Annons

Tips på nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mosso

Medlem
Hej har en nikon 5500 med orgilal objektiv, tänkt införskaffa ett nytt. Har fått dille på ue å fotar därför en hel del mörka miljöer. Allt från hela hus till små detaljer. Vill ha en hyffsad zoom. Vore jätte tacksam för tips på något vettigt objektiv. Gärna länk. Känns som att 4-6 tusen är vad ja vill spendera.
 
Hej har en nikon 5500 med orgilal objektiv
En vad för något!?

Har fått dille på ue å fotar därför en hel del mörka miljöer. Allt från hela hus till små detaljer. Vill ha en hyffsad zoom. Vore jätte tacksam för tips på något vettigt objektiv. Gärna länk. Känns som att 4-6 tusen är vad ja vill spendera.
I mörka miljöer använder man ljusstarka fasta objektiv om man inte vill använda blixt i stället.
 
En vad för något!?


Oj zorry fel skrivning 5200 ska det vara.

Tror snarare det är felstavningen det gällde.

Någon av
20/1,8
28/1,8
35/1,8
50/1,8

Väljer du ett zoom kommer du inte under 2,8 som största bländare. Den ger väldigt liten vinst mot 3,5 som normalzoomen har i vidvinkelläge

Är det hus kan det bli svårt även med 28mm. Fördelen med fasta objektiv är att de tecknar mycket rakare.

Det är många år sedan jag skaffade Nikon 50/1,4. Det är litet och kan ofta följa med. Oslagbart när det blir mörkt.

Det blir en massa bytande när man kör med fasta objektiv men det har också en charm :)

Anders
 
Det finns en ljusstarkare zoom, Sigma 18-35/1,8 DC HSM

Ligger den inom Johannes budget på 4-6 tusen?

Jag skulle tro att Nikons lilla 35mm f/1,8G skulle passa bra. Det kostar runt 1500 kr. Det är det objektiv jag tar med mig om jag vet att jag kommer att fota i mörka miljöer. Kanske ytterligare ett fast objektiv med kortare brännvidd också, typ 24 eller 28 mm.

Eller en bra blixt som går att rikta både i höjdled och sidled. Då kan du fortsätta att använda din vanliga zoom utan problem.
 
Okay tack för svaren. Verkar vara ett fast som gäller, Har spanat lite nu å ser att 50mm 1.4 är typ dubbelt så dyrt mot 1.8 är det värt att lägga de extra pengarna? När man kan få två 1.8..
 
Den dyrare 1.4 har inga direkta fördelar gentemot 1.8 förutom att den når ett lite kortare skärpedjup. Autofokusen jobbar dessutom snabbare på den billigare 1.8.
 
Hej har en nikon 5500 med orgilal objektiv, tänkt införskaffa ett nytt. Har fått dille på ue å fotar därför en hel del mörka miljöer. Allt från hela hus till små detaljer. Vill ha en hyffsad zoom. Vore jätte tacksam för tips på något vettigt objektiv. Gärna länk. Känns som att 4-6 tusen är vad ja vill spendera.

Vad är ue?

Tänkte annars att ett stativ kanske är viktigare en ett ljusstarkt objektiv (om TS nu inte redan har det).
 
Ljusstarka objektiv är ju ofta trevligt men om TS ändå använder stativ och vill ha långa skärpedjup (hade jag nog varit ute efter iaf) kanske en bättre normalzoom är mer intressant än en ett fast ljusstarkt?
 
Stativ!

Ett stativ är förmodligen det bästa tillbehör du kan använda för att fotografera statiska motiv. Det ska vara ett ordentligt stadigt stativ, annars kan du nästan lika gärna skippa det.
 
Stativ

Ett stativ är förmodligen det bästa tillbehör du kan använda för att fotografera statiska motiv. Det ska vara ett ordentligt stadigt stativ, annars kan du nästan lika gärna skippa det.

Samtidigt som man ska orka bära det.
Mitt första "riktiga" stativ var ett Velbon i aluminium. Stort, högt stadigt och tungt. Kom nästan aldig med någonstans.
Nu har jag ett Feisol av kolfiber. Det väger lite, skönt att hålla även om det är kallt och tillräckligt litet ihopskjutet. Det orkar man bära och därför kommer det med ibland.

Bra stativ kostar...
Mitt slutade på drygt 7000kr (stativ, kulled Acratech, snabbfästen Kirk alt. Really Right Stuff)
 

Bilagor

  • Feisol, AcraTech Ultimate Ballhead, Kirk L-bracket and F100.jpg
    Feisol, AcraTech Ultimate Ballhead, Kirk L-bracket and F100.jpg
    33.4 KB · Visningar: 34
Bra stativ kostar...
Mitt slutade på drygt 7000kr (stativ, kulled Acratech, snabbfästen Kirk alt. Really Right Stuff)[/QUOTE]

Urk... Det är mer än vad min kamera kostar. Har ett för 500kr från netonnet bara....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.