Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på ljusmätare med minst -4ev?
- Trådstartare Dalåker
- Start datum
qv_
Aktiv medlem
-4ev?
Eftersom jag tyckte att frågan var underligt ställd så googlade jag lite och fann en komentar som mera motsvade vad jag tyckte.
"Den slutliga exponeringen (EV exposure value) är en sammanvägning av bländare, slutartid och sensorns känslighet (ISO-tal)"
Så alla mätare klarar av -4EV det beror på vad man börjar med för värden..... Förövrigt har jag ingen koll på vilka mätare som är bra att använda på natten så inlägget vart nog inte så bra på slutet
/Janne
Eftersom jag tyckte att frågan var underligt ställd så googlade jag lite och fann en komentar som mera motsvade vad jag tyckte.
"Den slutliga exponeringen (EV exposure value) är en sammanvägning av bländare, slutartid och sensorns känslighet (ISO-tal)"
Så alla mätare klarar av -4EV det beror på vad man börjar med för värden..... Förövrigt har jag ingen koll på vilka mätare som är bra att använda på natten så inlägget vart nog inte så bra på slutet
/Janne
Walle
Aktiv medlem
/Janne
Helt fel. EV är en specifik exponeringsnivå, det beror absolut inte "på vad man börjar med för värden"! EV -4 är för övrigt mycket mörkt, EV 0 är 1 sekund vid f/1.0 och ISO 100, EV -4 är 15s...
Senast ändrad:
hasse lundberg
Aktiv medlem
/Janne
Förhållandet är nog det omvända.
Från EV-värdet kan du översätta detta till bländare och tid vid ett visst ISO-värde.
Givetvis går det åt andra hållet också.
I övrigt är förfarandet korrekt för att finna exponeringen vid låga ljusföhållanden.
Mät vid högt ISO, stor bländare, lång slutartid.
Räkna sedan baklänges genom att ändra ISO, bländare och slutartid för att finna korrekt kombination för exponeringen.
Gäller det film så måste även reciprositetsfaktorn tas med i beräkningen.
jenkan
Aktiv medlem
Tror att ljusmätarna inom rimlig prisklass inte orkar längre än till -2EV. Så är det iaf både med min Sekonic 558 och med just Minolta Flashmeter IV.
Det är ju ganska lätt att söka på specifikationerna på nätet.
Provade just med min, som kan ange värdet även i EV och -1,9 går bra och troligen -2,0 med, även om jag inte lyckas hitta något lämpligt mörkt. Mörkare ger inga värden. Det gäller infallande ljus. Spotmätningen ger upp tidigare.
Det är ju ganska lätt att söka på specifikationerna på nätet.
Provade just med min, som kan ange värdet även i EV och -1,9 går bra och troligen -2,0 med, även om jag inte lyckas hitta något lämpligt mörkt. Mörkare ger inga värden. Det gäller infallande ljus. Spotmätningen ger upp tidigare.
Senast ändrad:
Walle
Aktiv medlem
Har man varit ute och nattplåtat några gånger brukar man kunna gissa sig till en hyffsad exponering. Jag brukar ställa in högsta ISO och dra av ett par testexponeringar och kolla histogrammet, när jag har hittat "rätt" (oftast på en eller två exponeringar) så sänker jag till lägsta ISO och förlänger slutartiden motsvarande antal steg. Det funkar ju dock inte så bra när man plåtar med film
alf109
Aktiv medlem
Inga nya mätare som jag känner till klarar av tillräckligt låga nivåer för att vara användbara vid nattfotografering. Själv har jag en quantum calcu-light-xp (-7EV vid iso100), den tar vanliga knappceller. Annars funkar även gamla gossen lunasix tex, men där har jag för mig att det är svårare med batterier. Det brukar dyka upp någon emellanåt på blocket och tradera.
Eftersom jag själv kör analogt svartvitt måste jag kunna mäta ljuset i lågdagrarna vilket kräver extra mycket av mätaren.
Jag har även en minolta spotmeter och den är jättebra för övrigt men värdelös vid nattfotografering.
Eftersom jag själv kör analogt svartvitt måste jag kunna mäta ljuset i lågdagrarna vilket kräver extra mycket av mätaren.
Jag har även en minolta spotmeter och den är jättebra för övrigt men värdelös vid nattfotografering.
qv_
Aktiv medlem
lite mer googlande
För en oinvig är det inte alltid så lätt att veta att folk använder relativa värden (som EV) med en fast konstant (ISO100)
klipt ur wiki
"For a given ISO speed and meter calibration constant, there is a direct relationship between exposure value and luminance (or illuminance). Strictly, EV is not a measure of luminance or illuminance; rather, an EV corresponds to a luminance (or illuminance) for which a camera with a given ISO speed would use the indicated EV to obtain the nominally correct exposure. Nonetheless, it is common practice among photographic equipment manufacturers to express luminance in EV for ISO 100 speed, as when specifying metering range (Ray 2000, 318) or autofocus sensitivity. And the practice is long established; Ray (2002, 592) cites Ulffers (1968) as an early example. Properly, the meter calibration constant as well as the ISO speed should be stated, but this seldom is done."
För läsning av resten se http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
Man lär sig något nytt var dag.
/Janne
För en oinvig är det inte alltid så lätt att veta att folk använder relativa värden (som EV) med en fast konstant (ISO100)
klipt ur wiki
"For a given ISO speed and meter calibration constant, there is a direct relationship between exposure value and luminance (or illuminance). Strictly, EV is not a measure of luminance or illuminance; rather, an EV corresponds to a luminance (or illuminance) for which a camera with a given ISO speed would use the indicated EV to obtain the nominally correct exposure. Nonetheless, it is common practice among photographic equipment manufacturers to express luminance in EV for ISO 100 speed, as when specifying metering range (Ray 2000, 318) or autofocus sensitivity. And the practice is long established; Ray (2002, 592) cites Ulffers (1968) as an early example. Properly, the meter calibration constant as well as the ISO speed should be stated, but this seldom is done."
För läsning av resten se http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
Man lär sig något nytt var dag.
/Janne
alf109
Aktiv medlem
Viktigt detta att poängtera att ev är beroende av bländare och iso. Nikon anger tex sina ev för d700 vid f1,4 och iso100, om man då har en optik med minsta bländare 2,8 tex blir ev värdet två steg sämre. På en inbyggd mätare blir alltid ljusinsläppet begränsat av objektivets ljusstyrka. Konkret innebär detta att man endast kan mäta svagt ljus i förhållande till den maximala bländaröppningen objektivet har, ganska självklart, men lätt att missa.