Annons

tips på gratis enklare redigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

ska ut på långresa och har lånat en mindre laptop (utan CD/DVD) vilket betyder att jag inte kan installera mitt PS elements. Jag vill kunna förminska bilder och göra de absolut enklaste justeringarna som att t.ex. räta upp bilden. Finns det några gratisprogram som funkar bra? Jag har googlat lite men mest hittat online-editering som bygger på att man laddar upp bilder som ska editeras på ett konto hos dem,

Med vänlig hälsning

Fredrik

Har du funderat på mobilappar.

Kan varmt rekommendera Snapseed på IOS eller Android.
Fungerar verkligen bra och ha det du söker och lite till. Klara lätt 16mp bilder och möjligtvis större.

Jag rekommenderar också Faststone Image Viewer. Ett litet program som inte kommer med en massa irriterande förslag på vad jag ska göra eller envisas med att kontakta "husse" i tid och otid.
Kan ställas in att ladda ner bilderna från kameran och stoppa dem i datummappar om man vill det.

Det har bra verktyg för helbildsredigering, även direkt från en rawfil om den är välexponerad, men det är bättre att ha kameran att även leverera en mindre jpg-fil för snabbredigering. Det finns inte bara det viktigaste av alla verktyg, kurvor, det går också att med god precision pilla i de enskilda färgkanalerna. Kan ställas in att varna om du försöker skriva över originalfilen eller andra filer med samma namn, den inställningen rekommenderas varmt.
Fungerar bäst med en mus med scrollhjul och klick i hjulet eller en dator med tre knappar ihop med plattan, tycker jag, men det är kanske en smaksak och 10 års användning som gör att jag tycker det. Finns bara för Windows, men funkar där i alla versioner.

Litet program som är väldigt användbart!

Ja, IrfanView är kanon till sådant här!

Har även en Mac och undrar vilket program som mest liknar detta och som finns för OS X?

Skall främst ha det för bildvisning, men lite enklare crop, bildroteting, etc, är ju alltid smidigt så slipper man dra igång Lr för det.

Har du en Nikonkamera så är deras egna program riktigt bra och gratis.

Capture NX-D heter det bästa.

Största risken med det är att du inte vill tillbaka till PSE efteråt. :)

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto