Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips på pris
- Trådstartare Rolandsk
- Start datum
Dadigan
Avslutat medlemskap
Det stod bara privatperson, jag vet ju inte hur bra kompis Roland är med honom. Men om et är din bäste vän eller något liknande så kan du, bör antagligen, gå ner i pris. Men ränka ändå ut vad det kostar dig och avrunda uppåt så går det nog bra. jag tog nog i lite väl häftigt tidigare.
johanfalkman
Aktiv medlem
Om det är en kompis så skulle iallafall jag ge den gratis. Om det är en riktig kompis alltså...
Å sen när hans kompisar ser bilden på väggen och undrar vart han köpt den så kanske du kan sälja till dem.. tycker att de e lite snålt annars..
Å sen när hans kompisar ser bilden på väggen och undrar vart han köpt den så kanske du kan sälja till dem.. tycker att de e lite snålt annars..
pola
Aktiv medlem
johanfalkman skrev:
Om det är en kompis så skulle iallafall jag ge den gratis. Om det är en riktig kompis alltså...
inte jag, har inte ekonomi för det...
skulle inte ta extra iaf, utan ta betalt för material.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Till kompisar brukar jag ta all materialkostnad (film, framkallning, förstoring) och ta ngnstans mellan den kostnadens dubbla till fyrdubbla värde.
MinoltaMatte
Medlem
Jag har fått sålt några 30*45cm förstoringar nu på sistone, till en gammal klasskompis som jag fortfarande umgås med. Hon köpte blanda annat två till sin farsa när han fyllde år. Då tog jag betalt för förstoring, ram, passepartout och bensinpengar. Sen avrundade jag uppåt så det blev väl knappt tvåhundra i "vinst". Men ska man räkna alla omkostnader så är det ju ingen som köper en bild. Resa till USA, film, batterier, motell, inträde på Sea World där ena bilden var tagen... osv osv...
Självklart ska man aldrig sälja nåt till förlust, men när det handlar om kompisar så ta bra precis så du klarar dig, det mår alla bäst av. Och vem vet, kompisen kanske har fest och några på festen gillar verkligen din bild, så de vill ha vars en. Och sen ser de att du har fler, och till slut så har du kanske sålt 15 bilder med en vinst på 300kr per bild (ta självklart mer betalt av kompisar till kompisar), och vips så har du till ett nytt objektiv eller en restresa för dig och din kamera!
Självklart ska man aldrig sälja nåt till förlust, men när det handlar om kompisar så ta bra precis så du klarar dig, det mår alla bäst av. Och vem vet, kompisen kanske har fest och några på festen gillar verkligen din bild, så de vill ha vars en. Och sen ser de att du har fler, och till slut så har du kanske sålt 15 bilder med en vinst på 300kr per bild (ta självklart mer betalt av kompisar till kompisar), och vips så har du till ett nytt objektiv eller en restresa för dig och din kamera!