Annons

Tips på vidvinkel-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

lindajones

Ny medlem
Hej,

jag fotograferar med en Canon eos 550D med det strålande objektivet Canon EF 50/1,8 II.
Men ibland är det ju alldeles för litet.

Så det jag undrar är om ni kan ge tips på bra objektiv, som inte är allt för dyra, som har vidvinkel? Men inte heller överdriven vidvinkel.

Har också för mig att det finns objektiv som kan gå från fisheye till vidvinkel?

Förstår inte riktigt vad du menar med att det är för litet.

Hur som helst, är du ute efter vidvinkel till din kamera så kolla efter objektiv med brännvidd runt 30mm och neråt, då börjar brännvidderna motsvara vidvinkel.

Antingen om du gillar fast brännvidd, eller så finns det bra zoomar som går från 18mm och uppåt till bra priser! Dock ska du veta att det objektiv du har nu har fantastiska optiska egenskaper i förhållande till pris.

Mitt råd är att du besöker en butik och provar!

Mvh, Anton.

Hej Anton

Det jag menade är att det är ju ett makro och mest för porträtt. Så det är rätt jobbigt när man vill försöka få med lite omgivning, fler personer eller natur.

Bor väldigt långt upp i landet så vi har inga riktigt bra butiker med kunnig personal. Därför jag hellre beställer från internet. Och vill höra efter lite först.

Så fort man har zoom tappar man väl bländarvärdet?

Tack för din hjälp ändå.
MVH
/Linda

Fisheye betyder att objektivet inte är raktecknande, och har egentligen inte med vidvinkel att göra.
Det är bara det att fisheye-effekten blir större på vidvinkel-objektiv.

Canons 50mm f/1.8 är heller inte ett macro-objektiv. Ett macro-objektiv har förstoringsgrad 1:1, vilket innebär att ett objekt vid objektivets närgräns upptar lika stor yta på kamerans sensor som det gör i verkligheten.

Om du tycker att 50mm är "för långt", vilket jag gissar är vad du menar, och fortfarande vill ha ett ljusstarkt objektiv skulle jag titta på sigma 30mm f/1.4. Det är fantastiskt bra, och kostar inte blusen.

Om du inte är riktigt säker så skaffa ett canon ef-s 18-55 och testa lite. Ett ganska ljussvagt alternativ, men det kostar nästan ingenting.

ANNONS