Annons

Tips

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobn

Medlem
Är det någon som har några tips på var i Sthlms eller Göteborgs området man kan fotografera industrimiljöer på natten?

Containerhamnen i göteborg är vad jag har hört ganska så stor och jag antar att man behöver tillstånd för att vistas där?

Mvh Jakob

Det är dåligt med det. Jag har letat i Göteborg själv också. Det mesta är bakom staket och privat område. Det jag kan tänka mig är att åka till Eka i Bohus och ställa sig på andra sidan älven med ett fett tele. Eller på älven om man har båt. Älven kan väl knappast vara privat område.

Alla hamnområden är i princip spärrade. Går inte att komma in på, tja... går och går...

Containrar hittar du på torslanda gamla flygfält. Är inte säker på att det är staket runt det. Men är inte heller säker på om dom blir glada om man smyger där på natten.

I Nacka utanför stockholm finns det något område.

Vid docklands vid sickla går det också men det är ju kanske lite folk där på natten...

ojdå o jag som var inne på götaverken eller vad det hette i somras.......

flytdockorna mitt emot det flytande museét.

eller hette det centralvarvet ??

marco skrev:

Alla hamnområden är i princip spärrade. Går inte att komma in på, tja... går och går...

8)

Tänkte försöka ringa någon och se om man inte kan få ett tillstånd. Vi får väl se.

docklands var ju rätt busy förut i alla fall :) En hel del poliser och en del politiker om jag inte minns fel :)

jag var där i vintras å då var det inga poliser å sånt.
men om du ska fota såna ödsliga miljöer på natten ska du nog ha en kompis med dig... :)

Boktips:
Night & Low-light Photography - A complete guide
av Bob Gibbson och Peter Wilson

Industriområden

Hur nära Gbg måste du vara. Oftast är det stööre problem att komma åt i de större orterna. Det är relativt enkelt att komma i i Uddevalla hamn på natten om det är så lämpligt är en annan sak. I Munkedal har du pappersbruket med väldiga bolmande sorstenar. Har du båt så finns Scanraff i Lysekil både från sjö och landsidan. Där lysere det runt tornen och facklan brinner. Samma sak i Stenungsund.Lätt att fota från sjösidan. Att få gå ensam på dessa områdena nattetid är väl inte troligt. Jag glömde gamla Uddevallavarvet ett nedkagt varv som är öppet nattetid. Räcker detta?

Jansta: Man tackar, det räcker och blir över :)
jag har för mig att det också finns en hamn i halmstad, som man kan komma åt med bil. Men som sagt den ligger i halmstad.

Linus:
Tackar, skall kolla upp frihamnen. Förvånar mig själv med att inte tänkt på det. Det ligger väl för nära...
Sickla, är det en hamn eller "bara" ett industriområde?

Glida runt själv med kamerautrustning i ett industriområde på natten är väl nästan att be om problem :) Och det vill man ju inte.

Mvh Jakob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar