Annons

Tips på objektiv till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmerlicious

Avslutat medlemskap
Jag fotar mest för skojs skull, och har använt mig av Canons standard objektiv 18-55 mm. Sedan inköpte jag ett Canon EF 50mm F 1,8. Jag har just nu en Canon 450D.

Nu vill jag köpa ett nytt, det jag är ute efter är ett ljusstarkt objektiv, som är zoom, helst något emellan 28-80, bara på ett ungefär.

Jag är bara ute efter ett allround objektiv som jag kan ha med mig på fest eller bara en trevlig middag. Gillar även att fota porträtt så det är ett plus om skärpedjupet är ganska lågt.

Tips på prisvärda blixtar är också mycket välkommet!

Tacksam för hjälp!!
 
Ljusstark zoom = f/2.8. Lägsta pris är beg eller nytt hos www.cameranu.nl

Tamron 17-50/2.8, 28-75/2.8 och 70-200/2.8 är billiga, skarpa och ljusstarka men saknar IS och snabb AF. Alla är bra val. http://www.cameranu.nl/artikel/440/Tamron_AF_SP_28-75_2.8_XR_Di_LD_Asf._IF_Canon.html

Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM är ett dyrare men mycket bra allroundobjektiv.
Canon EF 70-200/2.8L IS II USM är sjukt bra men lite dyr kanske.

Fasta skarpa objektiv för vettiga pengar är EF 85/1.8 USM och 100/2.

Blixt? Canon 430EX II är kanon. http://www.cameranu.nl/artikel/10666/Canon_Speedlite_430EX_II.html

Billigare alternativ är Yongnuo YN-468 som du hittar billigt på ebay. http://speedlights.net/2010/10/10/yongnuo-yn-468-flash-review/
 
Senast ändrad:
Nu vill jag köpa ett nytt, det jag är ute efter är ett ljusstarkt objektiv, som är zoom, helst något emellan 28-80, bara på ett ungefär.

Jag är bara ute efter ett allround objektiv som jag kan ha med mig på fest eller bara en trevlig middag.

På fest tycker jag att du kan behöva kortare brännvidd än 28mm (prova själv, så upptäcker du nog att 28mm ofta är för mycket för interiörer)! De 18mm som du har på din paketglugg tycker jag passar betydligt bättre. Men det finns några 18-50/2.8 att välja bland.

Per.
 
Tack!
när de saknar IS, hur mycket drar det ner egentligen? blir det en radikal skillnad?
Beror främst på om du fotar stilla eller rörliga motiv. Stilla = IS, rörliga = stor bländare, mycket pengar = både och.

IS gör att du får skarpa bilder trots att du inte håller kameran helt stilla. Men långa slutartider kan aldrig frysa rörelse i ditt motiv. Canon's IS ger dig 2-4 steg längre slutartider att jobba med.
Låt säga att du handhåller tider som är 1/brännvidden utan bildstabilisering.
200mm = 1/200s utan IS och 1/20s med IS
100mm = 1/100s utan IS och 1/10s med IS
50mm = 1/50s utan IS och 1/5s med IS
20mm = 1/20s utan IS och 1/2s med IS
Du ser alltså att motivet måste vara rejält stilla för ha någon nytta av slutartider mellan 1/20s och 1/2s.
 
Beror främst på om du fotar stilla eller rörliga motiv. Stilla = IS, rörliga = stor bländare, mycket pengar = både och.

IS gör att du får skarpa bilder trots att du inte håller kameran helt stilla. Men långa slutartider kan aldrig frysa rörelse i ditt motiv. Canon's IS ger dig 2-4 steg längre slutartider att jobba med.
Låt säga att du handhåller tider som är 1/brännvidden utan bildstabilisering.
200mm = 1/200s utan IS och 1/20s med IS
100mm = 1/100s utan IS och 1/10s med IS
50mm = 1/50s utan IS och 1/5s med IS
20mm = 1/20s utan IS och 1/2s med IS
Du ser alltså att motivet måste vara rejält stilla för ha någon nytta av slutartider mellan 1/20s och 1/2s.

Ah precis, klurigt det där..men jag funderade på att köpa ett tamron objektiv efter din rekommendation...kan det bli bra iaf? blir det ändå hyffsat skarpa bilder osv? somsagt..jag är ju ingen proffotograf direkt. (Så mycket att välja på och ta hänsyn till!!!)
 
Ah precis, klurigt det där..men jag funderade på att köpa ett tamron objektiv efter din rekommendation...kan det bli bra iaf? blir det ändå hyffsat skarpa bilder osv? somsagt..jag är ju ingen proffotograf direkt. (Så mycket att välja på och ta hänsyn till!!!)

Tamronobjektiven är riktigt skarpa och prisvärda, inte världens snabbaste AF men de prickar rätt när de väl bestämt sig. Dyrare Canonobjektiv är bättre byggda och tål mer stryk innan de pajar, men de är också tyngre att släpa på. Koncentrera dig på att hålla kameran still så kan du hålla 1-2 steg kortare tider än om du slarvar och slafsar runt med kameran. Billigare än IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.