Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till ägare av Pentax K20D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
har precis köpt en systemkamera och har inte riktigt lärt mig alla finesser och knappar ännu.. har inte haft någon systemkamera förut så vet inte riktigt vad allt betyder.
några tips kanske?
hur fotograferar man snyggast i skymmning t.ex?
eller när man har snabb sekvenstagning, hur gör man för att fotona inte ska bli suddiga? om man t.ex. vill fota någon som springer förbi eller något som rör sig?

jättetacksam för svar! vill lära mig så mycket det bara går !!
/emilia
 
har precis köpt en systemkamera och har inte riktigt lärt mig alla finesser och knappar ännu.. har inte haft någon systemkamera förut så vet inte riktigt vad allt betyder.
några tips kanske?
hur fotograferar man snyggast i skymmning t.ex?
eller när man har snabb sekvenstagning, hur gör man för att fotona inte ska bli suddiga? om man t.ex. vill fota någon som springer förbi eller något som rör sig?

jättetacksam för svar! vill lära mig så mycket det bara går !!
/emilia

Hej Emilia!

Det finns en del att lära sig om kameran, men det viktigaste är att du lär dig om hur fotografi fungerar och därefter hur din kamera fungerar.

Fotografin är en så stor värld så jag skulle nästan tipsa dig om att köpa en fotobok och kombinera det genom att prova dig fram och lära dig själv.

Eftersom K20d är en avancerad kamera så tjänar du på att nästan läsa igenom instruktionsboken som följde med.

Men lite korta svar på dina frågor:
hur fotograferar man snyggast i skymmning t.ex?
Svar: Problemet är att digitalkameror inte har så stort dynaiskt omfång (om man inte fixar efter i datorn). Det betyder att det är lätt att himlen blir bra och marken för mörk eller tvärtom.

För att kompensera detta bör man köpa sig ett ND grad filter (ett tonat gråfilter). Detta jämnar ut skillnaderna och är mycket effektivt är man ska ta kort på något med stor kontrast.




när man har snabb sekvenstagning, hur gör man för att fotona inte ska bli suddiga?

Svar: De ska inte bli suddiga om du först låser fokus på motivet (genom att trycka in knappen halvvägs) och sedan när du har fokus och det piper till så kan du ta serietagningen.

om man t.ex. vill fota någon som springer förbi eller något som rör sig?


Svar: Du ställer in kameran på kontinuelig fokus, en knapp på sidan där du kan välja att kameran fokuserar, med låst fokus, manuell fokus eller kontinuelig fokus.

Det gör det möjligt att fokusen ställer om skärpan varje gång någonting rör på sig.

Sedan är det precis som vanligt. Fokusera på det du vill ha i fokus och tryck på knappen ;)

Vad det svar på alla frågor`?

I annat fall som jag sa först. Studera fotografi och kamerans instruktionsbok så du blir bekväm med begreppen.

Lycka till!

Mvh Emil

Ps. Kul att någon frågar fotofrågor här på forumet och inte bara en massa prylnörd diskutioner.
Det kanske finns ett hopp om att fotosidan inte blir prylnördsidan i alla fall ....
 
<snip>
hur fotograferar man snyggast i skymning t.ex?
eller när man har snabb sekvenstagning, hur gör man för att fotona inte ska bli suddiga? om man t.ex. vill fota någon som springer förbi eller något som rör sig?
<snip>
/emilia

Frågorna du ställer är inte speciella för just K20, utan mer generella frågor som du säkert kan hitta bra svar på forum här som handlar mer om fotografering. Sedan är det så att det oftast inte finns ett svar på frågorna, utan det beror mycket på hur du vill dina bilder skall se ut.

Jag skall försöka ge min vy av hur man kan fota de bilder du beskriver.
I skymning är ju problemet att man inte har så mycket ljus. Då gäller det att skruva upp ISO så mycket man känner är nödvändigt och man vågar. Jag har tagit bra bilder med ISO 3200 med K20, men jag brukar vilja maxa runt runt 1100 eller eventuellt 1600. Hur långt du vågar gå beror på vad du tycker om brus. Det bästa du kan göra är att ta lite bilder i dålig belysning och titta på bruset och se vad du tycker. Kom ihåg att det brus du kan se vid full förstoring troligen inte syns vid normalt tittande på skärmen eller vid utskrift i mindre format.

Nästa steg för skymningsfoto är förstås ett ljusstarkt objektiv. Jag använder FA35 eller FA50 (och nu DA*55) ofta vid dålig belysning. Även här gäller det att du känner ditt objektiv så du vet vad du får vid de olika bländarna. Skärpedjupet blir smalt om man fotar på 1.4 eller 2 och objektiven blir oftast inte lika skarpa som de blir vid mindre bländare. Om du fotograferar statiska motiv, kan SR hjälpa dig väldigt mycket. Se bara tilll att hålla kameran still (det hjälper att trycka den mot huvudet) samt att hålla in avtryckaren halvvägs tills den gröna handen tänds innan du tar bilden (så att SR hinner aktiveras). Ta också flera bilder då flera säkert kommer bli oskarpa. På detta viset har jag lyckats ta skarpa bilder vid ISO3200 F2 och 1/4 s.
Testa dock att använda lite längre slutartider även vid dynamiska motiv, jag gillar ofta lite rörelseoskärpa i bilderna, om det är lagom och på rätt ställe, men detta är en smaksak som du måste testa dig fram till vad du gillar.
Här ett exempel på bild i 'skymmningen' :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1280838.htm?set=mp

Osuddiga bilder vid sekvenstagning: Det är samma regler som gäller vid sekvenstagning som annars; Tillräckligt kort slutartid är det som gäller, samt en stadig hand. Om man kan taänka sig viss oskärpa så är panorering utmärkt. Rör kameran exakt lika fort som motivet rör sig och bränn av några bilder. Bakgrunden, ben eller hjul blir suddiga, men om du gör det rätt så blir stora delar av motivet skarpt. Jag gillar denna typ av bilder då det blir mer liv i bilderna. Här är ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1722906&target=_blank
och ett till
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1229311&target=_blank


/PA
 
Hej Emilia!

Det finns en del att lära sig om kameran, men det viktigaste är att du lär dig om hur fotografi fungerar och därefter hur din kamera fungerar.

Fotografin är en så stor värld så jag skulle nästan tipsa dig om att köpa en fotobok och kombinera det genom att prova dig fram och lära dig själv.

Eftersom K20d är en avancerad kamera så tjänar du på att nästan läsa igenom instruktionsboken som följde med.

Men lite korta svar på dina frågor:
hur fotograferar man snyggast i skymmning t.ex?
Svar: Problemet är att digitalkameror inte har så stort dynaiskt omfång (om man inte fixar efter i datorn). Det betyder att det är lätt att himlen blir bra och marken för mörk eller tvärtom.

För att kompensera detta bör man köpa sig ett ND grad filter (ett tonat gråfilter). Detta jämnar ut skillnaderna och är mycket effektivt är man ska ta kort på något med stor kontrast.




när man har snabb sekvenstagning, hur gör man för att fotona inte ska bli suddiga?

Svar: De ska inte bli suddiga om du först låser fokus på motivet (genom att trycka in knappen halvvägs) och sedan när du har fokus och det piper till så kan du ta serietagningen.

om man t.ex. vill fota någon som springer förbi eller något som rör sig?


Svar: Du ställer in kameran på kontinuelig fokus, en knapp på sidan där du kan välja att kameran fokuserar, med låst fokus, manuell fokus eller kontinuelig fokus.

Det gör det möjligt att fokusen ställer om skärpan varje gång någonting rör på sig.

Sedan är det precis som vanligt. Fokusera på det du vill ha i fokus och tryck på knappen ;)

Vad det svar på alla frågor`?

I annat fall som jag sa först. Studera fotografi och kamerans instruktionsbok så du blir bekväm med begreppen.

Lycka till!

Mvh Emil

Ps. Kul att någon frågar fotofrågor här på forumet och inte bara en massa prylnörd diskutioner.
Det kanske finns ett hopp om att fotosidan inte blir prylnördsidan i alla fall ....

Tack för svaren!
Jo, jag har förstått att det är en hel del att lära sig om kameran. Men jag ser fram emot den dagen då man lärt sig alla funktioner och finesser. Tips på någon bra bok kanske?
 
jag har ett bra boktips som inte bara gäller pentax utan allmänt om fotografi Stora fotoboken av John Hedgecoe har hjälpt mig mycket på traven både när det gäller det tekniska och det kompositionsmässiga.

Lycka till med fotandet.
 
Hej Emilia!

Grattis till din nya kamera. Jag har K20Ds systermodell, Samsung GX-20, och jag är väldigt nöjd med den.

Om du inte använt systemkameror tidigare så är det definitivt en utmaning att lära sig att använda kameran. Men eftersom har köpt den så utgår jag från att du är intresserad av att lära dig!

Det bästa tipset som jag kan ge dig förutom att läsa manualen är att ge dig ut och fota så mycket som möjligt och på så vis lära dig kameran och dens olika funktioner.

Några handfasta tips till just K20D som jag kan komma på nu på rak arm är:

- Tryck ner OK-knappen och använd det främre hjulet för att ändra ISO-tal manuellt. För att återgå till automatiskt val av ISO, tryck ner OK-knappen och den gröna knappen vid den övre LCD-panelen.

- I P-läget, som är ett läge då kameran gör det mesta men du kan ändå göra ändringar, kan du byta till slutartidprioritetsläge genom att använda det främre hjulet eller bländartalprioritetsläge genom att använda det bakre. Om du vill tillbaka till P-läget så tryck på den gröna knappen.

- Den gröna knappen är också väldigt praktisk när du är i fullt manuellt läge, M. Om du inser att du ställt in kameran helt åt skogen så ställer den in sig automatiskt till de värden som den hade använt om den vore i fullt automatiskt läge när du trycker på den gröna knappen. Du kan då utgå från dem när du ställer in dina egna värden.
 
Prylnörd

Ps. Kul att någon frågar fotofrågor här på forumet och inte bara en massa prylnörd diskutioner.
Det kanske finns ett hopp om att fotosidan inte blir prylnördsidan i alla fall ....

Hej Emil!

Det fina med fotosidan är att det finns forum för allt som berör fotografi. Just denna kategori som jag skriver i nu är ju till bl a för oss "prylnördar". Att du upplever att Fotosidan genomsyras av "prylnörd"-prat beror antagligen på att du kanske mest besöker just denna underkategori. Prova att titta in i "Bilden i fokus" eller kanske "Efter exponeringen".
 
Hej Emil!

Det fina med fotosidan är att det finns forum för allt som berör fotografi. Just denna kategori som jag skriver i nu är ju till bl a för oss "prylnördar". Att du upplever att Fotosidan genomsyras av "prylnörd"-prat beror antagligen på att du kanske mest besöker just denna underkategori. Prova att titta in i "Bilden i fokus" eller kanske "Efter exponeringen".

Hej.Tack! det var ett bra tips. Jag känner bara att det andra ligger alltid så tillgängligt medans rena fotodiskutioner är svårare att få tag på..

Men tack. Det var ett bra tips :)
 
Bruksanvisningen inget vidare

Hej Emilia!
Jag tycker att min K20D är en alldeles utmärkt kamera, men att bruksanvisningen inte håller samma standard. Verkar maskinöversatt och har massor med småfel. Första ordet är "Innehäll" och så håller det på. För den som läser engelska är genomgången av kameran och dess funktioner på www.dpreview.com inte så dum tycker jag. Mvh Måns H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.