Annons

Tips på skogsområde i stockholmsområdet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Har en ledig dag imorgon, tänkte ge mig ut och fota lite höstskog och natur om vädret är hyggligt. Om någon har tips på någon färggrann skog, gärna lövskog. (om det nu är några löv kvar) i anslutning till stockholms kollektivtrafik, gärna max runt 1 timme från centralen. Finns det även en liten sjö eller något är det en bonus.

Tack på förhand / Johan
 
Har en ledig dag imorgon, tänkte ge mig ut och fota lite höstskog och natur om vädret är hyggligt. Om någon har tips på någon färggrann skog, gärna lövskog. (om det nu är några löv kvar) i anslutning till stockholms kollektivtrafik, gärna max runt 1 timme från centralen. Finns det även en liten sjö eller något är det en bonus.

Tack på förhand / Johan

Nackareservatet. Buss 401 från slussen. Du kan ta Dig ända ut till Hellasgården, eller stanna vid Sickla Strand. Det finns mycket skog, stigar och sjöar i området. Rekommenderas varmt.
//Rolf
 
På Djurgården finns också mycket fint! Buss 69 mot Blockhusudden, finns mer skog än man tror mitt inne på själva ön Djurgården, många stigar också. Gick där själv idag, hade hoppats på sol under eftermiddagen som då strålar ner fint mellan stammarna, men tyvärr var det mest mulet.. Trevlig fika på Rosendals trädgård dock.. En promenad runt Årstavikens stränder är också fint!
Hälsn!
 
Lill jansskogen, Stora skuggan och utåt! Tunnelbana Universitetet, eller (lite längre att gå) Tekniska högskolan. Det finns ingen sjö, men större damm i stora skuggan (massor med paddor på våren). Men hela området gränsar till Värtan. Mot Lappkärrsberget finns en liten sjö som heter Lappkärret. Många gamla ekar men även annan lövskog. Bitvis lite parkbetonat dock.
 
Jag brukar nog se Laduviken som sjö, men vi kanske ska tvista om den hellre ska ses som en "större damm"?

Det är intill Laduviken, vid dess utlopp, jag har tagit mina bilder på snokar om våren.
http://foto.ifokus.se/discussions/4fb7963dd3b4fd6a44012735-lyckat-fiskafange-orm

Området i sin helhet, med Lill-Jansskogen är väldigt fint och mycket lättillgängligt med många sätt att komma dit med SL.

Det är sant. Jag hade lite bråttom och glömde. Tänkte mest Stora skuggan och Spegeldammen. Du har så rätt. Nåt tvistande behövs inte :)
 
Visätraskogen - Ta pendeltåget till Flemingsberg och buss 704 eller 713 till Visätra (eller gå, det är inte så långt). Håll vänster så ser du snart sjön Orlången. Blandskog med övervägande barrträd, men vid Orlången finns det ett bestånd ekar.

Gömmarens naturreservat - Ta tunnelbanan till Vårby gård eller Masmo och ta Snickarkrogsvägen (från Masmo) eller Vårby allé (från Vårby). Sjön är förstås Gömmaren. Mycket barrskog även här, men en del blandskog.

Rågsveds friområde / Kräppladalen - Ta tunnelbanan till Rågsved och ta gångvägen uppför backen och under Bjursätragatan. Sjön är Magenlungen, men Kräpplaån och dess dammar kan erbjuda fina vattenmotiv också. Övervägande lövskog (ek och hassel) i Kräppladalen.

Västra Nackareservatet - Ta tunnelbanan till Skarpnäck, gå förbi Skarpabyskolan och höger efter Skarpnäcksvägen. Vid brotorp har du Ältaån och därefter Ältasjön till höger. Ett annat alternativ är att ta tunnelbanan till Björkhagen i stället och ta Sörmlandsleden. Då får man se Söderbysjön och Dammtorpssjön i stället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.