Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kompaktkamera typ Canon G7

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger044

Medlem
Hej på er!

Behöver en trevlig kompaktkamera som extrakamera. Gillar retro- utseendet på Canon G7'an. Senare modeller av G7 lär vara bättre. Men jag har tänkt att köra lite budget så att jag inte behöver vara överdrivet försiktig med kameran.
Finns det några alternativ till Canonen?

Önskemål;
* minst 7 megapix
* 5-6x optiskt zoom
* stadig att hålla
* retro-utseende
* lägre prisklass

G-spåret måste väl vara rätt. Köp en begagnad så bra som din budget tillåter. Hur mycket hade du tänkt lägga?

Hej på er!

Behöver en trevlig kompaktkamera som extrakamera. Gillar retro- utseendet på Canon G7'an. Senare modeller av G7 lär vara bättre. Men jag har tänkt att köra lite budget så att jag inte behöver vara överdrivet försiktig med kameran.

Önskemål;
* minst 7 megapix
* 5-6x optiskt zoom
* stadig att hålla
* retro-utseende
* lägre prisklass

Någonstans mellan 2-3". På blocket har jag sett G7 för 2000 och G9 för 3000. Såklart så vill jag ha läderväska till kameran...

En G9:a med original läderväska, lite retrostuk, måste vara det bästa valet!
Ny, om man har tur, hos någon fotoaffär, med gammalt lager.

G10:an och G11:an är lite biffigare, helt i onödan, G9;an ligger bättre i händerna.

G11:ans utfällbara skärm är ett tveksamt tillskott, gör bara kameran ännu biffigare!

Min G9:a är inget jag säljer!
:), :), :)

G6

G6 uppfyller din önskelista, du får den beggad för 1000:- 1500:-. Vinklingsbar diplay och RAW-format samt inbyggt ND-filter är väl inte heller fel...Den är silverfärgad, kanske inte lika retro som G5 g7, g9 etc

Önskemål;
* minst 7 megapix
* 5-6x optiskt zoom
* stadig att hålla
* retro-utseende
* lägre prisklass[/QUOTE]

G6 uppfyller din önskelista, du får den beggad för 1000:- 1500:-. Vinklingsbar diplay och RAW-format samt inbyggt ND-filter är väl inte heller fel...Den är silverfärgad, kanske inte lika retro som G5 g7, g9 etc

G6:an (som jag har) är tyvärr lite plastigare än nyare modellerna (G9-G11) och inger därmed inte samma känsla! Den har tyvärr också rätt stort fingergrepp som ur fotografiskt synvinkel är positivt (man håller rätt bra i den) men som samtidigt ökar på yttermåtten lite väl mycket för en kompaktkamera! Andra nackdelar är AF som ibland (rätt ofta tyvärr) får jaga fokus i dunkel belysning och sk. manuall fokus är ett skämt varför man i regel får fokusera på något ljust på samma avstånd och därefter komponera om (funkar men är bökigt).

Köpte till convertrarna (vidvinkel & tele) och upplevde mig så gott som lurad vad gäller vidvinkelkonverten där adaptern man behöver till gör att man tappar i närheten (uppskattningsvis) 30% av brännviddsomfånget.

Trots detta gillar jag kameran och bilderna blir riktigt bra (ISO 50 - 200 och användbara upp till 400). Utvikbar skärm är dock något jag gillar till skillnad från en del andra. Delvis pga. det stora paralaxfelet mellan optiska sökaren och optiken. Ljusstyrka f2,0-3,0 = me like!

Utan att ha ägt någon skulle jag dock rekommendera att köpa en beg. G9 eller G10 i den mån du har råd.

Kan du utveckla det där lite?

M

Japp! Pga. adaptern monteras linsen längre från originaloptiken vilket innebär att när man använder max vidvinkelinställning på originaloptiken skymmer (ser man) insidan av adapterringen i ytterkanten av bilden. Hade det bara varit i hörenen eller kanske lite till hade det kunnat vara ok men nu döljs ca. 25-30% av bildens totala yta. Och för att slippa denna "vinjetering" krävs zoomning mot teleläget ganska mycket, kvar blir i runda slängar 60-70% av originaloptikens brännvidsområde som är användbart!

Hinne rjag fixar jag en bild och lägger upp lite senare i kväll!

Mvh!
// Niklas

Japp! Pga. adaptern monteras linsen längre från originaloptiken vilket innebär att när man använder max vidvinkelinställning på originaloptiken skymmer (ser man) insidan av adapterringen i ytterkanten av bilden. Hade det bara varit i hörenen eller kanske lite till hade det kunnat vara ok men nu döljs ca. 25-30% av bildens totala yta. Och för att slippa denna "vinjetering" krävs zoomning mot teleläget ganska mycket, kvar blir i runda slängar 60-70% av originaloptikens brännvidsområde som är användbart!

Hinne rjag fixar jag en bild och lägger upp lite senare i kväll!

Mvh!
// Niklas

Sorry! Det var ett tag sedan jag använde kameran så jag blandade ihop konvertrarna. Det är med TeleKonvertern det blir så (se bilder). Med vidvinkelkonvertern funkar det utmärkt!

Mvh!
// Niklas

Bilagor

• IMG_9616.jpg
    IMG_9616.jpg
    14.2 KB · Visningar: 190
  • IMG_9618.jpg
    IMG_9618.jpg
    16 KB · Visningar: 188
Men, du kan väl inte tappa något brännviddsomfång?
Du kan ju zooma in till max tele utan adapter, räcker det inte så monterar du adaptern och får ytterligare några millimeter längre brännvidd.

Samma sak med vidvinkeladaptern.

Trodde du att du skulle montera dom båda och få ständigt utökat omfång?

Men, du kan väl inte tappa något brännviddsomfång?
Du kan ju zooma in till max tele utan adapter, räcker det inte så monterar du adaptern och får ytterligare några millimeter längre brännvidd.

Samma sak med vidvinkeladaptern.

Trodde du att du skulle montera dom båda och få ständigt utökat omfång?

Rätt, fel av mig! Nej, jag tappar inget brännviddsomfång men jag kan å andra sidan inte använda max vidvinkelläge med telekonvertern på (som synes) utan måste då demontera adaptern och konvertern. Detta är i grunden inget problem men jag blev förvånad när jag upptäckte det!

Som jag skrev blandade jag ihop det med vidvinkelkonvertern. Hade det varit så had ejag tappat brännvidd. Nu är dock inte så fallet och det är ju bra! ;-)

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar