ANNONS
Annons

Tips på objektiv, Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

MarcusFolkesson

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag köpte mig nyligen en Nikon D40 och är helt grön på området.
(Medveten om att det finns en liknande tråd på forumet, men skapade ändå en ny.)

I dagsläget lever jag på mitt 18-55mm objektiv men det känns något begränsat.
Jag vet inte riktigt vad jag letar efter för objektiv eftersom jag knappt känner till skillnaderna på dem.
Det jag vill ha ut av objektivet är att kunna ta bilder på djur långt bort, närbilder på t.ex. blommor, även månen är ett favoritmotiv.

Tjikat lite på ett Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR,
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=825000
, Då kommer genast några frågor, vad menas med
VR?
IF-ED?
4-5,6DX?
Hur mycket zoom blir unjefär 55-200?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Marcus Folkesson

MarcusFolkesson skrev:
Hej,
Tjikat lite på ett Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR,
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=825000
, Då kommer genast några frågor, vad menas med
VR?
IF-ED?
4-5,6DX?

Jag ska försöka hjälpa dig lite.
VR- vibration reduction, alltså tar bort skakningar.
DX- är objektivtypen från Nikon om jag har hängt med rätt.

Jag har själv köpt det objektivet till min D40 och känner mig nöjd. Dock har jag lite svårt att säga vilken zoom det ger.

-Mikael

Tack Mikael,
Vet du vad siffrorna 4-5,6 står för?
Under vilka ljusförhållanden får du bäst fotografier? Det blir nämnligen att jag fotograferar i mörkare miljöer rätt ofta.

Hej !
Siffrorna anger största bländare vid de olika brännvidderna 55 resp 200.
Och talar om hur mycket ljus oblektivet släpper in och hur stort skärpedjupet blir.
/ Micke

4-5.6 är största bländaren. Beroende på vilken brännvidd du har inställd så är störeta bländare mellan 4 och 5,6. Iom du har VR så räddare det lite av den dåliga ljusstyrkan, iaf så länge det du skall fota står stilla.

DX är obkjektiv anpassade till den mindre digitala sensorn.

hej!
jag har precis köpt mig ett 70-300/4-5.6 Dg zoom macro. det kan jag varmt rekomendera.. ett väldigt bra objektiv om du ska ta bilder på djur som är på lite längre avstånd.. och samtidigt kanske vill kunna ta lite macro bilder/viktor

Ingen av dessa tre objektiv är att rekomendera till en D40, då du inte kan använda autofokus med någon av dem.

Objektiv till Nikon D40 måste ha beteckningen AF-S (Nikon) eller HSM (Sigma) för att autofokus skall fungera.

/Daniel

Hmm okej, under specifikationer står det att det är både manuell fokus och autofokus, fast det kanske är vad den har stöd för?

TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4-5,6 TILL NIKON
AF, är inte det autofokus? Vad är det för skillnad på AF och AF-S?

Jo, det är autofokus, men D40 och D40x kräver att det sitter en autofokusmotor i objektivet för att autofokus skall fungera. På Nikons objektiv heter detta AF-S och det finns även på Sigma och heter då HSM.
Alla andra objektiv ger dig inte autofokus på den kameran. Nikons övriga kamerahus har autofokusmotor också i kamerahuset, vilket innebär att man själv kan välja om man vill använda AF-S eller bara AF. (AF-objektiv utan S har alltså ingen autofokusmotor i objektivet)

Jag tycker du ska på lite sikt våga dig på att prova ett objektiv som du fokuserar manuellt.

De bästa bilder jag tagit, har jag åstadkommit med ett fast objektiv (50mm f/2, Nikon) från 70-talet helt utan CPU, och detta på min D40. Det finns knappast något bättre sätt att lära sig hur exponering (inkl. slutartid & bländare) och fokusering / skärpedjup fungerar ute i verkligheten än att vara utan automatiken.

Problemet med manuell fokusering blir väll att det tar sån tid att fokusera, svårt att få spontana bilder?

Får kanske slå av autofokusen och testa lite där hemma.

För att blicka lite framåt, kommer en hobbyfotograf klara sig med en D40? För om man sedan uppgraderar sig så är sannolikheten hög att den kameran kommer ha autofokus i kamerahuset, och då har jag betalat 2x priset för samma objektiv fast med autofokusmotor.

Nu har jag riktat blicken mot http://www.dustin.se/dacsaportal/cu...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010107553
Men det är ju som sagt dubbla priset för AF-S :/

Jo, för mingelbilder eller annan snabb fotografering är inte MF det bästa. Bryr man sig om att komponera bilderna och låta det ta snäppet längre tid för att bli precis som man vill, kommer MF upp som en reell konkurrent.

Jag kan inte säga det på något finare sätt, men fokusringen på kitobjektivet (18-55:an) och den direkta förlängningen (55-200:an) suger. Så är det bara. Med de objektiven fokuserar knappast någon manuellt, de är inte menade för det, poängen är en snabbare AF.

Nikons 55-200 hittade jag för 1600 kr på nätet, Sigmas motsvarighet (med HSM) i ungefär samma trakter. Köp den med VR om du har råd.

Vad är det för skillnaden, förutom färgen, på
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S Svart
och
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G ED AF-S Silver
?

MarcusFolkesson skrev:
Vad är det för skillnaden, förutom färgen, på
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S Svart
och
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G ED AF-S Silver
?
Om IF:et är där det ska vara i namnet, står det för 'Internal Focusing', vilket kan vara praktiskt om man begagnar sig av polfilter eller andra tillbehör.

Hej
Jag köpte min första systemkamera, en d40, med ett 18-55mm för ca 2mån sedan.
Vill nu ha en längre zoom med skakreducering för att fota fåglar.
Jag är amatör och jag vill helst inte ge mer än ungeför 3500kr för det.
Jag ska nog försöka satsa på en zoom som når upp till 300mm (eftersom det är fåglar), men billigaste Nikon jag hittar med den vidden kostar lika mycket som själva kameran.
Om jag väljer ett Nikon 55-200 ligger det runt 2500kr(halva priset mot 70-300!).
Är det en väldigt stor skillnad mellan dessa, blir jag besviken på 55-200?

Om jag tar ett Sigma istället; vad heter skakreduceringen då? Hittar ingen med beteckning VR.
Har 'Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro' någon antiskak?

Det finns tele och macro, men vad är det för skillnad?

En sista sak:
En svart prick någonstans i objektivet som syns redan på de aldra första bilderna. Hur får man bort den? Ska man köpa någonting och rengöra själv eller lämnar jag in den? (Garantin e kvar)

Hoppas någon vill hjälpa mig!
/Jenny

Jenny, antiskak hos Sigma heter OS, minns ej vad det står för.

Fråga, Tamron har inga gluggar med egen motor som passar till D40? Om det nu finns vad kallar de sin antiskak för?

Jag har aldrig sett någon Tamron med motor för Nikon. Deras bildstabilisering heter VC.Dom verkar dock bara ha ett objektiv med VC och det är 28-300 f3.5-6.3 XR Di VC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar