Annons

Tips på studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersLindewall skrev:
Marie, Prolinca är Elinchrom. Och vad jag förstår efter att ha kollat runt, ska den IR sändaren du har fungera med alla Elinchrom blixtar.

Mvh Anders

Super!
Jag har nog bestämt mig för Einchrom BX 400 set. Verkar vara bra grejor för ett okej pris.

Supertack för alla era tips!
 
AndersLindewall skrev:
Och vad jag förstår efter att ha kollat runt, ska den IR sändaren du har fungera med alla Elinchrom blixtar.
Funkar inte alla IR sändare med alla studioblixtar med slavsensor? (dvs i stort sett alla). De IR-sändare jag sett har i alla fall varit svaga IR-blixtar (vanliga blixtar med filter som tar bort synligt ljus) som triggar studioblixtarnas slavsensorer... men Elinchrom kanske har annat system?
 
Helt riktigt. Allt funkar på alla. Det kanske finns undantag , men av alla de blixtar som jag har testat så har det inte funnits några kompatibilitetsproblem. Sen kan det ibland vara ett elände att få en del av lågprisblixtarna att tända då sensorn är för "klen". Det handlar dock mer om kvalitetsproblem än kompatibilitet.
 
IR har fördelarna att endast batteriet i sändaren kan ta slut, radio behöver ett för mottagaren också, och att IR utgör en enklare konstruktion som borde vara lättare att få robust. Misstänker att min ebay-radiosändare har lite problem att hänga med på tider kortare än 1/100, men problemen kan ha berott på kameran (som med bildstabilisering påslagen max synkar på 1/125) eller kanske uppladdningstiden på blixtarna.

Radiosändare har väl fördelen att vissa kan kopplas till ljusmätare, men då krävs ofta speciella dyra varianter. De tillåter också att man kan styra olika grupper av blixtar, men eventuella andra studioblixtar i lokalen kommer ju ändå få sina slavtriggers utlösta av den radiostyrda blixtens ljus.
 
IR har väldigt dålig riktningsverkan och "ser" bara studioblixtar som finns framför inom dess strålningsområde. Om du har blixten med softbox bakom dig när du fotograferar så kan inte IR-sändaren "se" blixten alls. Vidare är det problem när man fotograferar med kameran i porträttläge, då skymmer kameran IR-sändaren då denna hamnar på sidan av kameran. Blixten till höger om kameran kommer inte att kunna fånga upp några IR strålar. Utomhus är IR ganska hjälplöst bortom ett par meter i dagsljus.

Radiosändare strålar runt och du har samma mottagning som du har med en vanlig radio där du lyssnar på lokalradion. Utomhus är oftast räckvidden 50 meter. Inomhus är räckvidden lite mindre men allt mellan 8 - 30 meter förekommer beroende på hur strålningen absorberas i rummet.

Det finns två olika mottagare en för 240volt ( www.pix4chicks.se/RemoteTrigger2.jpg )och en för batteridrift.( www.pix4chicks.se/RemoteTriggerDC2.jpg ) Den senare drar inte så mycket ström att man behöver oroa sig för att det tar slut under en session. Jag har haft samma batteri i min mottagare sedan i våras och den funkar perfekt ännu. Om man stoppar in den stickpropp i studioblixten för mottagning via radio så bryter den bort kommunikationen med den inbyggda IR-mottagaren.
( www.pix4chicks.se/RemoteTriggerAC.jpg ) eller ( www.pix4chicks.se/RemoteTriggerDC.jpg ) På så sätt kan man koppla in en mottagare per blixt och styra individuellt via olika adresser. Normalt sett räcker det att ha en mottagare och koppla den i huvudblixten sedan tänds då slaven/arna automagiskt. Man kan utlösa blixtarna med hjälp av ljusätaren (och medföljande kabelstump med rätt kontakter) via radiosändare och på så sätt få en ganska bekväm manövrering/kalibrering av ljuset. Allt det som beskrivs ovan är ju fullt möjligt med syncsladdar också, men det blir väldigt trassligt på golvet. Om du börjar få problem med radiomottagaren som är batteridriven så byt batteri sen funkar det till 100% igen. Sändarens 12voltsbatteri har jag inte bytt ännu, på över ett år. Radiosändare hinner med 1/250 sekund utan problem med färska batterier. Min Nikon D100 har 1/160 sekund som snabbast synctid men den funkar bra på Nikon D70 också med sina 1/250 sekund i synctid.
 
Det skiljer en hel del mellan olika blixtmodeller på hur lätt de tar emot IR-ljus. En del billigare modeller jag testat har haft stora problem med detta och man har mer eller mindre varit tvungen att ha blixten synlig. Oftast funkar det däremot kanonbra att ha blixten osynlig. Jag kan tänka mig att det även skiljer en del mellan olika IR-sändare.

Min tv kan jag styra med fjärren nästan oberoende hur jag riktar fjärren. För att styra DVD-spelaren måste jag däremot rikta fjärren rakt mot spelaren och inte stå mer än någon meter ifrån. Samma skillnader kan alltså finnas mellan olika blixtar.
 
divander skrev:
Det skiljer en hel del mellan olika blixtmodeller på hur lätt de tar emot IR-ljus. En del billigare modeller jag testat har haft stora problem med detta och man har mer eller mindre varit tvungen att ha blixten synlig. Oftast funkar det däremot kanonbra att ha blixten osynlig. Jag kan tänka mig att det även skiljer en del mellan olika IR-sändare.

Min tv kan jag styra med fjärren nästan oberoende hur jag riktar fjärren. För att styra DVD-spelaren måste jag däremot rikta fjärren rakt mot spelaren och inte stå mer än någon meter ifrån. Samma skillnader kan alltså finnas mellan olika blixtar.
OK, men triggar IR sändaren alla blixtar eller en styck och resten via slav som vanligt så att säga. Och by the way, slavtändaren på mina Elinchrom blixtar, är det IR?
 
Alla slavtändare (har i alla fall aldrig hört talas om något annat) är känsliga för både IR och synligt ljus. IR-sändaren tänder alla de blixtar som den når. De blixtar den inte når kan även tändas med ljuset från de blixtar som tänds av IR.
 
Maxieboy skrev:


Ljuset som du får ut av blixtarna är det samma om det kostar 25.000:- eller 2.500:-, så länge du fotograferar digitalt i råformat så har du mycket större justerområde än vad man någonsin hade förr när man körde med film.


Det är väl en sanning med viss modifikation...
Det kan vara ganska stor skillnad i färgtemperatur mellan 1/1 effekt och 1/32 effekt på många aggregat.(inte nödvändigtvis bara på billiga blixtar) Fotograferar man med flera blixtar, med någon på hög och någon på låg effekt, så hjälper det inte att man kör RAW. Det blir ändå "blandljus".
 
andersl skrev:
Det är väl en sanning med viss modifikation...
Det kan vara ganska stor skillnad i färgtemperatur mellan 1/1 effekt och 1/32 effekt på många aggregat.(inte nödvändigtvis bara på billiga blixtar) Fotograferar man med flera blixtar, med någon på hög och någon på låg effekt, så hjälper det inte att man kör RAW. Det blir ändå "blandljus".

Det är ok att diskutera i teoretiska termer tills vi faller ner och dör. Eller så kan man testa i praktiken och se vad man får för resultat. Är man nöjd är det ju bra om inte så får man kanske köpa andra prylar och testa vidare. Färgtemperatur mätt Kelvingrader ändras inte med ljusstyrkan, 5000Kelvin = 5000Kelvin oavsett viket fabrikat och pris du väljer.
 
andersl skrev:
Det är väl en sanning med viss modifikation...
Det kan vara ganska stor skillnad i färgtemperatur mellan 1/1 effekt och 1/32 effekt på många aggregat.(inte nödvändigtvis bara på billiga blixtar)
Är du säker på att detta inte bara är en tillverkarmyt och/eller någon kvarleva från gamla tider med dålig standard på prylar?

Märkestillverkare brukar ju påstå att deras blixtar har mer konsekvent effekt och färgtemperatur än andra, men Kamera & Bilds test visade ju att även de billigaste blixtarna du köper idag har försumbara effektvariationer på alla effektinställningar. Vet dock inte om de provade färgtemperaturkonsekvens, men det kanske Robin Divander kan svara på eftersom jag har för mig att det han som gjorde testet... ;)
 
divander skrev:
Alla slavtändare (har i alla fall aldrig hört talas om något annat) är känsliga för både IR och synligt ljus. IR-sändaren tänder alla de blixtar som den når. De blixtar den inte når kan även tändas med ljuset från de blixtar som tänds av IR.

OK. Tack.
 
wsaar skrev:
Är du säker på att detta inte bara är en tillverkarmyt och/eller någon kvarleva från gamla tider med dålig standard på prylar?

Märkestillverkare brukar ju påstå att deras blixtar har mer konsekvent effekt och färgtemperatur än andra, men Kamera & Bilds test visade ju att även de billigaste blixtarna du köper idag har försumbara effektvariationer på alla effektinställningar. Vet dock inte om de provade färgtemperaturkonsekvens, men det kanske Robin Divander kan svara på eftersom jag har för mig att det han som gjorde testet... ;)

Jo det är jag som gjort båda de grupptesterna av blixtar i Kamera&Bild. På grund av att man måste begränsa en sådan test rejält så gjordes ingen större vetenskapligt godkänd test av färgtemperatur. Däremot testades alla blixpaketen ordentligt i praktiken. Där kunde vi inte se att en skiftande färgtemperatur skulle ställa till med några problem.

Det var heller inga direkta skillnader i jämnheten i blixtarna. Då testade vi max och min effekt samt området däremellan.


Det gick att ta bra bilder med alla blixtpakten men det varierade en hel del vad gäller handhavande, pris, tillgång på tillbehör, m.m.
 
Maxieboy skrev:
IR har väldigt dålig riktningsverkan och "ser" bara studioblixtar som finns framför inom dess strålningsområde. Om du har blixten med softbox bakom dig när du fotograferar så kan inte IR-sändaren "se" blixten alls. Vidare är det problem när man fotograferar med kameran i porträttläge, då skymmer kameran IR-sändaren då denna hamnar på sidan av kameran. Blixten till höger om kameran kommer inte att kunna fånga upp några IR strålar. Utomhus är IR ganska hjälplöst bortom ett par meter i dagsljus.

Jag använder en Falcon Eye IR-sändare tillsammans med mitt Elinchrome D-Lite-set. Om jag så är bakom blixtarna eller framför dem, har kameran i porträttläge har jag inga som helst problem med att få det att fungera. Har provat med att stå där jag inte har ögonkontakt med blixtarna och det fungerar. T o m provat med att stå i ett angränsande rum (det blir visserligen inte så bra bilder därifrån!) och det fungerar ändå! IR-strålen studsar förmodligen och når blixtarna... Utomhus har jag dock inte testat ännu.

Vet inte om det är IR-sändaren som har hög effekt eller om det är blixtarna som är väldigt känsliga...
 
Maxieboy skrev:
Det är ok att diskutera i teoretiska termer tills vi faller ner och dör...... Färgtemperatur mätt Kelvingrader ändras inte med ljusstyrkan,




Jag är ledsen att jag tråkade dig till döds med teorier. Så jag plockade fram färgtemperaturmätaren och utövade lite praktik.


Färgtemperaturen varierar vid olika effekt på ett enklare aggregat. Jag mätte nyss upp en skillnad på 390°Kelvin mellan max (1/1) och min (1/16) på ett av mina. Medan mer avancerade ,t.ex. Pro7a, reglerar effekten på ett mer sofistikerat sätt och varierar därför mindre i färgtemp över reglerområdet. (Det går även att reglera färgtempen på en Pro7a med 400°Kelvin.)

390°K är klart mer än "knappt märkbart"
Testa att ändra färgtempreglaget i din RAW-konverterare med 400°K.

Maxieboy skrev:
5000Kelvin = 5000Kelvin oavsett viket fabrikat och pris du väljer.

Det är helt riktigt att 5000°Kelvin alltid är 5000°Kelvin. Men sjunker färgtempen på blixten till 4600°Kelvin så är den inte 5000°Kelvin hur gärna man än vill och vad tillverkaren än säger.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.