Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på gratis musik till bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Någon som har något bra tips på gratis stillsam instrumentalmusik som man kan använda till bildspel vid kurser och föreningsmöten? Det kommer att vara ca 10-60 deltagare. Hoppas någon har något bra tips på sida där man kan få tag i gratis musik som man får använda fritt. //Roland

Någon som har något bra tips på gratis stillsam instrumentalmusik som man kan använda till bildspel vid kurser och föreningsmöten? Det kommer att vara ca 10-60 deltagare. Hoppas någon har något bra tips på sida där man kan få tag i gratis musik som man får använda fritt. //Roland

Du bör vara säker på ditt användningsområde. En förening kan vara ickekommersiell
men kurser? Läs villkoren noga som redan nämnts.

Jag har inget konkret tips, men för några år sedan behövde jag musik och googlade helt enkelt och fann väldigt mycket gratismusik. Jag skulle nog strunta i att välja musik med några villkor alls, utan sikta på musik där man inte gör några som helst anspråk på upphovsrätt. När musiken har landat på hårddisken är det mycket svårt att komma ihåg licensvilkoren.
De som gör film brukar leta och hitta hur mycket som helst.

Det är i praktiken omöjligt att komma ifrån STIM- och SAMI-avgifterna. Bara att betala och se glad ut om man tänker följa reglerna.

Och stim är en intresseorganisation för musiker som vill ha betalt för sin musik och är ingen myndighet. Om ingen gör anspråk på ersättning på musiken så har inte heller stim några anspråk.

Jag har för mej att om musiken är tillräckligt gammal (tror det gällde 50 år) så är det fritt att använda det i offentliga sammanhang.Men säker är jag inte på detta..

Du bör vara säker på ditt användningsområde. En förening kan vara ickekommersiell
men kurser? Läs villkoren noga som redan nämnts.

Fast det är inte avsändaren som ska vara NC, det är huvudsyftet med användandet.

"Please note that CC's definition does not turn on the type of user: if you are a non profit or charitable organization, your use of an NC-licensed work could run afoul of the NC restriction; and if you are a for-profit entity, your use of an NC-licensed work does not necessary mean you have violated the term."

"CC's NonCommercial (NC) licenses prohibit uses that are "primarily intended for or directed toward commercial advantage or private monetary compensation." "

Källa

Dvs, Coca-cola kan utan problem använda CC NC media i ett internt möte om julfesten, medans Rädda Barnen inte kan använda CC NC media i en annons som uppmanar till att lämna bidrag.

Så TS kan utan problem använda CC NC musik i sina bildspel på kurser och föreningsmöten så länge syftet med användandet inte är att direkt tjäna pengar. M.a.o, ett bildspel som ett intro om vad man ska lära sig på kursen (på själva kursen) är helt ok. Medans ett bildspel på webben där man uppmanas betala för att vara med på kursen, inte ok. Det är inte heller ok att ta tex en hundring för att få kursmaterialet på CD att ta med hem om den nämnda presentationen är med på CD'n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar