Annons

Tips på prisvärt stativ för lång fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjohn

Aktiv medlem
Hej,

Jag fotar mest utan stativ men vill ändå ha ett stativ för de tillfällen när det behövs.

Är nybörjare så jag vet inte riktigt vad jag söker, det skall bära min 40D med tillbehör (inga extrema objektiv) och jag är 2 meter lång så jag ser gärna att det är ett stativ som har över medelhöjd. Givetviss ser jag gärna att det är stabilt och lätt, kommer dock inte springa i skogen långa sträckor så det är viktigare att det håller än att det är extremt lätt.

Kan någon tipsa om en bra paketering, klart att använda för mig?
Kommer inte lägga många tusenlappar på stativ så säg mellan 500-2000kr?

Mvh John
 
Manfrotto 055XPROB låter som rätt stativ för dig. Det är ett de högsta stativen som inte kostar skjortan och dessutom är av hygglig kvalitet.
 
Hejsan!

Jag har själv samma problem, jag är 197 cm lång
så jag vet hur du känner! : )


Kör på Manfrottos 055 XPROB och är supernöjd!
Sjukt stabilt stativ även om du skulle vilja
sträcka ut mittpelaren...

Det du behöver är en kulled eller liknande,
jag använder 486 RC2... En liten smidig kulled.


Detta finns även som 055XB, alltså utan möjlighet
att köra med mittpelaren vertikalt...


Lycka till med köp! : )

MVH /David.
 
Kan man kombinera stativ och kulled hur som helst?
Tycker priset på detta Weifeng 6607T verkar aldeles lagom men 1000kr för en kulled tycker jag är lite saftigt.

Är totalt okunnig på stativ. kan någon tipsa om en kulled som skulle passa med dettastativ och som kostar lite mindre?

Får man alltid fästplatta med kulleden?

Mvh John
 
Det är standardgänga för infästning mellan stativ och huvud, men eftersom det är en standard så finns det givetvis två olika. ;) Dock finns det en adapter för att passa ihop de två olika gängorna, och den följer ofta med stativen. Eller så kan man köpa den för några tior.

Här finns Weifeng Fancier FT-6665H lite billigare.
http://cms.kreativfotografi.se/inde...product_id=23&option=com_virtuemart&Itemid=26

Anledningen till att jag vill ha en stor kulled är att jag märkt att mindre kulor är svårare att ställa in precist och kameran kan sjunka även om belastningen är långt ifrån max. Nu vet jag inte om denna kulled kommer lösa alla mina problem, men bra kulleder har normalt en tendens att bli väldigt dyra.

Mig veterligen inkluderar alla stativhuvuden som har en snabbplatta en platta.
 
Hej,

Såg att den enda handlare jag hittade som har Weifeng Fancier FT-6665H fanns 3 mil från mig så jag åkte dit.

Detta stativ är verkligen jättelångt, jag som är 2 meter behöver inte ha det max upphöjt.

Blev ett sådant och det var kampanj så jag fick en kulled på köpet som skulle kostat 500kr normalt.

Utöver detta köpte jag ett snabbfästeskit.

Tack för tips, nu hoppas jag att man blir nöjd.

Mvh John
 
Jag har ett gammalt Slik Sl67 tror jag det heter. 195 cm högt. Klarar det mesta men väger 3,5 kg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.