vi skall lyckas !!!!


/ NIKLAS
 
jag har Levotyroxinnatrium i alla olika doser hemma.
det ökar på ämnesomsättningen och är ett garanterat sätt att nå mindre vikt om man redan är frisk från alla sköldkörtelsjukdomar.
tyvärr drar det med sig biverkningar så som:

- aggressions utbrott
- andningssvårigheter
- avmagring
- bröstsmärtor
- darrningar(stämgaffelkänsla)
- demensliknande tillstånd(hos äldre)
- diarré
- dubbelseende
- fobier
- förstorad sköldkörtel
- huvudvärk
- hjärtklappning
- hjärtsvikt(hos äldre)
- håravfall
- hög puls
- infektionskänslighet
- irritation
- klåda
- ledvärk
- magkatarr
- magsår
- menstruationsrubbningar
- minskad sexuell lust
- muskelkramper
- muskelsmärtor
- muskelsvaghet
- mani
- nervositet,oro
- rastlöshet
- ryggvärk
- röda slemhinnor
- snabba blodsockerfall
- snabb, flämtande andning
- snabbt tal
- stresskänslor
- svettningar
- svimningskänsla
- svårt att bli gravid
- sömnsvårigheter
- tunna, mjuka, sköra naglar
- tunnt, mjukt hår
- tunn, känslig hud
- trötthet
- tårögdhet
- utstående ögon,värk,svullnad
- utslag på skenbenen
- varm och fuktig hud
- värk bakom ögonen
- värmeintollerans
- värmeutslag
- ångest
- ökad hunger
- ökad nagelväxt
- ökad sexuell lust
- ökad törst

... bara för att nämna några. ;o)
men det är väl lugnt?
man blir smal som en pinne.
nån som vill ha?
jak ha micket billika piller. ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.