Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips på objektiv, Nikon D40
- Trådstartare MarcusFolkesson
- Start datum
fredrik_hedman
Aktiv medlem
Hade jag köpt en D40 så skulle jag ha ångrat mej att jag inte köpte en D50 som har inbyggd af motor.
Men skulle jag haft en D40 skulle mina objektiv önskemål vara.
Nikon
12-24/4
18-70/3.5-4.5
105/2.8 macro
70-300/vr
Men skulle det blivit en D50 hade listan varit annorlunda
Nikon D50
20/2.8 alt sigma 30/1.4
50/1.8
85/1.8
Men skulle jag haft en D40 skulle mina objektiv önskemål vara.
Nikon
12-24/4
18-70/3.5-4.5
105/2.8 macro
70-300/vr
Men skulle det blivit en D50 hade listan varit annorlunda
Nikon D50
20/2.8 alt sigma 30/1.4
50/1.8
85/1.8
Edge
Aktiv medlem
Lånar tråden lite.
Jag har en Nikon D80 med 18-135mm objektivet.
Är lite sugen på ett zoom objektiv.
Det finns som bekant lite olika objektiv att välja bland.
Har kollat lite på nikons 70-300mm objektiv, (fördel bildstabilisator).
Har även tittat på Sigmas 135-400mm, och Tonika 80-400mm. De senaste två bara via nätet.
Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand!
Mvh Johan
Jag har en Nikon D80 med 18-135mm objektivet.
Är lite sugen på ett zoom objektiv.
Det finns som bekant lite olika objektiv att välja bland.
Har kollat lite på nikons 70-300mm objektiv, (fördel bildstabilisator).
Har även tittat på Sigmas 135-400mm, och Tonika 80-400mm. De senaste två bara via nätet.
Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand!
Mvh Johan
johnnynu
Aktiv medlem
Är nu väldigt inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv.
Någon som testat denna?
(Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM for Nikon/Fujifilm)
http://www.minhembio.com/produkt/32058
Vill att det ska vara väldigt ljusstarkt och kunna ta bra porträttbilder samt naturbilder och vimmel. Duger den tro?
Någon som testat denna?
Vill att det ska vara väldigt ljusstarkt och kunna ta bra porträttbilder samt naturbilder och vimmel. Duger den tro?
Makten
Aktiv medlem
Porträtt med vidvinkel? Är du riktigt säker på att du vet vad du är ute efter? Ljusstarkt är det som synes inte; f/4 vid 10 mm och f/5,6 vid 20 mm.johnnynu skrev:
Är nu väldigt inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv.
Någon som testat denna?
perstromgren
Aktiv medlem
johnnynu skrev:
Trodde man kunde använda vidvinkelobjektiv till porträtt också.
Visst kan man det! Du förvanskar modellen om du använder vidvinkel, men det kanske du vill! Att alltid använda det som alla andra använder ger ingen utveckling.
Having said that: Själv är jag extremt konservativ och använder 50-70mm (på en APS-C-sensorkamera) till porträtt...
Pröva själv att ta ett ansiktsporträtt med 18mm och jämför det med 55mm så ser du skillnaden. Du ska alltså flytta dig några meter när du byter brännvidd.
Per.
Makten
Aktiv medlem
Man kan använda vilket objektiv som helst till vad som helst, om man gillar det. Men det är inte direkt vanligt med vidvinkel till porträtt.johnnynu skrev:
Trodde man kunde använda vidvinkelobjektiv till porträtt också.
Har hört att 80-120mm brännvidd ska vara optimalt vid porträtt. Men att försöka kombinera det med ett objektiv för naturfoto är vanskligt?
Bättre med ett zoomobjektiv då?
80-120 kan nog stämma, men då med en sensor/filmruta som är 24x36. Det blir lite för långt på den mindre sensorn hos D40, så du får dela med 1,5. 50-100 mm skulle jag välja för porträtt, beroende på utsnitt (halvkropp eller ansiktsporträtt t. ex.).
"Naturfoto" kan ju vara med allt från vidvinkel till jättelångt tele. Ett vettigt teleobjektiv kan också förstås användas för porträtt om man gillar den brännvidden. En vidvinkel likaså, men de flesta hade nog föredragit tele.
johnnynu
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Visst kan man det! Du förvanskar modellen om du använder vidvinkel, men det kanske du vill! Att alltid använda det som alla andra använder ger ingen utveckling.
Having said that: Själv är jag extremt konservativ och använder 50-70mm (på en APS-C-sensorkamera) till porträtt...
Pröva själv att ta ett ansiktsporträtt med 18mm och jämför det med 55mm så ser du skillnaden. Du ska alltså flytta dig några meter när du byter brännvidd.
Per.
Jo, klart. Tyckte det var just därför det skulle vara spännande med vidvinkel men skulle även vilja ha ett zoom och ett macro men det blir ju dyrt
perstromgren
Aktiv medlem
johnnynu skrev:
Jo, klart. Tyckte det var just därför det skulle vara spännande med vidvinkel men skulle även vilja ha ett zoom och ett macro men det blir ju dyrt
Med du frågade om Sigma 10-20/4 var ett bra objektiv för det du tänkte använda det till, och de flesta av oss reagerar nog instinktivt med ett "nej". För det är inte vanligt att ta porträttbilder med vidvinkel.
Men om du tycker att det är OK, så hade du ju inte behövt fråga, eller? Vad var det egentligen du ville veta, i så fall?
Per.
dokido
Aktiv medlem
Hakar på här och ser om det fungerar, får väl starta egen tråd annars. jag undrar också om ovanstående objektiv. ska ha en vidvinkel till min d40 men den behöver eg inte vara extrem. nåt mellan 18-20 räcker. men den måste ha autofokus. så dessa är objektiven jag funderar på, nån som vet nåt om skärpa el annat. Här är de jag hittat. Det får inte vara för tungt o inte för dyrt.
1.Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG HSM till Nikon AF-D
2.Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon
3.Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM till Nikon
4.Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
no 3 har jag haft men jag hade vissa problem med att fokusera med det annars gilla jag det
no 4 har ju fått bra kritik, även om det inte är så ljusstarkt, billigt också
men hur står sig no 1 o no 2 i konkurensen?
1.Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG HSM till Nikon AF-D
2.Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon
3.Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM till Nikon
4.Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
no 3 har jag haft men jag hade vissa problem med att fokusera med det annars gilla jag det
no 4 har ju fått bra kritik, även om det inte är så ljusstarkt, billigt också
men hur står sig no 1 o no 2 i konkurensen?
johnnynu
Aktiv medlem
idiom skrev:
10-20 verkar intressantast, oroar mig bara för att den inte fokuserar ordentligt med remote, jag får väl testa det först innan jag köper antar jag
Precis fått mitt 10-20 Sigma och är grymt imponerad. Vilka bilder man får. Ska utforska det mera och testa lite.
Någon som har lite tips på vad för inställningar man ska köra med då man vill ha extrem vidvinkel på bilderna? F/8 eller F/11 eller vad kör ni med?
tarsson
Aktiv medlem
vad menar du med extrem vidvinkel? så länge du kör på den kortaste brännvidden är det den "extremaste" brännvidden ditt objektiv klarar av. om du menar stort skärpedjup så blir det ju så klart större med mindre bländare, vad jag förstår rekomenderas väll minst F 8 eller mindra (dvs större tal) för att ta landskapsbilder