Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på hur man fotar kanadagsäss

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är en 13 årig kille som gillar att fota djur, mest fåglar och grodor. Jag håller just nu på med att försöka fota kanadagäss, men de får panik så fort jag kommer typ 5 meter ifrån dem. Kan jag få lite tips om hur man smyger på dem?

Behöver du komma närmare än 5 meter? Gäss är, liksom de flesta vilda fåglar och djur, skygga för människor och flyr om man kommer för nära. Smyga är inte så lätt när det gäller fåglar, men man kan placera sig i ett gömsle på lämplig plats och vänta på att få fåglarna inom önskat fotoavstånd. Ett annat tips är att fotografera i en stadspark eller liknande, gässen där är mer vana vid människor och därför lättare att komma nära.

Oj du.
Det var inte dåligt att du kan komma så nära som 5 meter!
Hur bär du dig åt?

Jag bor intill en å där gässen häckar.
De är väldigt vaksamma.
Det har hänt att jag suttit väldigt stilla vid åkanten ganska länge. Då kan de glida förbi mig om de t.ex har uppmärksamheten riktad mot andra gäss som inkräktar på deras revir. Det kan bli slagsmål mellan dem och då bryr de sig inte om mig.

MVH J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar