andersl
Aktiv medlem
wsaar skrev:
Är du säker på att detta inte bara är en tillverkarmyt och/eller någon kvarleva från gamla tider med dålig standard på prylar?
Se föregående post
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
wsaar skrev:
Är du säker på att detta inte bara är en tillverkarmyt och/eller någon kvarleva från gamla tider med dålig standard på prylar?
divander skrev:
..... så gjordes ingen större vetenskapligt godkänd test av färgtemperatur. Däremot testades alla blixpaketen ordentligt i praktiken. Där kunde vi inte se att en skiftande färgtemperatur skulle ställa till med några problem.
divander skrev:
Det var heller inga direkta skillnader i jämnheten i blixtarna. Då testade vi max och min effekt samt området däremellan.
Maxieboy skrev:
Var är det för bilder som DU vill åstakomma? Jag vill ta snygga modellbilder och lite porträttbilder i min egen studio utan ekonomisk vinning. Om du kan ha dina kunder till att betala utrustningen kan du välja det bästa som du har råd till i ditt företag. Jag har råd att lägga 10 minuter på färgjustering omdet skulle behövas.
Maxieboy skrev:
Ljuset som du får ut av blixtarna är det samma om det kostar 25.000:- eller 2.500:-
Maxieboy skrev:
Var är det för bilder som DU vill åstakomma? Jag vill ta snygga modellbilder och lite porträttbilder i min egen studio utan ekonomisk vinning. Om du kan ha dina kunder till att betala utrustningen kan du välja det bästa som du har råd till i ditt företag. Jag har råd att lägga 10 minuter på färgjustering omdet skulle behövas.
Maxieboy skrev:
Hoppas bara att de stora drakarna får tillräcklig konkurrans från utlandet så att prisbilden blir lite humanare.
AndersLindewall skrev:
Det finns väl sisådär en driljard olika aspekter på det där ämnet. Troligast är nog att inga stora drakar sänker priset utan att de små blir större och höjer sina. Sen det där med att dom där borta i öst har jävvliga arbetsförhållanden många gånger för att hålla folk i väst med billigt kameraljus kan man ju diskutera kring i andra forum och vid andra tidpunkter...
Maxieboy skrev:
Blixtar för 2500:- presterar lika bra som blixtar för 25.000:- Hoppas bara att de stora drakarna får tillräcklig konkurrans från utlandet så att prisbilden blir lite humanare.
andersl skrev:
Jag har tyvärr inte läst testen.
OK, ni gjorde ingen vetenskaplig test, men ungefärligt, hur stor färgtempskillnad uppmätte ni?
Om ni uppmätte en icke obetydande färgtempskillnad (>100-150°Kelvin), på vilka sätt skulle den inte ge problem?
De gav inga synliga killnader på de testbilder vi gjorde.
Jämnhet i färgtemperatur mellan min, mellan och max-effektblixtar eller jämnhet i färgtemperatur mellan efter varadra följande blixtar eller båda?
Maxieboy skrev:
IR eller kabel är passé, idag är det radiosändare som gäller. Du kan köpa Pocket Wizzard för 5000:- eller lite enklare grejor från Kina för 180:- dom gör samma sak, lika bra.
dalys skrev:
Passar på att fråga i denna tråd.. Vad tros om detta paket på kaffebrus för lite enklare bilder. http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110w-lite-232.html
Antar att detta duger för lite porträtt och sådant men skulle det gå med helkroppsfotografering med dessa? Om man skulle investera i någon större softbox då också antar jag. Deras paket med 2st 45Ws blixtar kanske räcker det med? http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-45w-231.html
Martin