Annons

Tips Pentax K100D Super + 18-55 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyk

Aktiv medlem
Clas Olson säljer kvarvarande ex för 3475:-. Säger att de är slut, men jag hittade ett ex efter det beskedet.
 
Tänk så dyrt... Köpte min för 2995:- 20:e mars på Media Markt. Hade tänkt att spara till en 20D men den här räcker säkert gott till mig.
 
2995:- var dyrt det med. Lämnade tillbaks min. Tog sämre handhållna telebilder med 500 mm än min kompakta Kodak Z712 IS. Den ger bättre bilder vad gäller skärpa upp till 1.260 mm!!! Handhållen.
 
Kamerahuset bidrar väl inte till bilder utan skärpa. Då får man skälla på objektivet i första hand eller gubben bakom kameran.
 
skitstöveln skrev:
Kamerahuset bidrar väl inte till bilder utan skärpa. Då får man skälla på objektivet i första hand eller gubben bakom kameran.

Nja, så enkelt är det inte. Samma gubbe men olika kameror och bra resultat för kompakten men inte för spegelreflexen. Kompakten gav med optisk och digital zoom på 1.260 mm!!! bra skärpa vilket inte Pentaxen med 500 mm klarade. Båda på frihand, men bildstabiliseringen på Kodaken är klart överlägsen. Spegelreflexen gav märkbar rörelseoskärpa. Stor fördel för kompakten är också att man med stabiliseringen och lång brännvid med självutlösare på 2 sek fortfarande har kontakt med motivet. I Pentaxen blir det kolsvart i sökaren under 2 sek. Försök hålla motivet då med frihand. Tekniken har sprungit förbi gamla föreställningar. Tycker jag.
 
Varför vill man handhålla kameran när man använder självutlösare?

Att stabiliseringen blir sämre på K100D är heller inte så konstigt då den stängs av när man använder självutlösaren.
 
jo det blir mörkt när bilden tas på en systemkamera,det är sen gamalt.
Får nog säga att du jämför like konstigt och det hela beror inte på kameran.
på långzoomen så har du f3,7 på telen,432mm på 35mm.sen blir det bara digital förstorning.
På spegelreflexen får du ju f8.
skulle du då haft en vanlig tub på 500mm med f4
då hadde det varit skillnad.
 
ibbe76 skrev:
jo det blir mörkt när bilden tas på en systemkamera,det är sen gamalt.
Får nog säga att du jämför like konstigt och det hela beror inte på kameran.
på långzoomen så har du f3,7 på telen,432mm på 35mm.sen blir det bara digital förstorning.
På spegelreflexen får du ju f8.
skulle du då haft en vanlig tub på 500mm med f4
då hadde det varit skillnad.

Faktum kvarstår. Kompakten gav bättre bilder enklare. Om Du jämför bländarstegen, varför inte jämföra brännvidderna 1.260 med 500?
 
36-432 mm (35 mm equiv.) f/2.8-4.8 SCHNEIDER-KREUZNACH VARIOGON Lens
Tokina 500mm

*jämföra*
 
om optiken optiskt skulle hänga med till 1.260
så skulle kanske ett f värde på 20?(gissar)eller säkert mer och då hadde det hela inte sett likadant ut.
och är man inne på faktum så finns det en eller flera anledning varför man får en spegereflex för under tusingen på ebay.även om tamronen står sig lite bättre.
men när det är väldigt få som lyckats få bra skärpa,handzooma med stativ på statiska motiv så är inte chansen stor att man lyckas handhålla och göra detsamma...punkt för mig så vi inte gör förstor sak av det hela :)
 
ibbe76 skrev:
om optiken optiskt skulle hänga med till 1.260
så skulle kanske ett f värde på 20?(gissar)eller säkert mer och då hadde det hela inte sett likadant ut.
och är man inne på faktum så finns det en eller flera anledning varför man får en spegereflex för under tusingen på ebay.även om tamronen står sig lite bättre.
men när det är väldigt få som lyckats få bra skärpa,handzooma med stativ på statiska motiv så är inte chansen stor att man lyckas handhålla och göra detsamma...punkt för mig så vi inte gör förstor sak av det hela :)
Instämmer. Så varför använda gammal teknik?
 
jimmyk skrev:
Faktum kvarstår. Kompakten gav bättre bilder enklare. Om Du jämför bländarstegen, varför inte jämföra brännvidderna 1.260 med 500?

Du kan inte jämföra digital med optisk zoom. Du måste jämföra den faktiska brännvidden och inget annat. Digital zoom är bara en croppad bild och då kan du croppa bilden med ditt spegeltele i photoshop till en brännvidd av låt oss säga 5000 mm,,, hmmm nu e inte bilden så dålig längre med tanke på brännvidden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.