Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar som naturfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntingen är du ansluten till en bildbyrå eller är så är du fast naturfotograf. Jag skulle också vilja fråga hur man TJÄNAR pengar om man inte är ansluten till en bildbyrå.

Det är väldigt svårt att komma med i en bildbyrå om man inte tar bra bilder. Jag sökte till sheep bildbyrå, men han som bestämde sa att jag fick vänta ett år.

Kollade på 13 fotografer som SFF har producerat, nu i lördags var det Hans Strand och han sa att hans bildbyråförsäljningen hade gått ned med 80-85% dom senaste åren.
Min personliga åsikt är att just naturfotografer är svårare då det finns så många som fotograferar just natur.

Bildbyråförsäljning är bara en bi-inkomst i dagens läge. Uppdrag för tidningar och företag ger de säkraste pengarna. I andra hand kommer bokprojekt kombinerade med föreläsningar på samma tema.

Läs gärna nummer 6-2005 av Allt om Digitalfoto där jag intervjuar Magnus Nyman om bland annat hur man kan leva som naturfotograf.

Man skickar in sina bilder till bildbyrån. Det finns bildbyråer med lite olika hög ambitionsnivå.

Lär gärna nummer 7 av Allt om Digitalfoto som kommer i butik imorgon där vi skriver fyra sidor om hur man säljer bilder. Innehåller bland annat intervjuer med olika bildbyråer.

Fotografisk Tidskrift hade ett nummer i vintras (tror jag!?) med en bra flersidig sammanställning över olika bildbyråer.
Det var en innehållsrik artikel med bland annat kontaktinfo, vilka krav de har på bilderna och vilka motivområden som är intressanta - nyttigheter om man går i bildbyråfunderingar.

Fotografisk Tidskrift brukar finnas på biblioteket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar