Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på rubust kompakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

rotsom

Ny medlem
Hej!
Jag söker en någolund liten kompaktkamera med manuella inställningsmöjligheter, kort starttid, kort tid mellan bildena vid blixtfotografering.
Aluminiumchassi är ett stort plus.

Kameran kommaer att vara mintrotjänare under tjänstegöring i Kosovo, så den måste tåla tuffa tag.

Någon som kan ge tips på kamera som passar min spec?

//R

Richo GRD. tycker jag är robust. Det är lätt att ställa inn bländare och slutare; med två ratt, som en DSLR. Det är också lett att ändra iso, hvit-balance, ljusmätare (spot, center mm) Kameran är lite dyr ca 5000 kr. och har ingen zoom men en fast 28 mm f2,4 som är mycket bra. Kameran kan fota i RAW förmat men tar lång tid att spara ned billden (ca 10-15 sec innan den kan ta nästa bild) Annars går det rett snabbt med JPG. Jag tycker att RAW filerna blir bra, speciellt i svart hvitt. Ergonomien är suveren!

Nikon Coolpix p5000! Liten kompakt kamera som ändå är mycket grappvänlig. Huset är gjort i magnesium och känns mycket gediget. Kameran har bildstabilisator som fungera alldeles ypperligt, vilket betyder att man inte behöver använda sig av så höga iso och få taskig bildkvalitet.

Bokeh skrev:
Richo GRD är väl den enda kompakten som klarar dina krav.

/kent

Ricoh GX-100 är väl ett alternativ tycker jag. Torde släppas vilken dag som helst nu. Annars finns ju Canon G7, Fujifilm FinePix E900, Samsung NV10/11 eller NV7...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar