Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Skulle vilja säga att det är en omöjlighet att fotografera från fullpackad minibuss!! har försökt men alla skall till samma fönster samtidigt!! Inget att rekomendera. Jag kör helst egen bil, dock fördelen med arrangerad då de ofta har bra radio kommunikation för att fina djur mm.
Åkte i minibuss i Tsavo 2002 med ett annat par (vi var 4 totalt). Det funkade riktigt bra men det var mer tur än skicklighet att vi inte landade i en med 10 pers istället. Tsavo är helt platt så där går det ofta bra utan fyrdjulsdrift (i alla fall om det inte är alltför lerigt).
Tycker guiderna visat sig vara värda pengarna. De ser verkligen sånt som vi ofta missade själva. De vet var djuren finns och de snackar med sina kompisar. De gör ofta allt och lite till för att man ska bli nöjd. Guiderna/chaufförerna är dessutom ofta väldigt beroende av dricks, för en del får knappt betalt utav dem de kör för, utan lever i princip endast på dricksen. Inget snyggt system direkt men enligt uppgift tillämpar inte Andersson detta. De betalar sina guider även om det är kutym att lämna dricks enligt rekommendation ändå.
I en del fall är det vad jag förstår inte tillåtet att köra själv. Jag tror det gäller Ngorongoro i alla fall. Det kan vara en ordentlig prövning att ta sig upp och ner ur kratern på en del av dessa branta vägar när det regnar. Där funkar det bara med 4-hjulsdrift.