Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på Macro/Vidvinkel Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Har tidigare lekt med Canons linser tidigare och har därför lite koll på dessa. Dessa såldes dock för ett par år sedan och jag funderar nu på att gå över till Nikon men behöver då hjälp.

Har beslutat att ta upp fotografering igen lite mer seriöst men att denna gång överge mörkrummet till fördel för en dSLR.

Troligen kommer det att bli en D70 med antingen kit-linsen eller Tamron 28-75/2.8 (om räckvidden inte räcker kommer jag möjligen senare skaffa en begagnad Nikkor 80-200/2.8). Denna kombination skulle jag dock vilja komplettera med två begagnade linser. En macrolins och en vidvinkel.

Skulle vilja nu ha lite tips på vilka objektiv ni skulle rekommendera. Troligen kommer priset att vara mycket styrande men jag sparar hellre lite längre och köper en lins som faktiskt är bra än en riktig billig lins imorgon.

Jag använder gärna äldre manuella linser men skulle helst vilja ha linser där man i vart fall kan använda någon form av inbyggd ljusmätning. AF kommer troligen inte användas allt för ofta.

Alla erfarenheter, bra och dåliga mottages med glädje.

/Gulan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar