Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på katalogstruktur

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
Hej

Har nyligen installerat Elements 11 och ska ffg använda en organizer.
Det jag ska börja med att importera är mellan 3-5000 bilder.

Vill gärna ha lite tips hur ni jobbar med katalogstrukturer. Som jag har det i utforskaren på datorn är det blandat under "Bilder" (Windows Vista) med dels vissa kategorier (semester, hemma, familj osv.) dels importerat rakt upp o ner i datum kataloger från minneskortet (samma datumformat på alla dessa kataloger).
Gör jag ett misstag för framtiden om jag bara tar katalog för katalog och importerar? Samtidigt tänkte jag då organisera bilderna. De flesta katalogerna är ju t.ex. från samma plats.
Alternativet som jag ser det är i första hand att lägga över alla bilder till en stor katalog och importera därifrån.
Tycker det känns som onödigt jobb att organisera för både Elements och utforskaren så kategorierna stryker på foten i framtiden.

Min spontana ide är att bara ta från dagens struktur och importera till Organizer men är det något i sammanhanget jag ska tänka på? Om ett år har jag då kanske flerdubbelt så många datumkataloger. Då har jag ju motsvarande kataloger i katalogstrukturen i Elements. Spelar det någon roll?

Hur det blir med taggning och texter är en annan sak men tar gärna emot tips på det med.
Det viktigaste just nu är att inte börja i galen ände. Taggning kommer jag att testa fram med några få kataloger/bilder importerade. Den biten är ju kanske lite mera hur man trivs att ha det.

Tipsa på! och tack på förhand.

PS. Jag har sett trådar om detta men är inte säker på att det gäller lika för t.ex. Lightroom som Elements.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar