Annons

Titthål

Produkter
(logga in för att koppla)

Robot

Avslutat medlemskap
nu är det så här att jag har jätte dålig kunskap och Digital slr kameror. Men funderar på att köpa en. då undrar jag: Om man ställer in svartvit på kameran, ser man då svartvit i titthålet?
Sen undrar jag också om man kan "fota med displayen" att använda Displayen som ett titthål alltså, är okunning på DSLR
tacksam för svar!
 
Nej - Du ser omgivningen som den är, dvs. i färg

Nej - generellt klarar inte DSLR det, men det finns några undantag, vilka minns jag inte.
 
Nej sökaren är alltid i färg. Nej du kan inte använda displayen som sökare. (i alla fall inte på nikon eller canon. finns dslr som använder displayen som sökare, men kommer inte ihåg vad namnet)

Sen bör man inte fota svartvitt direkt i kameran. Bättre att plåta färg och sen göra svartvitt i datorn.


Sådärja. Två likadana svar

/petter
 
Canon 20Da (specialare för astrofotografering) och några nyare Olympus är de enda DSLR som har "live preview" på bakre displayen.
 
Om jag har rätt för mig så har Olympus E-300 "live preview" dvs. att du kan se bilden på LCD displayen och komponera där efter. Och som föregånde talare säger så är det bättra att göra bilden svart vit i ett bildbehandlingsprogram efteråt.
 
Är det inte olympus E330 som har live view? samt Panasonic Lumix DMC-L1? Sen har väl Guji finepix s3pro en sådan funktion också? hur väl den fungerar vet jag dock inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.