Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på program för att visa ett bildspel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
På lördag ska jag visa ett bildspel för en förening jag är med i. Jag hade gärna använt windows bildspelsfunktion i bildvisaren, men laptopen som finns är ganska gammal med XP operativsystem. Bildvisaren som finns i de äldre versionerna ger inte så snygg växling mellan bilderna med mera som de nyare gör. Så jag undrar om det finns något enkelt, gratis och lättdrivet program som jag snabbt kan göra ett enkelt bildspel med?
 
På lördag ska jag visa ett bildspel för en förening jag är med i. Jag hade gärna använt windows bildspelsfunktion i bildvisaren, men laptopen som finns är ganska gammal med XP operativsystem. Bildvisaren som finns i de äldre versionerna ger inte så snygg växling mellan bilderna med mera som de nyare gör. Så jag undrar om det finns något enkelt, gratis och lättdrivet program som jag snabbt kan göra ett enkelt bildspel med?

När jag jobbade som IT-ansvarig på en skola så fick jag uppdrag att sätta ihop ett bildsspel med musik vid varje terminsavslutning. Jag använde Windows Movie Maker. Det är gratis och enkelt. Det är lätt att göra snygga bildövergångar och det finns många typer att välja mellan.

Ett tips är att välja ut alla bilder först och göra eventuella justeringar och beskäring. Jag använde Picasa. Sedan exporterade jag bilderna till ett mindre format (visning på skärm kräver inte så hög upplösning). Sedan tog jag in dem i Movie Maker och jobbade med bildspelet. Detta sparar tid.

När bildspelet är klart så sparas det som en film. Enkelt att använda och enkelt att dela med sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.