Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjatig fråga? 300D eller D70

Produkter
(logga in för att koppla)
En hett tips är ju att läsa igenom manualerna.

Exempel är ju att man inte kan välja om man vill ha Continous AF på 300D. Vill man ha det är man låst till "sport"-programmet.
Man kan inte välja att avända RAW i autoprogrammet (om man skulle vilja använda det nån gång), osv osv.

Det är alltså rätt mycket som styrs av kameran beroende på vilket program man använder i 300D, medan D70:n lämnar användaren med kontrollen.

Bildkvalitet beror till 75% på hur kameran är inställd.

Jag antar att alla som jämför bilder mellan kameror på detta sätt använder RAW?! Annars är det meningslöst eftersom jpeg-bilderna beror till stor del på hur kameran är inställd. Men då måste man fråga sig vad man kommer använda sig av mest RAW eller JPEG? För mig, jpeg.
På D70 kam man ändra nästan samtliga bildoptimerings alternativ oavsett vilket exponeringsprogram man väljer, på 300D är många värden hårdkodade vilket medför att ska man jämföra bilder så måste man ställa in D70 efter 300D (eftersom 300D saknar dessa valmöjligheter går det inte att göra tvärt om). Följande tänker jag på i första hand:
* brusreducering(!)
* bildskärpning(!)
* tonkompensering
* färgläge
* mättnad
* nyans

Min slutsats är att D70 erbjuder mycket större kontroll över bilderna än 300D. Du får även större kontroll över ljusmätning (spotmätning!) och focusläge i samtliga program.

Jag gillar Canon och har ett analogt 300 system men valde ändå att köpa D70-kitet...

sagan skrev:
Färgmättnad, färgton, skärpa och kontrast kan man ändra på 300D.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/Captures/300d_029.gif

det är viktigt att veta för vilka program detta gäller, om man nu ska jämföra bilder som sagt. och då ska man också tänka på vilka andra skillnader som finns i just det programmet, så som focusläge(t.ex. möjlighet att välja focuspunkt) och ljusmätning(spot, cv, ev). Det är skillnader mellan programmen. T.ex så tror jag att landskapsprogrammet innebär AdobeRGB vilket oxå påverkar bilden nämnvärt (för dom som nu använder det). Jag tycker alltså att man inte ska välja kamera beroende på bildjämförelser om man inte vet exakt vad man gör och det är precis sådana bilder man själv tar.

Jag är också i valet och kvalet och kan inte riktigt bestämma mig. Just nu är jag på "titta på bilder" stadiet och har de senaste veckorna roat mig med att surfa omkring på sajten www.pbase.com. Där kan man söka upp tex Eos 300D och D70 och studera respektive kameras bilder.

Just nu känner jag mycket för Canon eftersom de bilder kameran tar är mustigare, varmare och skarpare än D70. Ska nu fortsätta och titta på fotosidans bilder och se om jag får samma känsla där.

dumbo skrev:
En hett tips är ju att läsa igenom manualerna.

Exempel är ju att man inte kan välja om man vill ha Continous AF på 300D. Vill man ha det är man låst till "sport"-programmet.
Man kan inte välja att avända RAW i autoprogrammet (om man skulle vilja använda det nån gång), osv osv.

Det är alltså rätt mycket som styrs av kameran beroende på vilket program man använder i 300D, medan D70:n lämnar användaren med kontrollen.

Du är inte alls låst till sportprogrammet om du vill ha AI-servo, kameran märker själv om man fokuserar på något som rör sig, och det funkar utmärkt. Detta fungerar iallafall i de manuella lägena Av, Tv och M,

markusd skrev:
Du är inte alls låst till sportprogrammet om du vill ha AI-servo, kameran märker själv om man fokuserar på något som rör sig, och det funkar utmärkt. Detta fungerar iallafall i de manuella lägena Av, Tv och M,
Det är det som kallas AI-fokus...det är alltså inte AI-servo.

Personligen tycker jag inte det fungerar något vidare..använder aldrig det läget..antingen använder jag one-shot eller AI-servo.

Gubbfett skrev:
Hej!
Jag står i valet och kvalet mellan Nikons D70 och Canons EOS 300D. Vilka för resp. nackdelar har dom mot varandra? Är t.ex. canons objektiv man sedan köper bättre/sämre/billigare/dyrare etc etc. Vill ha så många argument för och emot som möjligt. Frågan är säkert jättetjatig, men jag vill höra vad folk som äger dessa kameror har att säga om dem. Jag har alltid haft en bra känsla för Nikon, men 300D har ju fått väldigt massa bra kritik. Alla tips och påpekanden mottages med tacksamhet!
MVH
Linus

Glömde en sak som hjälpte mig välja D70... spotmätning, hade det på min Minolta Dimage 7i, skapade ett beroende hos mig.

Edit : såg precis att någon annan just påpekat detta.
Thomas

Bara en liten fundering, men jag tycker att man har sett ganska mycket trådar om att Nikon D70 inte har fungerat av olika anledningar och att folk har fått lämna in dem på reparation redan första månaden. Kanske kan vara något att fundera över.

Det kan ju naturligtvis bero på många olika orsaker och jag har inte undersökt om Canon är bättre, utan bara reagerat över att det skrivs så pass ofta om funktionsfel på D70.

PN

Ex på senaste exemplet:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25111

Oavsett vilken du väljer så är jag helt övertygad om att bägge har lika liten felmarginal. Jag tror inte den ena eller andra har mer fabriksfel. Skulle man tex lusläsa dpreview's forum efter vilken som har flest fel så hade man aldrig köpt en digitalkamera överhuvudtaget. För folk spammar in, vad dom tror är fel.
Här på fotosidan är det en helt annan inställning. Positivare inställning!
Överlag så agerar ofta forum som någon avreaktionsplats där folk skriver om negativa saker men inte när saker fungerar som dom ska. Som sagt, detta gäller inte fotosidan.

Nu spårade jag ur men så kan det bli ibland.

Trådar med 300D fel =) *spam* *spam* *spam*

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23907&highlight=300D+fel
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21563&highlight=300D+fel

Som sagt, ta dessa fel med en nypa salt. Jag har själv en D70. Den har fungerat felfritt sedan jag köpte den. En polare har 300D, den har också varit helt utan problem eller felaktigheter. Det är en smaksak vad du väljer.

Senast ändrad:
Re: thomas

Gubbfett skrev:
jo. fast jag hade tänkt att beställa för att få ner priset... vart kan jag vända mig för att få känna lite på dem tror du då? om man bor i gbg-området? :) yfo kanske?

ScandinavianPhotos butik i Mölndal.

Om de har samma priser i butik som på web:en så är det ju inte nån större mening att skicka efter den heller, om man inte tänker beställa från utlandet förstås.

En liten Vinkel.....

Alla Nikon förespråkare jag talat med föredrar D70 och har påpekat massa finesser som saknas hos canon kameran.

Däremot har ingen kunnat racka ned på D70:n....

Jag tänker såhär....
EOS 300D har ett antal motivprogram som jag kommer att använda ganska rakt av...

Och för speciella bilder (typ extremt motljus, lååånga slutartider och ljusbesvärliga situationer kommer jag att använda Manuella lägen

Som jag nu förstått det har nikon ett större krav på användaren att vara medveten om vad man gör... Vilket talar för Canon då jag är ganska grön inom fotografering men även för avancerade användare som vill ha några vettiga klick an d shoot lägen.

I de manuella lägena verkar nikon ha övertaget men saknar spegellåsning vilket EOS 300D kan uppnå med rysshacket...

Min analys är utifrån motivet... d.v.s. finns det något motiv som jag inte kan fotografera med 300D eller med D70.

Som jag har förstått det ligger det mera i vilka filter och objektiv du använder an hur du kan pilla runt med din kamera...

Rysshacket gör dessutom att man kan definiera om några snabbknappar vilket för min del kommer att minska fipplandet i menyer och öka antalet bilder...

Kontra gärna om jag har fel i något!! Men i min analys kan ett 2000.- högre pris inte motiveras... Med stativ(1200.-),obj 18-55 EF-S, 2 filter, 2 väskor, 512 U2 80X minne, fjärrutlösare och 2300mAh extrabatteri för 11.000.- ex moms tror jag att jag blir mycket nöjd med Canonen... motsvarande med nikon skulle bli över 14.000.-

Även om det initialt är lite mer att sätta sig in i för att få optimalt resltat från motivprogrammen på en D70 (man behöver ju själv ta reda på vad man vill ha för uppskärpning i kameran, färgmättnad osv osv.

Nu har man ju, om man vill, möjlighet att fota RAW även i motivprogrammen med D70, vilket man inte har med 300D (kanske rysshacket ändrar på det, det vet jag inte) och kan ändra detta i efterhand om man vill. Med 300D är man låst till JPEG och alla andra inställningar som kameran tycker är bra om man använder motivprogrammen.
300D är mer point'n'shoot är D70, helt klart. D70 har en lite längre inlärningskurva för att få "optimalt" resultat, men begränsar åxå mindre när man väl kommit så långt.

Sen är ju accessdioden för CF-kortet något som blir utslitet fortare på Canonen, för den verkar aldrig vara släckt. ;-)

Sen är det en annan fråga om du blir nöjd eller inte. Det kan ju inte jag svara på. :)
300D är åxå en bra kamera. Sedan kan man spekulera i vilket som är rätt att satsa på för framtiden osv osv.

Flera saker fick mig att välja D70:n framför 300D:
- Snabbheten i sekvenstagning
- Omedelbart färdig kamera när man slår på den.
- Snyggare färg/design & bättre känsla i greppet (subjektivt, ja visst ;-)

Hittade följande på Cyberfotos hemsida:

"Nikon hävdar att man med deras nya "Dynamic Buffer"-teknik kan mata på 3 b/s upp till 144 bilder om man använder ett Sandisk Ultra II på 256 MB, dock "bara" i näst bästa kvalitetsläget. "

Kan någon intyga att detta stämmer??

Jag har valt 300D och efter valet av 300D så genomförde jag Tivolitestet med den. Detta test har jag konstruerat för att efterlikna användningen i vardagen och under mer extrema förhållanden. Testet genomfördes på Lisseberg där den nödvändiga apparturen för att genomföra testet finns:

Test A: En tur Lissebergsbanan, där kameran används för fotografering.

Resultat: Godkänt.
Kommentar: Kameran känns tyngre av g-grafterna, men tack vare den ringamassan kameranm har beroende på plastkosntruktionen lämpar den sig väl för porträttfotografering under färd längs med hela banan.

Test B: En tur i Flumeride där kameran används för fotograferig förut i stocken av främre passagerarren.

Resultat: Godkänt
Kommentar: Bilden visar vattenkaskaden innan fotografen blev översköljd av vattenmassorna. Tröja och byxor blev mer än rejält blöta. Kameran blev ävend en rejält blöt.

Test C:
Fotografera bilderna Lisseberg tar av Kålleradoresenärerna och visas på teveskärm.

Resultat: Icke godkänt
Kommentar: Kameran fokuserade något för långsamt, så att personalen han fram och ställa sig framför kameran och vinka till den. Detta var inte av artighet.

Bilagor

• crw_0835.jpg
    crw_0835.jpg
    21.8 KB · Visningar: 356
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar