Annons

Tips på studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
divander skrev:
..... så gjordes ingen större vetenskapligt godkänd test av färgtemperatur. Däremot testades alla blixpaketen ordentligt i praktiken. Där kunde vi inte se att en skiftande färgtemperatur skulle ställa till med några problem.

Jag har tyvärr inte läst testen.

OK, ni gjorde ingen vetenskaplig test, men ungefärligt, hur stor färgtempskillnad uppmätte ni?
Om ni uppmätte en icke obetydande färgtempskillnad (>100-150°Kelvin), på vilka sätt skulle den inte ge problem?



divander skrev:
Det var heller inga direkta skillnader i jämnheten i blixtarna. Då testade vi max och min effekt samt området däremellan.


Jämnhet i färgtemperatur mellan min, mellan och max-effektblixtar eller jämnhet i färgtemperatur mellan efter varadra följande blixtar eller båda?
 
Senast ändrad:
Var är det för bilder som DU vill åstakomma? Jag vill ta snygga modellbilder och lite porträttbilder i min egen studio utan ekonomisk vinning. Om du kan ha dina kunder till att betala utrustningen kan du välja det bästa som du har råd till i ditt företag. Jag har råd att lägga 10 minuter på färgjustering omdet skulle behövas.
 
För övrigt så påverkar ljusformarna ofta färgtemperaturen mer än vad effektinställningen på blixten gör. Särskillt om man blandar fabrikat eller nya och gamla gulnade och smutsiga ljusformare.
 
Maxieboy skrev:
Var är det för bilder som DU vill åstakomma? Jag vill ta snygga modellbilder och lite porträttbilder i min egen studio utan ekonomisk vinning. Om du kan ha dina kunder till att betala utrustningen kan du välja det bästa som du har råd till i ditt företag. Jag har råd att lägga 10 minuter på färgjustering omdet skulle behövas.

Det är inte en fråga om vad jag vill åstadkomma. Jag kommenterade bara ditt påstående att:

Maxieboy skrev:
Ljuset som du får ut av blixtarna är det samma om det kostar 25.000:- eller 2.500:-

Och att det inte var helt riktigt.
 
Senast ändrad:
Du får ladda upp några bilder där man tydligt kan se skillnaden på priset på utrustningen. Teoretiskt kanske du kan påvisa vissa saker sen om det har någon praktisk betydelse är ju en annan ganska subjektiv bedömning. Men du kan få ha rätt i detta ärendet, det spelar ingen roll liksom. Blixtar för 2500:- presterar lika bra som blixtar för 25.000:- Hoppas bara att de stora drakarna får tillräcklig konkurrans från utlandet så att prisbilden blir lite humanare.
 
Maxieboy skrev:
Var är det för bilder som DU vill åstakomma? Jag vill ta snygga modellbilder och lite porträttbilder i min egen studio utan ekonomisk vinning. Om du kan ha dina kunder till att betala utrustningen kan du välja det bästa som du har råd till i ditt företag. Jag har råd att lägga 10 minuter på färgjustering omdet skulle behövas.

Men OK! Om jag fotograferar en röd produkt med en komplex geometri och belyser den med flera ljuskällor så vill jag ju inte att den, om jag nu överdriver, är röd där den endast är belyst med ljuskälla A, orange där den är belyst med ljuskälla B och allt där i mellan där den både är belyst av ljuskälla A och B. Och sedan sitta och färgkorrigera varje liten yta belyst av A eller B var för sig, för att inte tala om de övertonande ytorna.


edit stevfal
 
Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Hoppas bara att de stora drakarna får tillräcklig konkurrans från utlandet så att prisbilden blir lite humanare.

Det hoppas jag också. Såg bl.a. nyligen att AlienBees kommer med en ringblixt för någon tusenlapp med inställningsljus. Profotos alldeles nya kostar runt 22 000:-
De kommer också med en med inbyggd generator och allt för någon hundring till. Det finns tydligen ett batteripack som tillbehör till den också.

http://www.alienbees.com/abr800.html


edit: länk
 
Senast ändrad:
Det finns väl sisådär en driljard olika aspekter på det där ämnet. Troligast är nog att inga stora drakar sänker priset utan att de små blir större och höjer sina. Sen det där med att dom där borta i öst har jävvliga arbetsförhållanden många gånger för att hålla folk i väst med billigt kameraljus kan man ju diskutera kring i andra forum och vid andra tidpunkter...
 
AndersLindewall skrev:
Det finns väl sisådär en driljard olika aspekter på det där ämnet. Troligast är nog att inga stora drakar sänker priset utan att de små blir större och höjer sina. Sen det där med att dom där borta i öst har jävvliga arbetsförhållanden många gånger för att hålla folk i väst med billigt kameraljus kan man ju diskutera kring i andra forum och vid andra tidpunkter...

sant!
 
Maxieboy skrev:
Blixtar för 2500:- presterar lika bra som blixtar för 25.000:- Hoppas bara att de stora drakarna får tillräcklig konkurrans från utlandet så att prisbilden blir lite humanare.

Jag tror inte att prisbilden jämnar ut sig sålänge inte 2500-kronors-blixtarna höjer sin kvalitet... (nu syftar jag inte på ljus och färgtemperatur i första hand) Det är ju rätt tydligt varför de inte kostar mer. För att inte tala om tillbehören.

Jag tycker Profoto är ganska prisvärda med tanke på vad man får för pengarna.

Mvh /Peter
 
Det gäller att inte blanda ihop de olika behov, krav och budgetar mellan en yrkesfotograf och de allra flesta hobbyfotografer.

Jag kan tänka mig att billiga blixtar från öst framförallt säljs till en helt ny kundgrupp. De som har foto som hobby och där det inte är aktuellt att lägga ned mer pengar än några tusenlappar för ett paket. Kraven är inte lika stora och man kan acceptera att utbudet av tillbehör är begränsat, att passformen på tillbehören inte är de bästa, att färgtemperaturen skiftar en aning, m.m. Eftersom utrustningen endast används sporadiskt hemma i vardagsrummet eller i garaget ställs helt andra krav än om den används mer eller mindre dagligen.

För en amatör är skillnaden i resultatet i de allra felsta fall förmodligen försumbar. Det är heller inte hela världen om det blir något mindre strul på grund av dålig passform eller kvalite. För en yrkesfotograf kan det däremot vara förödande.

Bland annat Elinchrom har insett att det finns en ny kundgrupp och därmed lagt till en serie blixtar som är lite enklare men med ett lägre pris.
 
andersl skrev:
Jag har tyvärr inte läst testen.

OK, ni gjorde ingen vetenskaplig test, men ungefärligt, hur stor färgtempskillnad uppmätte ni?
Om ni uppmätte en icke obetydande färgtempskillnad (>100-150°Kelvin), på vilka sätt skulle den inte ge problem?

De gav inga synliga killnader på de testbilder vi gjorde.






Jämnhet i färgtemperatur mellan min, mellan och max-effektblixtar eller jämnhet i färgtemperatur mellan efter varadra följande blixtar eller båda?

Jag var nog lite för snabb och otydlig där. Det finns en del åsikter om att styrkan på blixtarna kan variera mellan exponeringarna. Speciellt när blixten dras ned en del. Därför testade vi blixtarna jämnhet mellan exponeringarna med exponeringsmätare. Skillnaden var mindre än 1/10 bländarsteg. Alltså försumbar för de allra flesta.
 
Maxieboy skrev:
IR eller kabel är passé, idag är det radiosändare som gäller. Du kan köpa Pocket Wizzard för 5000:- eller lite enklare grejor från Kina för 180:- dom gör samma sak, lika bra.

Visserligen är jag helt ny på detta och har precis fått mitt Elinchrome D-Lite 2-paket men jag ville också slippa synksladd så jag skaffade en Dörr IR-sändare och den funkar helt 100, so far!!
Jag har testat i mitt vardagsrum (4*6m). Det var mörkt ute men den normala inomhusbelysningen var tänd och det spelar absolut ingen roll hur jag riktar IR-sändaren!! Jag provade t.o.m. att lägga den på golvet framför och rikta den under soffan bort från blixtarna... inget problem, dom löste ut ändå!! Så jag är jättenöjd :)
 
Skulle någon vänlig själ vilja posta en länk till något ställe där man kan köpa en radiosändare/utlösare ?

Har precis beställt ett sådant där Elinchrome D-Lite2 paket från Cyberphoto och vill ju inte hamna i en situation där blixtarna inte löser ut...

Länka gärna till både "hyperdyperbrakvalitetssaker" samt till lite billigare varianter, så man kan se vad plånboken tillåter...
 
dalys skrev:
Passar på att fråga i denna tråd.. Vad tros om detta paket på kaffebrus för lite enklare bilder. http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110w-lite-232.html

Antar att detta duger för lite porträtt och sådant men skulle det gå med helkroppsfotografering med dessa? Om man skulle investera i någon större softbox då också antar jag. Deras paket med 2st 45Ws blixtar kanske räcker det med? http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-45w-231.html

Martin

Det kommer att fungera väldigt bra i en sovrumsstudio eller om du lägger beslag på vardagsrummet en dag. Per Ellström i inlägget ovan använder samma blixtar http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110w-lite-232.html till sina studiobilder... Jättefina! Det räcker normalt sett med en extern kamerablixt på ett stativ med en paraply. Min OSRAM Blixt är kanske motsvarande GN30 någonting, svårt att jämföra. Här är några bilder som jag tog för en vecka sen utomhus med en OSRAM 250V Studio blixt från -70 talet. http://www.pix4chicks.se/Malin_H/Hostbilder/index.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.