Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjernobyl?

Produkter
(logga in för att koppla)
Murmansk skulle vara intressant, men jag har läst att alla fartygsvrak ligger två mil norr om Murmansk i Severomorsk och att det området är stängt för allmänheten.
/Erik

En kulle med ett 1000mm objektiv?
skämt osido.

Jag skulle inte alls bli förvånad om själva skeppskyrkogården är avstängd. Om man betäde stället skulle man antagligen stappla där ifrån med ett lätt neongrönt skimmer omkring sig.

Det är nog min fasination av u-båtar som göra att jag vill åka dit.

Men om man vill fota saker som är lite lätt radioaktiva så måste det ju gå att få tag på sådana områden i tex nevada öknen.

Anders: Tjernobyl eller Murmansk?

Lustigt att alla bilder på Murmansk visar en vacker stad med färggranna hus under en vackert blå himmel. Jag hade mer väntat mig sliten sovjetisk betong från 50-talet och mörka, smutsiga moln...

//Emil (med fördomar om ryska städer norr om polcirkeln =)

Pripjat är nog det mest skrämmnade och obehaligaste jag vet. Fick enorma rysningar av SVT-inslaget om staden....Så creepy.

bortflugenkossa skrev:
Tjernobyl, Emil.

Jag ringde till Ukrainas ambassad och fick något nummer, till någon resebyrå eller vad det var, men priserna var hutlösa.
Vad jag har förstått är det lättast att ordna sådant på plats, genom ett hotell eller en lokal resebyrå. Runt 1000kr har jag hört för en heldagsutflykt från Kiev. Nåväl, jag är på iaf!

Väte skrev:
Men om man vill fota saker som är lite lätt radioaktiva så måste det ju gå att få tag på sådana områden i tex nevada öknen.

"The Nevada test site" är strängt verboten att ta med en kamera in på, ens om du lyckas komma med på rundreasn från Las Vegas.

På Trinity's ground zero i New Mexico (inne på White Sands missile range) verkar det dock OK att fotografera.

http://www.atomictraveler.com/

/Andreas

Andreas Långström:
Det skulle ju vara surt att bli plockad av "los federalis" för spioneri. Särskillt i dessa tider.

Jag får ta och fördjupa mig i http://www.atomictraveler.com/ när jag har lite tid, men det verkar helt klart intressant...

/Mvh B.

ps. Ja, jag är synthare.

Emil-G skrev:
Vad jag har förstått är det lättast att ordna sådant på plats, genom ett hotell eller en lokal resebyrå. Runt 1000kr har jag hört för en heldagsutflykt från Kiev. Nåväl, jag är på iaf!

Även om den här tråden är lite gammal, så kanske jag kan komma med lite input. Jag har nämligen precis bokat en dagstur till Tjernobyl och Pripyat tillsammans med 2 (eventuellt 3) kompisar :)

Jag har bokat via Solo East Travel (http://www.tourkiev.com/chernobyl.php) den 16 mars.

Om det är fler som är intresserade att komma då så ställer jag gärna upp och hjälper till med kontakterna med arrangören och hjälper till med hotell/lägenhetsbokning etc. Lite lättare när man bor här nere :)

Priset är ca 800-1000/pers kr beroende på hur många det blir.

Från Stockholm går det direktflyg för ca 2000 kr t.o.r med Aerosvit (http://www.aerosvitairlines.se/), från Göteborg får man flyga via Amsterdam eller Frankfurt för ungefär det dubbla. Hotell kostar från ca $50 och uppåt per natt beroende på standard (fast $50-rummen är nog inte att rekommendera).

KjellSn skrev:
Såg på packat och klart i lördags och det handlade om att man kunde åka till Tjernoyl på en dagsresa. Är faktiskt lite intresserad av att åka dit nästa sommar! Att vara där en dag är helt ofarligt enligt strålskydinstitutet. kjellsn

Men Forsmark då, dom verkar vara Pg,
kanske kan bli nå't!? ;) ;)

Men kanske inte så spännande...
blir inte så exotiskt... ;)

Och nog fotoförbud...! :(

mannbro skrev:
[...] Från Stockholm går det direktflyg för ca 2000 kr t.o.r med Aerosvit (http://www.aerosvitairlines.se/), från Göteborg får man flyga via Amsterdam eller Frankfurt för ungefär det dubbla. Hotell kostar från ca $50 och uppåt per natt beroende på standard (fast $50-rummen är nog inte att rekommendera).
AirBaltic flyger från Göteborg, Stockholm, Oslo och Köpenhamn till Kiev via Riga men det kostar en slant. De flyger t/r ti/to/sö. Konstigt nog är det billigare från Bergen än från Göteborg...

Jag skall åka i sommar till tjernobyl. Håller just på att leta hotell i kiev och se vad man kan göra där några dagar. Flyger kostar ca 2000kr ifrån sthlm, och sedan åka in i zonen kostar ifrån 200-180dollar för 2 personer. Då är det en heldags utflykt. Skall se om man kan åka till "chernobyl-2" som är den nelagda radarstationen i zonen som tydligen är väldigt hemlig och få bilder finns på den, men med pengar så löser man allt i de forna sovjet...

Har också bestämt mig för att åka dit...
Lutar åt 16 Maj för min del..
Kostar $85 att åka dit då och boendet e redan fixat hos folk genom CouchSurfing...
Nu ska jag bara hitta billigaste sättet att ta sig dit härifrån Prag..

MEN...

Det där med att pengar löser allt e inte så sant längre.. Akta dig med för vem du försöker muta..
Kanske går i vissa fall men i de flesta fall så kan du åka dit ordentligt själv..

Engelen skrev:

Ja, det är tyvärr inte helt enkelt att hitta billiga flights mellan Prag och Kiev. Bokade precis biljetter till Prag härifrån för en affärsresa och det gick på $600 med Czech Airlines. Mellan Kiev och stockholm är det under halva priset...

Engelen skrev:
MEN...

Det där med att pengar löser allt e inte så sant längre.. Akta dig med för vem du försöker muta..
Kanske går i vissa fall men i de flesta fall så kan du åka dit ordentligt själv..

I Checkien stämmer det säkert, men det är ett betydligt mer välordnat och "civiliserat" land än Ukraina...I Ukraina är mutor fortfarande väldigt vanligt förekommande både till poliser, domare och statliga tjänstemän, även om det så smått börjar ändras, men personligen tycker jag att det känns dumt att "uppmuntra" den delen av den ukrainska kulturen.

spetznas skrev:
Jag skall åka i sommar till tjernobyl. Håller just på att leta hotell i kiev och se vad man kan göra där några dagar.

PM:a om du vill ha tips på saker att göra i Kiev. Det finns hur mycket som helst, nästan oberoende av vad man har för intressen.

Engelen skrev:
Har också bestämt mig för att åka dit...
Lutar åt 16 Maj för min del..
Kostar $85 att åka dit då och boendet e redan fixat hos folk genom CouchSurfing...

MEN...

Vad jag har läst så måste man nästan boka resan in i zonen minst ett halvår innan pga att det är så populärt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar