Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

naesstrom

Aktiv medlem
Hejsan alla glada!

Jag och min sambo köpte nyligen en 400D som vi hade kollat på länge, det är vår första digitala systemkamera och det mesta fungerar bra...

Däremot så tycker jag att det är lite svårt att få bra "Vår bilder" nu när gräset börjar bli grönt och löven börjar slå ut... har testat lite olika inställningar men jag blir inte nöjd med resultatet på färgerna, dom ser alla lite "dova" ut och varierar i ljus...

Har ni några förslag på inställningar!
 
Hej på dej!
Om det ser ut att vara en "grå hinna" över bilderna så hjälper det att höja kontrasten en aning.
Bilder från digitala systemkameror är i regel inte "färdiga" direkt ur kameran, utan behöver oftast lite efterbehandling. Detta för att man ska ha större kontroll över slutresultatet.
//e
 
Hej!

Tack för svaret, hjälpte faktiskt en del med bilden men jag tycker fortfarande att just gräset inte ser riktigt grönt ut...

Bifogar en bild där höger sida är original och den vänstra har jag ökat kontrasten ett par steg!

Bilden är tagen med:
ISO100
F 11.0
1/200

En liten sidofråga är om någon vet hur man kan ändra både hastigheten och F värdet samtidigt... jag trodde den sparade det om jag t.ex. först ställde in slutarhastigheten på P läget, sedan gick vidare till nästa plats på vredet för att ställa in nästa inställning osv. men det gör den tydligen inte!
 

Bilagor

  • graset.jpg
    graset.jpg
    93.8 KB · Visningar: 519
naesstrom skrev:
En liten sidofråga är om någon vet hur man kan ändra både hastigheten och F värdet samtidigt... jag trodde den sparade det om jag t.ex. först ställde in slutarhastigheten på P läget, sedan gick vidare till nästa plats på vredet för att ställa in nästa inställning osv. men det gör den tydligen inte!

Inget illa menat, men läs manualen. Den täcker det mesta :)
 
Om du tycker att gräset är grönare på andra sidan (hehe) kan du även öka mättnaden i bilden lite, men akta så att det inte blir för mycket.

Inmatade bländar-/slutarvärden är separata för (P), Tv, Av, M. Alltså följer de inte med om du byter mellan dem. ISO och liknande är dock generella för dessa program.
* I P väljer kameran slutare och bländare, men du kan själv påverka genom att snurra på rullhjulet. (Skillnaden mot "Gröna rutan" är t.ex. att du själv väljer ISO, blixt, färgrymd, exponeringskompensation m.m.)
* I Tv väljer du slutare. Kameran väljer bländare.
* I Av väljer du bländare. Kameran väljer slutare.
* I M väljer du bländare och slutare.

//e
 
Ett annat tips när man fotar bilder med mycket grönt i är att underexponera något eftersom sensorn är dubbelt så känslig för grönt än för rött eller blått.
 
nosferatu skrev:
Om du tycker att gräset är grönare på andra sidan (hehe) kan du även öka mättnaden i bilden lite, men akta så att det inte blir för mycket.

Inmatade bländar-/slutarvärden är separata för (P), Tv, Av, M. Alltså följer de inte med om du byter mellan dem. ISO och liknande är dock generella för dessa program.
* I P väljer kameran slutare och bländare, men du kan själv påverka genom att snurra på rullhjulet. (Skillnaden mot "Gröna rutan" är t.ex. att du själv väljer ISO, blixt, färgrymd, exponeringskompensation m.m.)
* I Tv väljer du slutare. Kameran väljer bländare.
* I Av väljer du bländare. Kameran väljer slutare.
* I M väljer du bländare och slutare.

//e

Tackar, ska testa M värdet lite mera... har testat igenom de flesta andra lägena!
 
Ett tips är att installera Canon DPP eller Zoombrowser EX (båda följer med kameran). Fota sedan en bild i RAW format och ladda in i DPP/Zoombrowser. (I Zoombrowser behöver du välja "processing RAW image" i tool menyn för att redigera en raw fil)

I DPP/Zoombrowser kan du sedan enkelt "simulera" olika kamerainställningar. Tex ändra kontrast, mättnad, "Picturestyle" etc. Det går mycket snabbare att testa i datorn än att testa sig fram med kameran. I DPP finns ett visningsläge där "före" och "efter" bilder visas samtidigt, liknande bilden i ditt inlägg.

När du är nöjd med inställningarna i DPP/ZB så är det bara att ställa in kameran på samma värden.

Jag fastnade för "Neutral" picture style, kontrast -1, mättnad -1, skärpa +1.
 
martin3 skrev:
Ett tips är att installera Canon DPP eller Zoombrowser EX (båda följer med kameran). Fota sedan en bild i RAW format och ladda in i DPP/Zoombrowser. (I Zoombrowser behöver du välja "processing RAW image" i tool menyn för att redigera en raw fil)

I DPP/Zoombrowser kan du sedan enkelt "simulera" olika kamerainställningar. Tex ändra kontrast, mättnad, "Picturestyle" etc. Det går mycket snabbare att testa i datorn än att testa sig fram med kameran. I DPP finns ett visningsläge där "före" och "efter" bilder visas samtidigt, liknande bilden i ditt inlägg.

När du är nöjd med inställningarna i DPP/ZB så är det bara att ställa in kameran på samma värden.

Jag fastnade för "Neutral" picture style, kontrast -1, mättnad -1, skärpa +1.

Aha, tackar för det tipset, har inte kollat så mycket på dom programmen som följde med faktiskt! Har pillat en del på bilderna i Lightroom vilket är ett underbart program, men att bara kunna ställa in samma på kameran som i canons är ju strålande!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.