Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till safariresa i Tanzania

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag skall åka på safari i Tanzania och undrar om någon har några bra tips att dela med sig av. Under resan kommer jag besöka Lake Manyara Ngorongoro och Serengeti men främst Serengeti.

Någon som varit i någon av dessa parker och vet ungefär hur mycket brännvid som krävs om man fotar med en 1,6x crop kamera?

Hur ljusstark optik behövs (hur mycket ljus är det när safarin påbörjas på morgonen och avslutas)?

Andra tips mottages också tacksamt!
 
Jag var på motsvarande resa för några år sedan, 2004 närmare bestämt. Då hade jag en analog Nikon med bl a 200 mm tele f4,0 och en liten kompakt. Hade jag åkt idag med den erfarenheten jag fick då, så hade jag satsat på en längre zoom. Behövs inga supertelen för du kommer ganska nära. Ett 70-300 med croopfaktor kommer du långt med. 70-200 f2,8 kan vara använbart naturligtvis vid gryning och skymningsturer, eller sk "Gamedrives". Två hus med olika brännvidder för att slippa objektivbyten. Det kommer att damma en del på grusvägarna. Möjligen någon "ärtpåse" eller liknande om du behöver stöd mot kanten. Inte helt nödvändigt men något att fundera på. De flesta "Gamedrives" genomförde vi dock på dagen i mycket bra ljus, kanske inte fotomässigt stämningsfullt men starkt ljus om du förstår vad jag menar. Jag åkte också på sommaren dvs Tanzanias vinter (torrperiod), om det är någon skillnad i ljus tror jag inte...Det var väl lite vad jag kom på sådär i all hast. Hoppas det är till någon nytta. Fler lär säker höra av sig med fler, andra synpunkter, men detta var vad jag kom på nu. Ha en riktigt trevlig resa och många fantastiska upplevelser. mvh Stefan Andersson
 
Tack för ditt svar!

Bara för att förtydliga. Anger du dina brännvidder i FF nu?

Är det bättre att ha en ärtpåse i bilen än ett enbensstativ?
 
Någon som varit i någon av dessa parker och vet ungefär hur mycket brännvid som krävs om man fotar med en 1,6x crop kamera?
Hur ljusstark optik behövs (hur mycket ljus är det när safarin påbörjas på morgonen och avslutas)?
Man vill ha så mycket brännvidd som möjligt -- men samtidigt flexibilitet, eftersom möjligheterna att välja position är begränsade och det ofta inte finns tid att byta objektiv. Enligt min uppfattning är Canons 100-400 utmärkt som "normalobjektiv" på en safari, kompletterat med något i stil med 17-85 på ett andra hus (eller i värsta fall en bra kompaktkamera).

Mycket av det mest spännande ser man i gryning och skymning, men då får man nog acceptera att skruva upp iso. Själv har jag plåtat en del på 3200 -- några exempel (t ex lejon) finns på min sida.
 
Brännvidderna är detsamma oavsett om det är FF eller DX. 70-300 mm blir omräknat med din croopfaktor 1,6 ca 112-480 mm. Visst vill man ha så lång brännvidd som möjligt, men med zoom. En elefant kan vara bara 10 meter ifrån jeepen. Då behövs nästan vidvinkel.
Ärtpåse eller enbensstativ är väl inget som jag tycker är nödvändigt, beror lite på hur ni ska åka. Jeep, buss, hur många passagerare osv...
Jag hade nog ev lagt med en ärtpåse. Men det funkar mycket bra handhållet. Satsa på så långt telezoom som det går. Minst 300 mm. Men glöm inte bilderna på nära håll...mvh Stefan Andersson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.